Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Dinky »

Gezien de reactie van Roedi op de pea zouden we wel kunnen stellen dat Roedi niet goed reageert op de pea.

Bijzonder dat verschillende dierenartsen er zo divers op reageren. De ene die zegt dat het de nieren ondersteund en de ander die roept dat het de nieren schade toebrengt terwijl hij er eerst nog niet eens van had gehoord. Vind het zeer bijzonder om het direct gif te noemen terwijl je er daarvoor niet van had gehoord als dierenarts. Maakt mij ook zeer benieuwd naar de onderbouwing....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

Dinky schreef: 11 jun 2020 09:32 en de ander die roept dat het de nieren schade toebrengt terwijl hij er eerst nog niet eens van had gehoord. Vind het zeer bijzonder om het direct gif te noemen terwijl je er daarvoor niet van had gehoord als dierenarts.
Waar lees jij dit Mirjam?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

Ik heb ondertussen van de dierenarts begrepen dat naar aanleiding van mijn telefoontje gisterochtend over het pea gebruik en naar aanleiding daarvan Roediesklachten : misselijkheid, veel tandenknarsen, overgeven; ze contact hebben opgenomen met het vergiftigingscentrum. Omdat er over pea bijwerkingen van dieren weinig bekend is, wel van mensen, heeft dit centrum mijn da geadviseerd, ook ivm Roedies afwijkende nierwaardes, te spoelen en het pea gebruik zo snel mogelijk te stoppen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Synemios »

Dat staat in je eigen topic.

En het is niet giftig misschien had ze beter Utrecht kunnen bellen, die weten namelijk wel wat het met dieren doet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Dinky »

Anne schreef: 11 jun 2020 16:29 Waar lees jij dit Mirjam?
Dat is zoals het in jouw fototopic staat:
ik moest haar eerst uitleggen wat het precies was
ben zonet teruggebeld door de da, ze hebben gegoogled op de pea en het schijnt echt slecht te zijn voor de nieren
Ze vermoeden dus dat dat de misselijkheid veroorzaakt,is gif voor de nieren
Dat maakt ook waardoor ik mij afvraag waar dan is gevonden dat het schadelijk zou zijn voor de nieren want ik kan alleen maar studies vinden die geen negatieve effecten aantonen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Synemios »

Maar ik begrijp ook niet waarom de dierenarts een dag wacht met 24/7 spoelen als er echt sprake is van vergiftiging.
want ze had uit het bloedonderzoek en haar stellige zekerheid dat pea gif is dan toch meteen over moeten gaan daarop ipv af te wachten.

En ook voor mensen is het niet giftig,

Als ik Luna een stukje kip geef of iets waar zalmolie in zit krijgt ze binnen 5 minuten ademnood of ze gilt het huis bij elkaar van de buikpijn ( door de olie)
Dat betekend niet dat de kip of zalmolie giftig is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

Dinky schreef: 11 jun 2020 17:31 Dat is zoals het in jouw fototopic staat:


Nee, zo staat het er niet, ga maar eens goed lezen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Dinky »

de quotes zijn letterlijk gekopieerd uit jouw eigen topic uit jouw eigen berichten. Dat is dus letterlijk hoe jij het zelf op het forum hebt geplaatst.

Maar de kern is, dat wij graag de onderbouwing zien waarop jouw DA baseert dat het giftig en schadelijk zou zijn voor de nieren in het algemeen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

Dinky schreef: 12 jun 2020 08:33 de quotes zijn letterlijk gekopieerd uit jouw eigen topic uit jouw eigen berichten. Dat is dus letterlijk hoe jij het zelf op het forum hebt geplaatst.

Maar de kern is, dat wij graag de onderbouwing zien waarop jouw DA baseert dat het giftig en schadelijk zou zijn voor de nieren in het algemeen.
Je leest voor de derde keer niet goed, en wat nog erger is, je doet daardoor mijn da tekort
Ik zal het even voor jou op de goede manier quoten zodat je het hopelijk nu wel goed leest

`Ik kreeg flink de wind van voren van de ASSISTENTE toen ik vertelde dat ik met pea was begonnen
Vond ze niet zo´n goed plan :icon_shifty:
(ik moest haar eerst uitleggen wat het precies was)```

het gaat hier om de asssistente, niet om mijn da
En de andere assistentes zullen het misschien wel kennen, maar wat doet dat er nog toe aangezien wat er met Roedi is gebeurt?

En als jij, jullie, de kern willen weten van de onderbouwing bel je lekker zelf naar het vergiftigingscentrum
Denk je dat ik niet genoeg shit aan mijn hoofd heb nu?
het is nog niet eens duidelijk hoe Roedi hier uit gaat zien te komen
Het enige waar jullie je druk om maken is dat de geliefde pea's reputatie wordt aangetast met de dingen die ik hier schrijf, na wat ons is overkomen
Niet hoe het met Roedi is
Lekker belangrijk zeg
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Synemios »

inmiddels heb ik bericht gekregen van de internist en die vind het echt onzin.

Mijn eigen dierenarts adviseert het al een aantal jaar bij met name dieren die last hebben van zenuwpijn en artrose.
Nog nooit hebben ze daar een dier binnen gekregen die vergiftigd was door de pea.

De dierenarts van Carine zegt ook dat het een veilig middel is.
Ook die heeft zich erin verdiept.

Kelly van huidadvies voor dieren ( ook een dierenarts) zet het in bij katten met allergieën en huidaandoeningen en ook die zegt dat het veilig is.

Verder zijn er dierenartspraktijken die het via de shop verkopen en ook die zeggen dat het niet schadelijk is voor de nieren.

En verder staan er vele links in dit topic waaruit het tegendeel blijkt.

De enige die beweerd dat het giftig is en dat het slecht is voor de nieren is een dierenarts die er nog nooit van gehoord heeft en via Google info daarover moet zoeken.

* jij zegt later dat de da jou terug gebelt heeft nadat ze verder zijn gaan zoeken op de pea.
Jou dierenarts zit er naast,

En over Roedi ik heb jou al meerdere malen gezegd dat een 2nd opinion misschien een betere optie is.
En elke keer die verwijten dat het ons niks kan schelen daar ben ik ook wel en beetje klaar mee.
Laatst gewijzigd door Synemios op 12 jun 2020 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

Uit respect voor Roedi vraag ik een ieder te stoppen met deze aanval

Roedi is nog elke dag misselijk, ik moet elke dag maar zien te zorgen dat ze haar voeding nog binnenhoudt
Extra vocht door spuitjes water te geven is helemaal not done, dat kotst ze zo weer uit
We weten ook niet hoe ze hieruit gaat komen, of het ooit nog wel weer goed komt

Niemand hoeft het met me eens te zijn of pea wel of niet goed is, ik volg enkel de adviezen van mijn da op die in mijn ogen zeer respectabel te werk is gegaan door gelijk actie te ondernemen, het vergiftigingscentrum te bellen en Roedi te laten komen voor een spoeling
Misschien is dit niet wat jullie willen horen,kennelijk is de pea zeer geliefd en doet ook goede dingen
Allemaal prima
Ik zou zeggen,open een eigen topic daarover

Door Roedies ervaring moet ik mij gewoon vrij kunnen voelen om zoiets te kunnen melden op een forum zodat andere kattenliefhebbers hier iets aan kunnen hebben, een ieder is vrij om zijn/haar kat te geven wat die maar wil
Niemand is gedwongen te stoppen met pea, niemand hoeft mij te geloven
Maar neem op zijn minst Roedisleed serieus

maar nu wordt het op de spits gedreven, en ik zal geen namen noemen, staat niet stil bij wat Roedi en mij is overkomen
Op het onfatsoenlijke af, wat mij zelf, enorm tegenvalt, en totaal niet heb zien aankomen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Dinky »

Sorry, maar volgens mij heeft niemand het hier over het specifieke geval van Roedi. Niemand ontkent dat Roedi niet goed op de pea zou reageren. Maar zoals Denise eerder ook al aanhaalde, dat een specifieke kat ergens niet goed op reageert maakt het product niet per definitie giftig of slecht.

Jij bent degene die een algemeen topic opent met de volgende zin:
Hierbij een waarschuwing voor mensen die het voedingssupplement pea aan hun nierkatten geven,dit is erg slecht voor de nieren, stop daar zo snel mogelijk mee!!
Wij vragen alleen de onderbouwing voor deze uitspraak waarom het in het algemeen slecht zou zijn voor de nieren terwijl wij alleen maar stukken tegenkomen die het tegendeel beweren....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

Synemios schreef: 12 jun 2020 09:54

is een dierenarts die er nog nooit van gehoord heeft en via Google info daarover moet zoeken.
Net als Mirjam neem jij dingen tot je wat jou het beste uitkomt. Nergens lees jij terug dat mijn da de pea niet kent

maar ik snap dat het makkelijker voor jou is om dingen voor het gemak erbij te gaan verzinnen
het komt alleen zo goedkoop over
Laatst gewijzigd door Anne op 13 jun 2020 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Anne »

Dinky schreef: 12 jun 2020 11:07 Sorry, maar volgens mij heeft niemand het hier over het specifieke geval van Roedi.
Nou ik wel, en dat is voor mij genoeg. Dat het voor jou niet genoeg is is niet mijn probleem

En waarvoor sorry? Sorry omdat jij niet goed leest?
Zeg dat dan meteen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pea ( palmitoylethanolamide) schadelijk voor nierkatten

Bericht door Dinky »

Tja, laten we pinda's ook maar meteen vergif noemen en uit alle winkels verwijderen omdat er mensen zijn die er dood aan gaan.....
1 situatie maakt een product nog geen vergif maar blijkbaar zie jij dat anders aangezien er geen andere onderbouwing is dan dat het bij Roedi niet het gewenste effect heeft gehad.

Heb eerder het idee dat jij niet goed leest aangezien je geen antwoord geeft op de vraag die iedereen hier stelt :roll:

Maar dit was voor mij in ieder geval voorlopig het laatste bericht hier. Denk dat ik mij maar even terug trek van het forum
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie