Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Cerna

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Cerna »

Concluderend: er is dus erg veel onduidelijkheid over PEA? Ik ga het Amber dan niet geven.
Dan maar een beetje pijn in de schouders.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Synemios »

Hier nog wat meer info dat had ik in mijn eigen topic geplaatst.

https://www.prnewswire.com/news-release ... 91804.html

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24602801/

Het bericht van Utrecht geldt voor alle vrij verkrijgbare voedingssupplementen.
Dus dat kan dan dus ook met Llysine het geval zijn of glucosamine en heel veel andere dingen.

Eerlijk gezegd als ik niet al pea zou gebruiken en niet zelf had gezien dat het bij zowel Luna als Lizzy goed werkt zou ik het na dit ook niet durven te geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Rik »

De pharmox pea is ook puur. Zuivere palmitoylethanolamide, zonder toevoegingen van chemische of farmaceutische hulpstoffen.

Maar ondanks dat het een lichaamseigen stof is, kan het natuurlijk zijn dat Roedi daar heftig op reageert wanneer er een (grote) dosis van buiten het lichaam komt. Misschien een soort allergische reactie.

Hoe meer ik zoek op mogelijke problemen, hoe meer je de 'wonderlijke werking' tegenkomt. Ook een overdosis schijnt niet echt te bestaan. (Niet dat Roedi daar nu veel aan heeft).

Wel ben ik tegengekomen dat het de werking van andere medicijnen kan versterken. Dus dat is wellicht wel iets waar rekening mee gehouden moet worden.
Samen met pijnstillers: palmitoylethanolamide verhoogt de effectiviteit van pijnstillers zoals opiaten, amitriptyline en pregabaline. Ook kan het ingezet worden om de dosering van die stoffen te verminderen, of zelfs na enige tijd te vervangen.(169-171)
https://www.orthokennis.nl/artikelen/pa ... ingsremmer
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Synemios »

Wat ik nog tegen kwam,
Het schijnt eerder al wel een geneesmiddel geweest te zijn in Europa.
Het is dus niet nieuw en er wordt nog steeds onderzoek naar gedaan.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Palmitoylethanolamide
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

Annet, even voor alle duidelijkheid
Ik heb mijn da over opheldering gevraagd, ik wilde weten welke stof in de pea nou precies giftig was en ze zeiden letterlijk dat het kwam door de stofnaam (ethanol) in de merknaam palmitoylethanolamide (dat is wat ze van het vergiftigingscentrum door hadden gekregen)
Ethanol is een ander woord voor alcohol en het is al bekend dat alcohol giftig is voor katten, al helemaal voor nierkatten
Daarom vermoed ik heel sterk dat het vergiftigingscentrum direct aannam dat er alcohol door de pea zit, wat niet zo is en wat Rik ook al aangaf,
maar tot ik mijn eigen da persoonlijk heb gesproken hier over blijven het mijn vermoedens
Ik vermoed inderdaad dat Roedi een sterke overgevoeligheidsreactie liet zien
dat neemt niet weg dat dat niet bij andere katten kan gebeuren

heel fijn overigens dat er nu wel op een normale manier over gepraat kan worden

En ik geloof dat pea ook veel goeds kan doen, als je dier het verdraagt

Maar ik zelf zal het nooit meer aan een dier geven
( dat zeg ik nu, misschien bedenk ik mij daar later weer over)

En als mijn vermoedens kloppen moet ik dat wat ik in het begin heb gezegd, namelijk dat pea giftig is voor nierkatten, weer terugnemen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Synemios »

Ik lees net ook dit:
Daarnaast bevat voedsel (voornamelijk eieren, pinda’s, soja, vlees, vis en orgaanvlees zoals lever, hart en nier) kleine hoeveelheden palmitoylethanolamide. Copyright (C) Orthokennis https://m.orthokennis.nl/artikelen/palm ... ingsremmer
Als het een allergische reactie geweest is, wordt het wel een lastig verhaal.
Want je kunt moeilijk vlees en/of vis uit het menu van een kat schrappen.
Maar ze hebben het wel over kleine hoeveelheden.
Verder kan ik er trouwens niet zo heel veel over vinden ( qua voedsel waar het in zou zitten)

Ik geef hier ook geen zalmolie meer ( als aanvulling) terwijl ik echt weet dat het een reactie was vanuit Luna zelf maar toch.
Dus ik begrijp wel dat je dat dan niet meer geeft aan geen enkele kat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

Het kan natuurlijk ook een intolerante reactie zijn geweest Denise want dan had ze natuurlijk al veel eerder moeten reageren Dan nog blijft het lastig omdat je met een allergie dan al gauw denkt dat het om een eiwit allergie gaat
Ze heeft ook ibd wat vaak word veroorzaakt door een overgevoeligheid op voedsel dus is ze zowiezo gevoelig
wat ik overigens nooit heb gemerkt want ze heeft nooit diarree gehad, krabwondjes en altijd goed gegeten
daar komt ook nog eens bij dat Roedi erg mager is, ze weegt 3,1 kilo
Misschien had ze geen last gehad als ze wat zwaarder was maar dat ga ik natuurlijk niet meer uitproberen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Rik »

Anne schreef: 27 jun 2020 10:11 Misschien had ze geen last gehad als ze wat zwaarder was maar dat ga ik natuurlijk niet meer uitproberen
Ik kan me goed voorstellen dat je het (in ieder geval een lange voorlopig) niet meer gaat proberen. Als mij dat zou overkomen zou ik ook zeer terughoudend zijn, wat de onderzoeken ook zeggen.

Op zich zou gewicht zelf niet uit mogen maken omdat het lichaam het overtollige toch af zou voeren. Maar het kan zeker met meer zwakte in het lichaam op dat moment (ook door ondergewicht) en combinatie met andere dingen liggen. Wel spitsen bepaalde onderzoeken zich al op IBD met goede resultaten.

Ik denk wel dat er de komende jaren steeds meer onderzoek en bekendheid zal komen. En met onderzoeken zullen dan mogelijke reacties (wel of niet in combinatie) meer voren kunnen komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

ik durf het ook niet aan bella te geven
terwijl ze het wel zou kunnen gebruiken denk ik
Ja laten we hopen dat er over een tijdje wat meer bekend is
Tot nu toe kom ik alleen maar positieve bijwerkingen tegen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

Ik heb gister het voorval met pea persoonlijk besproken met mijn da
Zij gaf aan het vergiftigingscentrum te hebben gebeld en aan de hand daarvan heeft ze het advies opgevolgd wat ze van het vergiftigingscentrum heeft gekregen
Ik denk nu dus dat Rik gelijk heeft, dat het vergiftigingscentrum gelijk aannam dat er echt ethanol doorzat door dat dit in de merknaam vermeld word
Ik denk dat daar het misverstand is begonnen
Aangezien het hier om een variant ging waar geen ethanol ( alcohol) door zit kunnen we er van uitgaan dat Roedi een overgevoeligheidsreactie had op de pea zelf, want in de capsule zit 100% pea, geen andere stoffen, de capsule zelf is vegetarisch en daardoor bijna hypoallergeen.
Roediesreactie daarop : sloomheid, overgeven, zich beroerd voelen, uitgedroogd, lijkt erg op een alcolhol vergiftiging
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Rik »

Wel goed om te weten dat er (misschien in (zeer) zeldzame gevallen) een overgevoeligheidsreactie plaats kan vinden (ook op de pure variant). Want daar is nog weinig over te vinden. Er wordt nog wel veel onderzoek gedaan.

Ik heb het gevoel dat je bij Roedi en jouw andere lieve tijgers de bijsluiters achterstevoren moet lezen en bij de zeldzame bijwerkingen moet beginnen :icon_shifty:

(Alleen heeft pea nog niet echt bijsluiters)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Synemios »

Fijn dat je nu duidelijkheid hebt.

Die waarschuwing staat ook niet bij zalmolie en ook niet bij zylkene terwijl die capsules van gelatine gemaakt worden.
Daar staat zelfs bij hypoallergeen...

Ipakitine kon Lizzy ook al niet tegen daar zit lactose en soja in.

In veel middelen wordt lactose gebruikt en ook daar zie je geen waarschuwing voor overgevoeligheidsreacties.
Wordt tijd dat ze dat dus wel gaan doen.

Tegenwoordig mail ik de fabrikanten ook bij een reactie, ik weet niet of het helpt, zal wel niet ;-)

Aan de andere kant: in principe kunnen zowel mensen als dieren overal een reactie op krijgen.
Maar voor voedingssupplementen zou het wel handig zijn.

Helaas moet je bij Roedi extra voorzichtig zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Zotvanpoezen »

Eigenlijk zouden we bij wijze van "test" wat capsules moeten laten ontleden in een labo zonder te zeggen wat erin zit. Benieuwd wat ze eruit halen en waarvoor het volgens hen gebruikt kan worden. Vroeger kenden we iemand die in een lab werkte, maar jammer genoeg hebben we er al meer dan 20 jaar geen contact meer mee.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Synemios »

Ja je weet het maar nooit Carine.
Kijk maar naar de ranitidine, en nu weer de paracetamol.
En dat zijn medicijnen....die worden al strenger gecontroleerd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

Ja als je het zo bekijkt kun je bijna niks meer geven
Het is dus goed om 1 voedingssuplement per keer uit te gaan proberen en niet van alles tegelijk, dan kun je bij een eventuele reactie algauw de link leggen
Maar het is wel fijn natuurlijk dat zoveel mensen wel baat hebben bij pea, zoals jij met Lizzy en Carine met Filou en Frou Frou
Maar ik durf het niet meer te geven, ook niet aan bijv. Bella voor haar nieren, of artrose in haar voorpoot
Lola heeft ook atrose en zij krijgt daar glucosamine voor, haar durf ik ook geen pea te geven
En bij Roedi durf ik bijna niks meer te geven, en dat doe ik voorlopig ook niet na deze heftige reactie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie