Naaktslakken

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Naaktslakken

Bericht door silfje »

ik gebruik voor de tuin altijd escar-go, dat is een biologisch anti slak middeltje, want gewone anti slak middeltjes zijn schadelijk voor vogels, als ze in de winter hun reserves opmaken.
ik hoop dat escargo beter is voor het milieu, want ik kweek wel eens groente in de achtertuin en wil niet dat de slakken hele toppen uit mijn peperplanten eten. Dat middeltje werkt erg goed tegen slakken, al hoop ik niet dat het ook tegen katten werkt, want onze katten zijn te nieuwsgierig voor woorden en als ze het niet mogen eten dan is het extra interessant ;-) .

is een vogel die een slak heeft gegeten met giftige slakkenkorrels, giftig als een kat die vogel opeet? ok ik draaf door :D
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Naaktslakken

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof dat dat middel zelf gevaarlijk is voor katten!
Typ het maar eens in in de zoekfunctie.

Ik zou daar persoonlijk geen risico's in nemen...
En ik vind dat niet doordraven.

Waarom kies je niet voor een milieuvriendelijker alternatief zoals bloempotten ingraven, of een grachtje errond, of zout strooien waar je toch niets plant... , en is het niet dat slakken niet van afrikaantjes (de bloemen) houden, of is dat iets anders?
Ik meen toch dat er planten zijn die je tussen je groenten kan zetten, waardoor de slakken op een afstand blijven.
En anders gewoon de slakken eraf plukken?

De slakken hebben dit jaar ook mijn broccoli opgegeten (we hadden hier echt een plaag), maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om iets te gaan strooien.
Gewoon consequent alle slakken eraf plukken en aan de kippen voeren. De kippen aten ze na een tijd wel niet meer (ze waren ze beu denk ik, want normaal vliegen ze daarop) en toen plette ik ze gewoon (niet erg leuk, dat wel), maar dan was het ergste toch al voorbij.
En toen kwam er een rupsenplaag die de rest van mijn broccoli opat, maar goed, dat is off topic. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Naaktslakken

Bericht door helskinky »

Ik vang ze handmatig weg , de naaktslakken met een blaadje ofzo en smijt ze naar de overkant(gemeente grond, geen mensen)mijn man pakt een bamboo stokje en schiet ze de sloot in. Huisjes slakken hetzelfde lot
Cerna

Re: Naaktslakken

Bericht door Cerna »

Nadat ik het volgende berichten had geleden op de facebookpagina van Neocat-Britten, besloot ik hier ook even te zoeken want mij was er niets van bekend (en ik heb vaak naaktslakken).

"Dit weekend hebben wij 2 van onze poezen zo aangetroffen nadat ze uit de tuin kwamen. Meteen naar de dierenarts geweest natuurlijk, de grote vraag was hoe dit kon gebeuren? Drama! Wat een vreselijk iets om niet te weten waardoor iets komt en je diertjes met zoveel pijn te zien. Gisteravond naar buiten en wat bleek, mega veel naaktslakken op het gras en tussen de bladeren. Grote naaktslakken maar ontzettend veel baby naaktslakken!!!! Overal op t gras als we goed keken zaten mini naaktslakjes. (Alles wat we zagen weg gehaald) dit kan dus niet anders dan een allergische reactie op het slakkenslijm."
Afbeelding

https://www.gezelschapsdierenpraktijk.b ... k?-Oktober
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Naaktslakken

Bericht door Guazala »

Ik kwam vandaag via facebook dit tegen en deed me denken aan dit topic:

https://www.dier.nu/dierenweetjes-artik ... mIsjmJU_IY
Naaktslakken en huisjesslakken zijn vaak besmet met larven van de dodelijke longworm parasiet ook wel Franse hartworm genoemd. Deze worm komt voor in het slijm van de slak, maar ook in dieren die slakken eten, zoals knaagdieren, vogels en kikkers.

Als een hond of een kat een slak opeet of in aanraking komt met het slijm van de slak, kan deze levensgevaarlijke parasiet zijn lichaam binnendringen.
Plaats reactie