Vergiftiging

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
natalie69
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2011 09:21

Vergiftiging

Bericht door natalie69 »

Beste allen,

Vorige week zijn 2 van mijn katten overleden. De eerste kat was oud, had nier en hartproblemen en we dachten aan acuut nierfalen. Toen 3 dagen later onze kat van 1,5 jr binnen 24 uur overleed, wist de DA zeker dat het om vergiftiging ging. Achteraf denkt zij dat ook de eerste kat aan dezelfde vergiftiging is overleden, hoewel dit langzamer ging en de symptomen niet zo heftig waren.

Twee dierenartsen hebben inmiddels kunnen uitsluiten dat het slakken/muizen/rattengif betreft, de symptomen komen ook niet overeen met de gemiddelde giftige tuinplant en ook softdrugs is uit te sluiten.

Volgens de DA zal forensisch onderzoek ws geen resultaat opleveren en kan het vergiftigingscentrum niets zeggen zonder over de stof te beschikken.

Omdat wij echter nog 4 katten hebben, mijn buren 5 en verder in de buurt ook nog een aantal katten voorkomen (en er een paar dagen geleden een kat is overleden aan de gevolgen van een muizenlijmplank) is het belangrijk om te achterhalen welk gif het geweest zou kunnen zijn. Mijn katten kwamen nooit verder dan onze afgesloten terrassen en op het schuurdak, het kan dus niet zo zijn dat zij iets van straat hebben gegeten.

De symptomen:
iets teruggetrokken in eerste instantie (niet heel erg)
braken speeksel en gal (geen substantie, geen eten)
geen eetlust
niet drinken
geen diarree
jonge kat: enorme pupillen en heel veel pijn bij aanraking, verlamming ledematen, enigszins haaruitval
beide rare stijve ledematen
oude kat: totaal verstijfd lichaam (dacht de nacht voor het overlijden dat hij al dood was)
urine bijna water (volkomen kleurloos ondanks niet drinken)
opgezette vacht (vooral staart)
beide bleven doorademen (oude kat zelfs bewegen) na de euthanasie injectie

Mocht er iemand zijn die dit herkent, of op basis van deze info bepaald gif kan uitsluiten, laat me dat svp weten.

Hartelijk dank, Natalie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vergiftiging

Bericht door jennli »

Poe heftig hoor. We zijn inmiddels een week verder. Weten jullie al iets meer? Geen andere slachtoffers gevallen?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
natalie69
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2011 09:21

Re: Vergiftiging

Bericht door natalie69 »

nee godzijdank geen andere katten (raak uiteraard in paniek als er 1 gras spuugt of koud aanvoelt) volgens de info die ik op internet heb gevonden zou het strychnine kunnen zijn, maar aangezien dit niet meer gebruikt mag worden, lijkt het onbekend en heb ik nog steeds geen uitsluitsel...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vergiftiging

Bericht door Adriana »

dat wil niet zeggen dat het niet nog in omloop is en één ding weet je zeker, er zit een kattenhater bij jou in de buurt.
ik zou dit zeker aan de politie en/of inspecteur dierenbescherming bij jou in de provincie doorgeven. en advies vragen..
diegene houdt zich nu kennelijk even gedeisd, missch ook bang om betrapt te worden, maar met zoveel katten in de buurt lijkt me dat dit niet het laatste vergiftigingsgeval zal zijn....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Vergiftiging

Bericht door BillyJean »

strychnine mag dan wel verboden zijn, maar heel wat beroepsmensen zullen het toch hebben hoor, eng verhaal, erg ook dat je zomaar 2 katten kwijt bent, heel triest....
Ik hoop echt dat het niet nog eens gebeurt, te erg voor woorden
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vergiftiging

Bericht door pinguin »

brrr..... wat leven er toch rare wezens. een kat vergifigen. ik hoop voor je dat je iets meer weet. en dat de oorzaak duidelijk word
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vergiftiging

Bericht door JLC »

Wat triest dat dit gebeurt. Voorlopig je katten binnenhouden en inderdaad, een melding maken bij de dierenbescherming.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie