Tea Tree gevaarlijk

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Emma Boom schreef:In een kattenblad stond vorige maand ook een artikel over tea-tree. Ook ik ben teruggekomen op het gebruik er van.
Opvangpoes Ranya had een ringwormplek die ik insmeerde met tea-tree. Zj was ernstig verzwakt binnengekomen en knapte goed op, maar nadat ik de plek had behandeld, werd zij weer zwak en wankel. Ik weet natuurlijk niet of dit met elkaar te maken had, maar het heeft me, in combinatie met de berichten, wel aan het denken gezet.
(Overigens gaat het nu weer erg goed met haar).
Er zijn verschillende tea-tree merken in omloop en misschien heb je een "te sterke" of een niet helemaal zuivere tea-tree gebruikt. Het ene dier/mens reageert n.l. anders dan de andere en heb je een gevoelige huid of iets met de luchtwegenorganen dan wil het wel eens een reactie geven. Misschien een tip voor je?
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Stella,

De jongste gegevens liegen er niet om........ Geen enkel merk aan de kat geven want het dier wordt vergiftigd.

Groetjes,
Nanna
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Ho Nana,

Wil jij mij dan wat wijzer maken? Bijvoorbeeld infosite doorgeven zodat ik het ook allemaal kan lezen, graag wel alleen de Nederlandse site's. Ik ben een beetje lui wat engels lezen betreft en heb vaak halverwege al genoeg van het vertalen!

Het gekke is dat ik eigenlijk nog nooit problemen heb gehad met tea-tree dus ik wil graag op de hoogte blijven.

groetjes
Stella
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Stella, in de kattenmanieren stond een heel artikel hierover. Ik heb er zelf ook al vaker van gehoord.
Ik wil dat artikel wel voor je kopieeren en opsturen al je dit wil.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

kattenbella schreef:Stella, in de kattenmanieren stond een heel artikel hierover. Ik heb er zelf ook al vaker van gehoord.
Ik wil dat artikel wel voor je kopieeren en opsturen al je dit wil.
Dat is lief van je Bella, dank je wel voor de moeite.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zoek het even op en regel het.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

Bericht door Gast »

Stella schreef:Ho Nana,

Wil jij mij dan wat wijzer maken? Bijvoorbeeld infosite doorgeven zodat ik het ook allemaal kan lezen, graag wel alleen de Nederlandse site's. Ik ben een beetje lui wat engels lezen betreft en heb vaak halverwege al genoeg van het vertalen!

Het gekke is dat ik eigenlijk nog nooit problemen heb gehad met tea-tree dus ik wil graag op de hoogte blijven.

groetjes
Stella
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ht=#167456

Hier staat een en ander over essentiële en etherische olie, tea tree valt daar ook onder.

Groetjes,
Nanna
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Toen ik hoorde dat Spetter FIV heeft ben ik op zoek gegaan naar een homeopatische DA die me wilde helpen met de behandeling. Ik kwam toen bij iemand terecht die FIV-katten behandeld met Tea Tree olie, dagelijks 1 druppeltje door het voer! Na het lezen van de artikelen die ook hier vermeld staan durfde ik het niet aan en ben er (gelukkig!) niet mee begonnen. Toch vertelde zij me dat ze sommige katten al meer dan een jaar op deze manier behandeld! Misschien zijn sommige katten gevoeliger dan anderen, maar dan nog vind ik het geen optie om het te "proberen" het kan zo vreselijk verkeerd aflopen!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Oei, schrikken hoor!
Het zal je gebeuren!

Goed dat het onder de aandacht van een zo breed mogelijk publiek wordt gebracht, om zo ongelukken te voorkomen!
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dit is zeker schrikken zeg.........
Gelukkig was ik niet van plan om het voor mijn katten te gaan gebruiken, maar ik was wel sinds gister bij mezelf begonnen, ik ga er meteen mee stoppen!
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Tea Tree balsem giftig voor katten?

Bericht door puck0906 »

Ik heb in een eerdere topic aangegeven dat onze Bono de laatste tijd veel spuugt en plekjes heeft. Gister ben ik bij de dierenarts geweest en hij denkt aan contact allergie/schimmel. Het matje bij de voordeur is een keer nat geweest en hij denkt dat daar een schimmel in is gekomen. Ik heb dus nu tea tree balsem gekregen maar gister op google zag ik overal dat dit giftig is voor katten??????? Iemand ervaring hiermee? Je moet het op de plekjes smeren maar ik denk er nu over om het alleen op zijn wondje te doen onder zijn kinnetje waar hij dus niet bij kan. Op de pootjes likt hij het er toch zo af?! Ik hoor graag jullie mening!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tea tree balsem giftig voor katten?????????

Bericht door pearlsofpassion »

Als het echt giftig is, mag je het nergens smeren!
Katten geraken zowat overal op hun lichaam (als ze er niet direct bij kunnen, dan gaan ze er met hun pootjes over), dus dat kan je echt niet riskeren.

Ik zou maar eens goed opzoeken, en raad vragen, voor je het daadwerkelijk doet.
Wat goed dat je dat nog eens gaat controleren! :shock:

En waarom moest je dat smeren? Gaat daarmee de allergie verdwijnen?
Als het gewoon is om de wonden te laten genezen, zijn er andere (onschadelijke) zalven...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tea tree balsem giftig voor katten?????????

Bericht door Adriana »

ja, tea tree is hardstikke giftig voor katten - onder meer nierschade!

ik kom vrij veel waarschuwingen, vooral internationaal tegen en deze legt ook uit waarom
http://www.paradijsvogel.nl/teatree.htm

en informeer je dierenarts dat hij/zij dit middel neverdenooit meer laat toepassen!
en hardstikke goed dat je zo voorzichtig bent geweest en hebt uitgezocht :eclap: ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tea Tree balsem giftig voor katten?

Bericht door Anne »

Ik vind het vreemd dat jouw da niet duidelijk weet wat het nou is, schimmel of contactallergie.
De meeste schimmels kunnen aangetoond worden onder een blauwe lamp, maar dat weet ik niet zeker. Ik denk pas als je echt weet wat het is dat je een behandeling kunt starten.
Tea tree is inderdaad giftig, dus niet gebruiken!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tea Tree balsem giftig voor katten?

Bericht door Adriana »

goeie kwaliteit verse olijfolie (dus gewoon verse literfles bertolli of die andere) werkt erg ontsmettend en helend.
rustig met je vinger inmasseren paar keer per etmaal en je ziet het met een paar dagen genezen. kan geen kwaad als ze dat binnenkrijgen en is stukken goedkoper dan een heleboel andere smeerseltjes. op mensen werkt het ook perfect..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie