Tea Tree gevaarlijk

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Tea Tree gevaarlijk

Bericht door yedamy »

Alhoewel ik altijd een groot verbruiker was van Tea Tree voor mezelf en wel eens advies heb gegeven om het te gebruiken bij katten blijkt het giftig en zeer gevaarlijk te zijn voor katten!
In Amerika zit het vaak zelfs in katten en hondeshampoos, lotions en cremes voor huidproblemen bij je huisdieren maar het wordt dus afgeraden dat te gebruiken, er zijn zelf katten aan gestorven zoals blijkt uit onderstaand artikel:
http://www.messybeast.com/teatree.htm

Tea Tree oil (melaleuca, Melaleuca alternifolia) is a phenol-containing essential oil. Its active ingredients are cyclic terpenes which have a similar structure and action to turpentine (a known toxin) - in fact Tea Trea oil makes a good paint solvent! Cats are uniquely sensitive to phenolics and other benzene-based compounds. Benzyl alcohol (a preservative) is toxic to cats.
Het is dus een soort karbolaat-zuur met essentiele olie. De actieve ingredienten hebben een gelijke structuur en werking als terpetine (het zou zelf verf kunnen oplossen :???: ). Katten zijn erg gevoelig voor dit soort stoffen.

Ik vraag me af of ik het zelf nog wel wil gebruiken..
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Mijn engels is dus niet zo goed, maar betekent dit dat het ook schadelijk is op hun vacht en huid of alleen als ze het oplikken?
Jolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jan 2004 12:10

Bericht door Jolanda »

Zelf gebruikte ik ook tea tree olie, maar ben er niet weg van. Ik kreeg eigenlijk alleen maar meer last. Ben er gelijk mee gestopt en nu staat dat flesje maar in de kast. (vond het trouwens behoorlijk duur voor zo'n klein flesje en dan moest ik het ook nog aanlengen met tarwekiemolie)

Ik had inderdaad ook gelezen dat je het bij katten kon gebruiken, en ik wilde daar eigenlijk eens binnenkort naar gaan zoeken hier, waarvoor ik het kon gebruiken. Doe het nu maar niet. Bedankt voor de waarschuwing.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

maddo schreef:Mijn engels is dus niet zo goed, maar betekent dit dat het ook schadelijk is op hun vacht en huid of alleen als ze het oplikken?
Zodra je het op hun huid of vacht smeert is er een hele grote kans dat ze het oplikken, dus ook dat is niet goed. Zelfs de geur brengt hun hersens van slag :???:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik breng het alleen op op plekken waar ze zichzelf niet kunnen wassen, want ik had ook wel gehoord dat het niet goed is voor katten.
Maar mijn vloer blijf ik ermee doen; het ontsmet goed en maakt goed schoon. Ze likken hier toch niet van de vloer :wink:
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Natuurlijk is het niet goed om Tea-tree puur ergens op te smeren maar dat geldt voor elke etherische olie. Deze kan zelfs brandgevaarlijk zijn. Voor tea-tree (en elke etherische olie) geldt dan ook dat er een goede verdunning moet zijn. Bijvoorbeeld 10 druppels op een emmer water, zoals Marjolein doet voor de vloer, is ruim voldoende. Wil je een kat insmeren is 1 druppel op een liter dus voldoen.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

:ethink: Hebben jullie het wel gelezen wat er in dat stuk staat? Ik verzin het niet...
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Ik heb getracht het te lezen maar mijn Engels is niet al te best. Is er niet zoiets in het Nederlands.

Je wilt het zeker niet even vertalen voor de forummers :lol: :lol: :lol:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja, ik heb het gelezen. En ik zie niet wat er mis kan zijn met verdund opbrengen daar waar de kat niet kan likken (ik praat over een forse verdunning), of de vloer er mee dweilen. Er wordt hier goed geventileerd en de dieren kunnen te allen tijde naar buiten.
Bij de voorbeelden die genoemd worden, is er veel en veel meer gebruikt dan de hoeveelheden waar (Stella en) ik het over hebben...
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

En ik gebruik het al jaren.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik snap wel dat jullie het erg verdund doen (heeft het dan nog wel de bedoelde werking?), maar ik zelf zou nooit meer een product gebruiken wat ook maar gevaarlijk voor een kat kan zijn. Katten kunnen zich bijna overal wassen, en waar de een niet bij komt doet de ander het wel voor hem.
Hier nog een heel stuk met een waarschuwing:
http://www.tea-tree-oil-use.com/pets.htm
(sorry ook weer in het Engels)


Tea tree is jarenlang als een supermiddel gepromote, ik heb er zelf ook aan meegedaan toen ik nog in The Body Shop werkte. Het is ook niet dat ik er tegen ben voor menselijk gebruik. Maar na het lezen van een heleboel waarschuwingen op het internet gebruik ik liever iets anders dan het risico dat mijn katten er ziek van worden.
Gebruikersavatar
Anzjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2004 23:02

Bericht door Anzjie »

yedamy schreef:Ik snap wel dat jullie het erg verdund doen (heeft het dan nog wel de bedoelde werking?), maar ik zelf zou nooit meer een product gebruiken wat ook maar gevaarlijk voor een kat kan zijn. Katten kunnen zich bijna overal wassen, en waar de een niet bij komt doet de ander het wel voor hem.
Hier nog een heel stuk met een waarschuwing:
http://www.tea-tree-oil-use.com/pets.htm
(sorry ook weer in het Engels)


Tea tree is jarenlang als een supermiddel gepromote, ik heb er zelf ook aan meegedaan toen ik nog in The Body Shop werkte. Het is ook niet dat ik er tegen ben voor menselijk gebruik. Maar na het lezen van een heleboel waarschuwingen op het internet gebruik ik liever iets anders dan het risico dat mijn katten er ziek van worden.
Ik heb de sites gelezen die je linkte...Ben er ook van overtuigd dat het een smerig goedje is. Door inademen alleen al kan de kat ziek worden, ook verdund.

Ik heb het nooit gebruikt maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Gast

Bericht door Gast »

Zowel inademen als oplikken als op de huid smeren zijn erg schadelijk.

De huid van een kat is erg dun en gevoelig, ze neemt via de huid stoffen op die via de talglaag in de bloedsomloop komen en zo weer de nieren, lever en andere organen bereiken. De lever van de kat kan de producten niet afbreken en de producten worden in de lever opgeslagen. De nieren krijgen een opdonder van de stoffen die via de bloedbaan toch bij de nieren terecht komen. De ophoping in de lever zal eens teveel worden en de kat zal erg ongeneselijk ziek worden. Katten die al zwakker zijn zullen veel minder product in hun lever op kunnen slaan en sneller vergiftigd zijn.

Groetjes,
Nanna
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

In een kattenblad stond vorige maand ook een artikel over tea-tree. Ook ik ben teruggekomen op het gebruik er van.
Opvangpoes Ranya had een ringwormplek die ik insmeerde met tea-tree. Zj was ernstig verzwakt binnengekomen en knapte goed op, maar nadat ik de plek had behandeld, werd zij weer zwak en wankel. Ik weet natuurlijk niet of dit met elkaar te maken had, maar het heeft me, in combinatie met de berichten, wel aan het denken gezet.
(Overigens gaat het nu weer erg goed met haar).
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik wist al dat het giftig is voor katten, ik gebruik het alleen voor mezelf, voor bepaalde vormen van uitslag en pukkeltjes vind ik het een wondermiddeltje.
Plaats reactie