Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Zodra wij wijn, bier of tia maria hebben is Dap er als de kippen bij. Hij gaat er heel lang aan ruiken, kijkt dan super scheel en vervolgens valt hij heel diep in slaap, haha!

En ik had deze week kerstschuimkransjes op tafel staan, dat vond ie oo heerlijk ruiken. Toen ze even onbewaakt waren, heeft meneer de brutaliteit gehad om het schaaltje om te gooien en er 3 op te eten! (puur suiker, dus hartstikke slecht ook nog!)
Dappie rules!
Pepita
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2007 23:33

Bericht door Pepita »

Je hoort heel vaak dat katten goed weten wat ze wel en niet mogen hebben. Honden hebben dit niet meer zo sterk. Mijn kat zit weleens aan de plantjes en kauwde aan de kerstboom, maar is er gauw mee gestopt. Ik denk misschien, omdat hij zelf merkt of iets wel of niet goed is. Ik weet wel dat ze niet wild meer zijn (nou af en toe wel, maargoed), maar denk toch dat katten dat instinctief nog wten. By the way. Ik geef Coos bijna niets anders dan kattenvoer. Heel soms een gekookt eitje door zijn voer of een beetje zalm/tonijn. Ik geef geen kaas enzovoorts. Liever gewoon helemaal geen zuivelproducten. Hij is nog best jong en ben extra voorzichtig.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Pepita schreef:Je hoort heel vaak dat katten goed weten wat ze wel en niet mogen hebben.
dat hoor je wel maar toch is uit vele verhalen hier op de site al wel gebleken dat dit instinct ook bij katten vaak niet meer zo actief is. Zo eten ze nog vaak aan planten die niet goed voor ze zijn en als ik chocolaatjes laat staan eten de katten er echt wel aan hoor, terwijl het puur vergif voor ze is.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Pepita schreef:Ik weet wel dat ze niet wild meer zijn (nou af en toe wel, maargoed), maar denk toch dat katten dat instinctief nog weten.
dit gaat alleen op voor katten die bijna niet met mensen in aanraking zijn geweest. En zelfs zwervertjes trekken vuilniszakken open en eten dingen die echt niet goed voor ze zijn.
Dus toch maar niet vertrouwen op dat instinct ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Catlover
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2007 18:52

Rauw kipfilet kan ook geen kwaad.

Bericht door Catlover »

:grin: Hi ik ben net binnen hier op dit forum maar mijn katten krijgen 1 keer per week :"kipfilet stukjes - rauw wat ze heerlijk vinden dit kon geen kwaad zei de dierenarts, Vroeger gaf ik mijn andere katten altijd 1 keer per week ontdooide kuikentjes, omdat ik t belangrijk vond dat ze ook wat rauw eten binnen zouden krijgen zoals in de natuur.

Vis is natuurlijk ook heel goed. maar beter gekookt.

En de kat geeft zelf ook aan wat ze heerlijk vind zo heb ik er n.l 1 die van de sliertjes spagettie houdt, en een ander vind magere jogurt weer lekker allemaal natuurlijk met mate en weinig, maar goed, wat ik wou aangeven is, dat t de kat ook is, die t zelf wel aangeeft.
Ik heb trouwens nu 4 katten 2 katers en 2 poezen allemaal v.d straat en met de fles groot gebracht, 2 uit Spanje 1 van een kinderboederij, en 1 gewoon v.d straat.
Hun namen zijn Kito Lolo Minous en Mimi.

groetjes v.d catlover en trouwens mijn eerste katten zijn 16 jaar geworden!
Gebruikersavatar
fluttertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 dec 2005 23:23
Locatie: Den Haag

Bericht door fluttertje »

Guus lust ook de meest rare dingen, zuurkool, zuurkoolstamppot, boerenkoolstamppot, sla, broccoli, tomaat likt ze aan, eet ze niet echt. verder vindt ze pasta erg lekker, gewoon gekookt zonder sausje :smile:
En ze is helemaal gek op meloen. Daar wordt ze helemaal wild van. We geven haar eigenlijk niks buiten haar brokjes om. Soms komt ze op het aanrecht tijdens het koken en pikt dan iets. Maar ze lust zo'n beetje alles! Ik ben het niet gewend van katten, maar vind het wel grappig. Volgens mij kan groente en fruit niet echt kwaad toch? Als ze iets krijgt dan zijn het ook hele kleine beetjes.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Lotte schreef: dit gaat alleen op voor katten die bijna niet met mensen in aanraking zijn geweest. En zelfs zwervertjes trekken vuilniszakken open en eten dingen die echt niet goed voor ze zijn.
Dus toch maar niet vertrouwen op dat instinct ;)
ik weet het niet hoor, ofwel heb ik dan twee heel kieskeurige eters, maar mijn poezels heb ik écht nog nooit wat zien eten wat niet goed voor ze is. Chocolade komen ze niet aan, als ik met pitou buiten ben loopt ze met een erg grote boog rond de blauwe regen heen, en ook de jaarlijkse kerstroos laten ze allebei volledig links liggen, terwijl de ficus er wél af en toe aan moet geloven :geenidee:
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Die van mij sleuren als ze de kans krijgen vlees dat al slecht was toen ik het uit de koelkast haalde uit een vuilniszak na een paar dagen hoor :esick:

Tomaat, dingen met chocola in... vinden ze allemaal fantastisch :???:
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Catlover schreef::grin: Hi ik ben net binnen hier op dit forum maar mijn katten krijgen 1 keer per week :"kipfilet stukjes - rauw wat ze heerlijk vinden dit kon geen kwaad zei de dierenarts, Vroeger gaf ik mijn andere katten altijd 1 keer per week ontdooide kuikentjes, omdat ik t belangrijk vond dat ze ook wat rauw eten binnen zouden krijgen zoals in de natuur.
Maar kunnen ze dan geen salmonella vergiftiging oplopen van die rauwe kip?
Hier krijgen ze heeeeeeel af en toe wat kleine stukjes kip, maar dan wel gare kip.

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Helma schreef: Maar kunnen ze dan geen salmonella vergiftiging oplopen van die rauwe kip?
Hier krijgen ze heeeeeeel af en toe wat kleine stukjes kip, maar dan wel gare kip.

Groetjes

Helma
De zuurgraad van katten is anders dan bij mensen dus de salmonella bacterie heeft geen kans tenzij een kat niet helemaal 100% gezond is natuurlijk. Je kunt het dus gewoon vers geven, dat is zelfs beter dan gekookt.

Groetjes Hilde, Thomas en Femke
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Woefie is een heel kieskeurige dame. Die eet alleen brokjes en af en toe (zelden) krijgen ze iets lekkers (zo'n rond shebavlootje met echte hele stukken vlees en zo in, of een blikje van Hills waar ze dan met 2 ook 2 dagen mee moeten toekomen, of verszakjes van Iams of kattenmelk). Toen ze yoghurt moest eten voor haar darmflora terug beter te krijgen, moest ze er totaal niets van hebben.

Musti daarentegen lust letterlijk alles. Curryroomsaus, kaas, brood, spaghettisaus (lekker pikant), yoghurt, zelfs een tiramusutaartje met advocaat ipv amaretto!!! Hij komt gelukkig niet pikken, enkel onbewaakte lekkernijen moeten er aan geloven. En als je hem betrapt, zit hij zo voldaan te smikkelen dat je er eigenlijk om moet lachen... :icon_shifty:
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Zodra Dap 's avonds een zak hoort kraken, is ie spontaan wakker als een hoentje. Hebben we iets met room? Is ie niet weg te slaan.
Worden er zondagochtend croissants met ham en kaas gebouwd? Dat wil Dap ook wel!
Gelukkig kunnen we alles wel onbewaakt laten staan, behalve brood! Als we dat uitleggen om te ontdooien en niemand is beneden, gaat hij er mee op de loop!
Vreemde beestjes!

Maar inderdaad lies, ik moet er altijd hard om lachen als ik m zo zie (na)genieten!
Dappie rules!
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Blij te lezen dat Kimba niet de enige is met een vreemde smaak!
Ik heb hem al vanalles zien eten! Konijnenkorrels, kippengraan, mayonaise, een boterham met choco... niets is veilig.
Hij is nog wel jong dus ik denk dat het er wel uitgroeit (enfin, ik hoop het).
Kimba is wel schattig als ik s'avonds eet. Hij komt dan even naar m'n bord kijken om te zien wat er in zit! En dan zo van die grote ogen die zeggen "mag ik is proeven?" SUPERSCHATTIG!

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Sumi zou een moord doen om brood!! Ik denk dat het door de gist komt, want een zakje gist in mijn keuken onbewaakt is enkele minuten later goed voor een hele keukenvloer vol gist! ze eet ook graag yoghurt, koffiekoeken, koekjes, spaghetti, vijgen, ... ze proeft ook van alles wat ze kan hoor, fruit of groenten, maakt haar allemaal niet uit! :)
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Haha, heel herkenbaar! Dap steekt z'n neus overal in, even likken, en als het hem niet aanstaat loopt ie er bij weg.
En yoghurt, creme fraiche, kwark ed. vind ie ook heerlijk!
En bastogne kruimels/koekjes! Als ik die heb wordt ie helemaal wild! Wat daarn ou weer in zit :S
Dappie rules!
Plaats reactie