koffiedrab

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

koffiedrab

Bericht door R1ck »

Gister heb ik een nieuwe, semi-automatische espressomachine binnengekregen. Tijdens het afstellen van de maalgraad, zag ik Nika ineens druk snuffelen aan iets.
Dat bleek koffiedrab te zijn. Normaal zou de geur katten moeten afschrikken, maar Nika vertrouwt alles wat ik vertrouw. Ik heb het opgeruimd en er verder niet meer bij stilgestaan.

De volgende ochtend vond ik op twee plaatsen braaksel. Het deed me erg denken aan de vorige keer. Voor de bak lag meer een slijmachtige substantie en naast de bank lag braaksel dat leek op een drolletje, maar er zaten duidelijk haren in. Ik heb het opgeraapt met een stukje keukenrol en het rook totaal niet naar ontlasting. Haren gemengd met half verteerde brokjes, waardoor het een bruinig rolletje wordt. Dat lijkt mij een haarbal.

Toen ging ik de bak verschonen en vond ik een dunne substantie in het grit. Of het diarree is of braaksel durf ik niet te zeggen. Aangezien het in de kattenbak ligt, ga ik uit van diarree en is mijn gok dat ze toch wat koffiedrab binnen heeft gekregen. Later las ik dat koffie giftig is voor katten en dat dit mogelijk de reden is geweest dat haar lichaam dit uitgestoten heeft. Mocht het dunne ontlasting zijn, dan was het een normale hoeveelheid. Het is bij eenmaal gebleven, dus dan denk je aan een acute dunnedarm diarree. Dit past bij het verkeerd eten van iets.

De rest van de dag was ze wat rustiger dan normaal en heeft ze vrij veel geslapen. Ze heeft wel normaal gegeten en gedronken en ze was tegen de avond zeker te porren voor een half uurtje lekker ravotten. Haar ontlasting was vanavond ook normaal.

- heeft iemand vaker iets dergelijks meegemaakt?
- zou een kat kunnen braken in de kattenbak of zou ze dat nooit doen? Ze is nog niet zo heel oud en heeft eigenlijk geen ervaring met haarballen, dus ze kan in paniek geraakt zijn en gedacht hebben dat ze de bak op moest. De vorige/eerste keer vond ik (naar mijn idee ook een haarbal (zag er hetzelfde uit als nu) direct voor de bak op de mat, maar toen niet gecontroleerd, omdat ik dacht dat het ontlasting was).

Alvast bedankt!

Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: koffiedrab

Bericht door castratenkoor »

Een haarbal lijkt inderdaad op een sigaar net als een drol.

Ik heb 1 kat die netjes op de kattenbak gaat om te braken, dus het kan wel. In het verleden ooit ook een kat gehad die op de kattenbak braakte. Dus in de bijna 40 jaar dat ik katten heb 2 x meegemaakt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: koffiedrab

Bericht door R1ck »

Ze is vandaag helemaal de oude en er is niets te merken. Mogelijk is ze wat geschrokken van de haarbal. Het is ook wat om te verwerken, als je het niet kent. Volgens mij probeert ze het ook tegen te gaan, omdat ze het niet bepaald fijn vindt. Braken is nooit fijn natuurlijk, maar wat moet, dat moet. Voor een kat in het wild hoort het er ook gewoon bij. Het moet natuurlijk geen gezondheidsrisico worden, maar daar ben ik gelukkig nog altijd bij.

Fijn dat ze in ieder geval van de haarbal verlost is. Ze laat zich gelukkig makkelijk kammen/borstelen en vindt het fijn (tot op zekere hoogte), dus dat doe ik geregeld. Maar ze heeft lange haren (vooral de staart) en ze is erg op haar hygiëne gesteld.
Ik kan lezen en schrijven met haar, maar als ze zich wast of gewassen heeft en ze ligt op schoot, dan is het handjes thuis. Zo niet, dan geeft ze voorzichtig een waarschuwing met haar tandjes.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: koffiedrab

Bericht door R1ck »

castratenkoor schreef: 07 okt 2019 07:50 Een haarbal lijkt inderdaad op een sigaar net als een drol.

Ik heb 1 kat die netjes op de kattenbak gaat om te braken, dus het kan wel. In het verleden ooit ook een kat gehad die op de kattenbak braakte. Dus in de bijna 40 jaar dat ik katten heb 2 x meegemaakt.
Nog bedankt voor je antwoord trouwens! Fijn om bevestigd te krijgen dat het mogelijk is. Als ik de drie punten verbind, leidt het inderdaad richting kattenbak. Ze is super op haar hygiëne, dus ik denk dat ze geprobeerd heeft de bak te bereiken en pas bij de derde keer bij op de plek van bestemming is aangekomen.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: koffiedrab

Bericht door Geert »

Van onze huidige binnen-katten van 1,2 jaar hebben we nog nooit braaksel gevonden in tegenstelling tot onze vorige poezels waar we af en toe een haarbal (sigaar) terugvonden.
Gaat hun haar dan mee door het spijsverteringsstelsel (ik vind af en toe wel wat haren in een drol maar dat zijn slechts een paar sprieten en is helemaal niet te vergelijken met de hoeveelheid haar van een haarbal)?
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: koffiedrab

Bericht door Rik »

Geert schreef:Gaat hun haar dan mee door het spijsverteringsstelsel (ik vind af en toe wel wat haren in een drol maar dat zijn slechts een paar sprieten en is helemaal niet te vergelijken met de hoeveelheid haar van een haarbal)?
Een haarbal is de ophoping van haren over dagen, weken of maanden. De haren in de ontlasting gaan dagelijks mee (en zijn dus veel minder). Ze zitten vaak ook ingecapseld in de drol.

Hier heb ik met Bono en Yuna nog steeds geen echte haarbal gezien (3,5 jaar). Wel eens wat gal met wat haar maar vroeger had Bowy veel grotere echte haarballen.

Zelfs met de compacte drollen nu (want ze zitten op vers vlees en dan zijn de drollen klein, hard en compact) zie ik wel vaak haarstructuurtjes om de drol zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: koffiedrab

Bericht door Geert »

Ok bedankt Rik, dan ben ik helemaal gerust gesteld!
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Plaats reactie