Kat heeft een klein beetje witte chocola op

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door silfje »

ik heb vandaag bezoek gehad en haar witte chocola voorgeschoteld.
blijkbaar zijn er 2 blokjes blijven liggen en dat zag ik net pas toen ik de kat ermee betrapte :roll: waarom heb ik toch van die nieuwschierige monsters.

er is denk ik in totaal maar heel weinig van de reep af, maximaal 1 minimeter, blijkbaar vond buri het lekker om eraan te likken maar gelukkig heeft ze er niet in gebeten.
Ik lees op http://www.dkdelfland.nl/diergeneeskunde/hond.htm deze site dat de schadelijkheid van het cacaogehalte af ligt, en witte en melkchocola weinig problemen geven maar ben er toch een beetje bang voor.

Is het met zo'n geringe hoeveelheid witte chocolade nodig om naar de weekendpost van de dierenarts te gaan? Of zijn er bepaalde handelingen die nodig zijn, of kan ik het het beste aankijken omdat het witte chocola is?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Help, kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door Catfish »

Als ze er alleen aan gelikt heeft zou ik haar alleen goed in de gaten houden. Witte chocola is het minst schadelijk. Als het nu pure chocola was...
Als ze gaat overgeven of ziek wordt direct naar de weekendarts.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Help, kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door silfje »

bedankt voor het antwoord!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Help, kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door Catfish »

Graag gedaan, ik weet hoe het is. Met mijn hond.
Hoe gaat het nu met haar?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Help, kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door silfje »

ze gedraagt zich normaal. gelukkig dat het witte chocola was en geen pure :eclap:
paasnini

Re: Help, kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door paasnini »

In witte chocola zit geen cacao dus dat is minder schadelijk.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help, kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door Anne »

Hier eten de katten ( en hond) meestal hagelslag als er wat op de grond gemorst is. Dat gebeurt vrijwel iedere dag, maar een klein beetje. Kan dat ook kwaad?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help, kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door pearlsofpassion »

Ja anne, daar zou ik toch maar gaan op letten.
Chocolade werkt cummulatief. Dus eens is het eens teveel en dan is het einde verhaal.
Dat risico zou ik niet nemen.

Of het levenslang cummulatief is, of toch een deel na een verloop van tijd wordt afgebroken, weet ik niet, maar ik weet wel dat het plots dodelijk kan zijn, als het over de grens heen gaat...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Help, kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door Catfish »

Marra heeft vorig jaar een klein stukje van een pure chocoladeletter opgegeten, vond ze in de bosjes (en bedankt, jongelui). Gelijk naar de DA gegaan waar een kots-prik kreeg. Was niet veel, maar had volgens de DA dodelijk kunnen zijn. Dus altijd oppassen........
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help, kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door Anne »

Gatverdarre hee :-| Ik veeg het voortaan wel gelijk op dan, moet er niet aan denken dat er iets gebeurt!!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Help, kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door Catfish »

Even voor degenen die het niet weten, een duidelijke link van 'mijn' dierenartspraktijk.
Geldt net zo voor katten.
http://www.dierenartsaalderinkshoek.nl/ ... olade.html
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
chayanna
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2012 18:16

Re: Kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door chayanna »

ik weet dat chocola slecht kan zijn voor dieren (volg de opleiding tot dierenartsassistente, dus ja ik snap het echt wel)
maar nu weet ik toevallig dat mijn oom en tante een hond(je) hebben, een yorkshire terrier. En deze eet eigenlijk heel zijn leven al elk jaar rond sinterklaas de kinderen hun schoenen leeg,
Dus zo ook de chocolaatjes met papier en al!
ze hebben zelfs de schoenen hoger gezet, en toch kwam meneertje er bij.

Nu zegt iedereen wel het is dodelijk. maar waarom is dit hondje nu dan al bijna 13 jaar?
Want geloof me de hoeveelheid chocola die hij in die 12 jaar op eet is toch wel erg groot!!


Nu zou ik het risico zelf met mijn eigen dieren (katten, ratten) niet nemen. En zal ze ook geen chocola geven. maar als ze dan een keer toch een stukje ergens vinden, zou ik ook niet overdreven gaan stressen!!

Even in de gaten houden dat ze zich niet anders gaan gedragen! maar paniek is nergens voor nodig!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door pearlsofpassion »

De ene kan er beter tegen dan de andere, dat is geweten.
Sommigen eten hun hele leven chocola, andere, soms veel grotere honden, liggen al na een paaseitje met een hartaanval in de gracht.
Maar je weet het pas als het te laat is, dus inderdaad geen risico's mee nemen. Gezond zal het trouwens voor niemand zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
chayanna
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2012 18:16

Re: Kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door chayanna »

nee klopt gezond is het voor niemand
ook niet voor ons!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat heeft een klein beetje witte chocola op

Bericht door castratenkoor »

chayanna schreef:ik weet dat chocola slecht kan zijn voor dieren (volg de opleiding tot dierenartsassistente, dus ja ik snap het echt wel)
maar nu weet ik toevallig dat mijn oom en tante een hond(je) hebben, een yorkshire terrier. En deze eet eigenlijk heel zijn leven al elk jaar rond sinterklaas de kinderen hun schoenen leeg,
Dus zo ook de chocolaatjes met papier en al!
ze hebben zelfs de schoenen hoger gezet, en toch kwam meneertje er bij.

Nu zegt iedereen wel het is dodelijk. maar waarom is dit hondje nu dan al bijna 13 jaar?
Want geloof me de hoeveelheid chocola die hij in die 12 jaar op eet is toch wel erg groot!!


Nu zou ik het risico zelf met mijn eigen dieren (katten, ratten) niet nemen. En zal ze ook geen chocola geven. maar als ze dan een keer toch een stukje ergens vinden, zou ik ook niet overdreven gaan stressen!!

Even in de gaten houden dat ze zich niet anders gaan gedragen! maar paniek is nergens voor nodig!
Rare redenatie. Mijn opa werd 93 en hij rookte. Moet iedereen dan maar gaan roken??????

Chocolade is slecht voor honden en katten en dus ten alle tijden voorkomen dat ze het eten. En mochten ze het toch eens per ongeluk eten, meteen naar de dierenarts voor een kots-prik.

Paniek is wel ergens voor nodig als het gebeurt. Het KAN namelijk dodelijk zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie