Naaktslakken

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Anonymous

Naaktslakken

Bericht door Anonymous »

Hoi, ik heb een vraagje. Een van mijn kittens (bijna 14 weken) vangt naaktslakken! Die slakken lopen soms bij mij in huis door de gang (tja, ik weet ook niet hoe ze binnen komen) en hij vindt dat fantastisch. Ik eerlijk gezegd niet zo, want dat slijm blijft helemaal om z'n bek kleven. Daarnaast ben ik bang dat zo'n taai ding niet zo goed voor hem is.
De laatste tijd vangt hij buiten ook naaktslakken. Ik heb een heel klein achtertuintje (waar ze niet weg kunnen lopen) en daar gaat 'ie dan via het raam naar toe. Vandaag zelfs door de regen.. komt 'ie weer grommend binnen met een naaktslak! Als ik die slak uit z'n bek probeer te trekken, gaat hij krabben en bijten, en doet er werkelijk alles aan om 'm zelf te houden. Daar verbaasde ik me nogal over, want normaal is 't echt zo'n katje die uren bij je op schoot ligt te spinnen en veel aandacht van me vraagt, en nu dan zo vijandelijk.. Hij eet de slak trouwens helemaal op.
Is 't erg dat hij naaktslakken eet? Of kan ik 'm wel zijn gang laten gaan?
Groetjes,
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik denk niet dat die naaktslakken gezond zijn....

Wij hebben speciale slakkenkorrels (om de planten te beschermen)
hier eten ze van en gaan dood. Het werkt, want we hebben lang niet meer zo veel slakken in de tuin. En de korrels zijn niet schadelijk voor andere dieren.

Dus misschien is het een idee?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Volgens mij zijn ze niet schadelijk, maar ik moet het even zoeken om het zeker te weten. Hier eten ze de slakken niet op (heb geen naaktslakken) maar ik vind af en toe een hoopje slakken, dan hebben ze ze verzameld (ik verdenk Flame ervan, die sleept overal mee).

Dat grommen doen een aantal katten hier ook als ik bv een verenstok los wil krijgen uit hun bek, maar ik zie dat niet als een aanval maar meer als hun spel/instinct.

groetjes
Daniëlle
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dankjewel voor jullie reacties. Ik ga voor de zekerheid die korrels tegen slakken kopen. Je zegt dat het niet schadelijk is voor andere dieren, maarja, het zijn natuurlijk nog wel kittens.. kan het dan wel? Ik kijk wel even op de verpakking.
Bedankt, floddertje
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Slakken kunnen ook niet tegen zout, misschien kun je daar iets mee :?:
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Nou die korrels kunnen ook giftig zijn voor je katje, dus lees de verpakking eerst eens maar even heel goed door voordat je dat in je tuin gaat gooien!!! Kan je beter potjes bier (hele erg bruin bier dacht ik) neerzetten dan verzuipen ze in het bier (in ieder geval een vrolijke dood ;))

Nee even serieus, uitkijken daarmee hoor!!!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Bier helpt ontzettend goed, al heb ik dat altijd zielig gevonden, maar het is misschien wel het beste, want zo vang je het grootste gedeelte van de slakken wel (vaak legen en opnieuw vullen).

Wij hebben op dit moment zo'n oorkruiperplaag. Ze zitten overal, net zelfs 1 in m'n schoen en m'n moeder had al 1 in de handdoek gevonden. Zo vies, maar het is waarschijnlijk tijdelijk, net als met die slakken. Hópelijk! :wink:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb slakken altijd met bier gevangen. Je maakt in een plastic bekertje een inham, graaft het half in de grond en vult het met bier. De slak kruipt er in en verdrinkt in het bier.
't Lijkt mij ook de leukste dood :toost: :wink:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ow, oke, bier dus! Bedankt weer.

Maar wat ik me trouwens afvraag: dat de katjes die slakken opeten, zou dat kunnen betekenen dat ik ze te weinig eten geef?
De katten die we vroeger hadden (dus eigenlijk die mijn ouders nu hebben, maargoed) vangen ook heel regelmatig muisjes, vogeltjes.. en die krijgen niet zo'n leuke dood.. Eerst spelen ze er heel lang mee (laat het muisje met nog een pootje weglopen, is het muisje eindelijk 10 meter verderop, springt ze er weer achteraan, jeweetwel..) maarrr.. ze eten het nooit op! Het dode beestje wordt keurig op de stoep gemikt. Ze hoeven hem niet te eten, want die katten krijgen al genoeg. Vandaar dat ik me dat afvraag.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik wil ook graag nog ff iets zeggen over de slakkenkorrels....
Mijn schoonvader werkt bij Pokon&Chrisal (je weet wel van al dat spul voor bloemen en planten) En zij hebben daar wel eens meegemaakt dat er een hondje door het eten van slakken korrels is overleden. Dus deze zijn wel zeker gevaarlijk voor je huisdieren...........
Dus laten we het inderdaad maar bij bier of zout houden.........
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik ga dus NU potjes met bier in de tuin zetten :evil: , het lijkt wel een bejaardenoord voor slakken hier in de tuin.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Nou zout vind ik erg zielig voor de slakken hoor, ze lossen dan namelijk langzaam op....
Bier is dan beter, ze verdrinken dan wel, ook niet leuk, maar wat iedereen zegt: wel een leuke dood...
Mauw
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Slakken korrels zijn zeker gevaarlijk, het blijkt dat deze heel giftig zijn en poezen en honden het heerlijk vinden en daar van eten.
Het is een verschrikkelijke dood wat die beestjes moeten meemaken.
Het gaat zeer langzaam en heel erg pijnlijk.......

Dus mensen gebruik alsjeblieft Geen slakkenkorrels
Bij ons in de buurt is er wel eens iemand geweest die katten haatte en die gaf de katten slakkenkorrels daar zijn 15 poezen aan overleden.
Ook de kat van mijn ouders heeft dat gegeten en is nog maar net van de dood gered het is puur gif.

Dus hou het bij zout en bier alsjeblieft
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Ilse schreef:Dus mensen gebruik alsjeblieft Geen slakkenkorrels
Bij ons in de buurt is er wel eens iemand geweest die katten haatte en die gaf de katten slakkenkorrels daar zijn 15 poezen aan overleden.
Ook de kat van mijn ouders heeft dat gegeten en is nog maar net van de dood gered het is puur gif.
Oke....ik snap dat vergif nooit echt gezondheid bevordelijk kan zijn. Maar over welke hoeveelheden praat je hier?? Een handje vol korrels of een heel pak. Want als het zo giftig is....kan je dan je kat nog wel buiten laten lopen?
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Je kat loopt altijd risico als hij buiten loopt.
slakkenkorrels is gif dus ook een klein beetje.
Laatst gewijzigd door Ilse op 02 feb 2005 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Plaats reactie