Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

The Lizard Queen schreef:Sterker nog, in vis schijnt helemaal niks te zitten wat goed is voor katten (in de natuur eten wilde katten dit namelijk niet),
Behalve de Viskat dan, maar dan nog eet hij niet uitsluitend vis.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

In andere topics zijn sommige forummers een andere mening toegedaan en aangezien niemand hier - bij mijn weten - een diervoedingswetenschapper is, zijn we met z'n allen toch aangewezen op het onderzoek en de informatie van anderen. Kortom, haal eruit wat je eruit wil halen. Dit is in ieder geval wat ik erover aan informatie heb:

"Hoewel de meeste huisdieren tegenwoordig leven - en gezond blijven - van verpakt voer, geven sommige eigenaars ook graag vers voer; dit is soms ook goedkoper als men meer katten bezit. Het is wel moeilijk om dan een goed uitgebalanceerd voedselpakket samen te stellen.

De belangrijkste regel is afwisseling. De dieren voeren met biefstuk, kip en visfilet zonder enige toevoeging geeft onvermijdelijk afwijkingen in het beenderstelsel en bij kittens groeistoornissen, daar in dit soort eten geen kalk of vitamine A zit. Wanneer men weer te veel lever geeft, zal er vitamine-A-vergiftiging optreden, aangezien een overmaat van deze vitamine niet, zoals bij veel andere stoffen, uit het lichaam wordt verwijderd maar erin wordt opgeslagen.

Men moet er beslist niet van uitgaan dat de kat, geleid door de natuurlijke instincten, wel zelf zal uitkiezen wat gezond is en zal laten staan wat slecht is. Het is biologisch gezien verstandig voor een wilde kat om van lever te houden, zodat deze genoeg B-vitaminen binnenkrijgt, maar als een kat niets anders dan lever krijgt voorgezet, zal het dier zich overeten. Vlees en lever die in de verhouding vijf op één gegeten worden, hebben een goed effect, mits dit dieet met extra kalk wordt aangevuld.

Melk is een goede bron van kalk en 200 ml per dag voorziet in de kalkbehoefte van een volwassen kat, maar lang niet alle katten kunnen melk verdragen. Ze zijn vaak niet in staat lactose (een melksuiker) te verteren; de lactose gaat onverteerd naar de dikke darm en begint te gisten, wat gasvorming en diarree geeft. Wie zeker wil zijn dat zijn kat genoeg kalk krijgt, kan het voedsel het beste aanvullen met de juiste hoeveelheid gesteriliseerd beendermeel - niet de voor de tuin bestemde soort - of met calciumfosfaat, calciumlactaat, of calciumcarbonaat, of met een speciaal handelspreparaat.

Te veel van een bepaalde vissoort kan ook slecht zijn, aangezien vettige soorten (vooral tonijn) veel meervoudig onverzadigde vetzuren bevatten, die door oxydatie vitamine E vernietigen, en zo een gebreksziekte veroorzaken met de naam steatitis (of ontsteking van het vetweefsel). Te veel paardevlees heeft dezelfde uitwerking. Daarom bevat kant-en-klaar kattevoer extra vitamine E ter compensatie.

Meestal is het beter om vers voer te koken, omdat in rauw voedsel soms slechte stoffen zitten. Rauwe vis bevat bijvoorbeeld een enzym dat gebrek aan vitamine Bi veroorzaakt.

Rauw vlees en vis kunnen ook ziektekiemen bevatten die diarree veroorzaken of andere infectieziekten, zoals toxoplasmose. Maar natuurlijk kunnen katten zo nu en dan getrakteerd worden op rauwe gehakte biefstuk (of ander rauw vlees of verse waar, zolang het geen varkensvlees is), als het maar vers is en ook goedgekeurd is voor menselijke consumptie.

Rauw eiwit bevat een stof die de B-vitamine biotine vernietigt, maar eigeel en gekookt eiwit leveren waardevolle eiwitten, vetten en vitaminen. Vlees moet men nooit lang koken, want dit tast de vitamine B1 aan. Gisttabletten geven bij een zelf samengesteld dieet extra B-vitaminen, en hier bestaat geen gevaar van overdosering.

Voedsel met beentjes erin moet na het koken door de gehaktmolen worden gedraaid om te zorgen dat er geen botjes in keel of ingewanden blijven steken. Haal bij vissen alle graten weg en vul de maaltijd aan met extra kalk. Granen en groente moeten gekookt worden gegeven - rauw zijn ze voor een kat niet te verteren - apart of door ander eten heen gemengd; niet meer dan 1/5 deel van het voedselpakket mag hieruit bestaan. Een kat die uitsluitend van vers voer leeft, zal waarschijnlijk voldoende vocht binnenkrijgen, maar zorg altijd dat er nog wat drinken klaarstaat in de vorm van water, jus of- als het dier ertegen kan - melk."
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

Roland schreef: Behalve de Viskat dan, maar dan nog eet hij niet uitsluitend vis.
De Turkse Van schijnt vis te vangen heb ik wel eens gelezen.
Voor ons namelijk een reden (koivijver) om dat ras dus te vermijden hoewel ik ze heel mooi vind.

groetjes Petra
De kat eet graag vis, maar ze heeft er geen natte pootjes voor over. (13e- eeuws spreekwoord)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

wat er niet bij vermeld werd -->rauw varkensvlees veroorzaakt de ziekte van aujesky(weet niet of het helemaal goed gespeld is) wat onherroepelijk de dood tot gevolg heeft,mocht niet iedereen daar bekend mee zijn.
ik geef ze trouwens als de hollandse nieuwe er is heel af en toe een harinkie,eentje die ze samen delen ik lust het niet,doe mij maar lekker makreeltje :smakelijk: is toch rauwe vis maar ze zijn er gek op hoor :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Haring is natuurlijk wel erg zout, aangezien het aan boord al gepekeld wordt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

daarom krijgen ze het ook maar een enkele keer al was het alleen al vanwege die lucht.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
PoezieQ
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2003 16:52
Locatie: Eerbeek

Bericht door PoezieQ »

Nou nou, de dames zijn wel beledigd hoor dat ze geen tonijn meer krijgen. Iedere keer zitten ze als een gek te miauwen als ze "de schoteltjes" horen, en als dan blijkt dat er wat anders (koolvisfilet raken ze niet eens aan) op ligt dan tonijn kijken ze me aan van "hoe durf je" en zie ik ze de hele avond niet meer terug :???: . Maar goed, er zal misschien best een tijd komen dat ze me het vergeven, hoop ik, toch???
Ik heb ze blikvoer gisteren blikvoer voor kittens van Iams gegeven. Dat lieten ze in eerste instantie staan, maar vannacht hebben ze het stiekem toch opgegeten. En dan maar eens in de zoveel tijd een stukje makreel ( :esick: ), volgens de DA zit daar visolie en vet in wat goed is voor ze.

Groetjes Susanne
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij mij krijgen ze wel eens het staartje van de haring die ik zelf opeet. Ze vechten erom! Maar als ik vis voor ze kook, heb ik de hele boel aan de diarree. Dus even niet :cool:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ik dacht overigens altijd dat tonijn mager was! (gewoon uit blik in water, niet in olijfolie!). M'n zusje zit op dieet en dat is de enige vissoort die ze zowat mag, voor door de salades enzo ;)
Gast

Bericht door Gast »

Wat Roland schrijft is helemal waar. Emma, bij ons krijgen ze ook wel een staartje, maar meestal gaat de hond er mee aan de haal. Inderdaad Roland, kipfilet en alle vlees waar alles is uitgehaald zijn beslist niet gezond als je het altijd zou voeren. Katten blijven toch echt roofdieren die wat te knagen nodig hebben. Vooral variatie, daar draait het om.
Onze Spot heeft droge harde ontlasting, van de prednison. Hij is dol op sardines, en dat is bovendien nog gezond. Maar, daarbij krijgt hij natuurlijk wel goed voer waar alle vitamines en mineralen aan zijn toegevoegd die hij nodig heeft.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Chocolade is giftig voor katten

Bericht door Stella »

Nu het weer Pasen (lees chocolade) tijd is, is er bij ons altijd wel een chocolade eitje te vinden. :lol: Eén van onze katten schijnt hier wel erg dol op te zijn en dat was de eerste keer best leuk om te zien. Ik vertelde dit verhaal lachend aan een kennis die een verhaal vertelde.......... Chocolade schijnt dus erg giftig te zijn. Ik wist dit dus echt niet en schrok me wezenloos. Dus mensen als je kat gek is op chocolade, PAS OP HIERMEE. Ze gaan er op den duur dood aan.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Klopt en het probleem is dat het ene beest rustig een reep kan opeten terwijl de ander al overlijdt na 1 hapje :???: Als je ziet dat je kat chocolade heeft gegeten en anders gaat doen zo snel mogelijk naar de da gaan, ze kunnen alleen nog een antispuit geven als het net gebeurd is en het gif zich dus nog niet echt door het lichaam verspreid heeft.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Oh, ik wist niet eens dat er nog wat mee gedaan kon worden. Ik dacht dat het (zo had ik het begrepen) een sluipend iets was. Maar de kat van ons krijgt in ieder geval nooit meer chocolade.

Is trouwens ook beter voor mij :wink:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hallo, ik ben nieuw op deze site. Ik las onlangs op een andere site dat chocolade slecht is voor honden en lees hier dat het ook heel slecht is voor katten. Nu geef ik onze pitou natuurlijk nooit hele brokken chocolade, maar ze is verzot op pudding en yoghurt. Omdat ze telkens zulke capricolen uithaalt laten we haar altijd wel het potje leeglikken, wat dus nu voor de chocoladepudding gedaan is. Is dit heel erg slecht en is er nog iets aan te doen? Bedankt voor een reactie en groetjes, Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Freiija als het mis was geweest had je het allang gemerkt want dan zou ze er al niet meer zijn. Je moet het zien als een vergiftiging zoals bij een slang zeg maar. Dat gaat heel snel en je kan er alleen nog wat aan doen als je er heel snel bij bent. Hier zijn ze ook gek op toetjes maar als het iets is met chocolade dan mogen ze het bakje niet uitlikken maar gooien we het bakje meteen weg.
groetjes Sharon
Plaats reactie