Welke planten zijn niet giftig

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Katvriendelijke planten?

Bericht door Anneke_84 »

Ik heb sinds een aantal weken twee poezen. En ik ben er dolgelukkig mee ;-) .
Voordat ik ze kreeg ben ik al mijn kamerplanten nagegaan om te kijken of ze giftig zijn of niet. Een aantal heb ik weggedaan, en sommige heb ik weggezet.

Naast dat ik van katten houd, hou ik dus ook erg veel van planten.
Nu ben ik mijn verzameling aan het bijvullen met katvriendelijke planten.
Ik had kattengras gekocht, maar dat laten ze kompleet links staan, en zo decoratief vind ik dat nu ook weer niet ;-) dus dat gaat binnekort weer de deur uit.
zebragras, daar zijn ze helemaal gek op, dus daar eten ze vaker van, alleen zou ik daar dus wat 'mooie' planten bij willen. Iemand tips?
ik heb ergens iets gelezen over slaapkamergeluk, maar dat vind ik zelf niet zo'n mooi plantje.
Daarnaast het ik over kattenkruid gelezen, maar kan je dat ook binnen houden, of is dat alleen voor buiten?
buitenplanten zijn trouwens ook goed, want binnekort ga ik mijn balkonnetje een opknapbeurt geven, en dan uitproberen of mijn poezen ook 'veilig' op het balkon kunnen.
kortom, graag tips! met name over katvriendelijke kamerplanten...
bij voorbaat dank! 8-)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: katvriendelijke planten?

Bericht door Nyncke »

Ik heb nooit erop gelet of het katvriendelijk is maar behalve aan de palmachtigen hebben ze nooit ergens aan geknaagd.
Alleen de ficus heeft de klimmende kittens niet overleefd.
Gebruikersavatar
Sann
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 dec 2009 22:05

Re: Katvriendelijke planten?

Bericht door Sann »

Je kan sowieso kattengras kopen, dat kan best mooi zijn als je het in een pot plant.

Verder de parapluplant (Cyperus alternifolius) en de Areca Palm, allerlei soorten bamboo's, Orchideen.. Kruiden vaak ook, en die kunnen best mooi zijn.

Deze site heeft onderaan veilige planten staan: http://www.russischblauw.info/artikelen ... anten.html
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katvriendelijke planten?

Bericht door Adriana »

nepeta kattenkruid is een buitenplant (balkon?) maar bij mij laten ze het links liggen.
als ik mijn katten een plezier wil doen met kattengras dan zaai ik eko tarwe, ze zijn absoluut dol op tarwegras. ik heb een aantal potten, die vaak snel worden kort gegraasd, dan mogen ze elders bijgroeien voor weer een graasbeurt.
kijk uit voor bamboes en parapluplantjes, dat gras is vrij scherp en kan inwendige schade geven, wanneer het wordt opgegeten, haal je vinger er maar eens voorzichtig langs...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Katvriendelijke planten?

Bericht door sandy »

De enige planten die ik nooit in huis zal halen zijn de kerstster en dieffenbachia, voor de rest kijk ik er niet naar, zo interessant vinden ze de planten niet.
Alleen Jessie vind mn yucca nog steeds erg smakelijk :hm:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Katvriendelijke planten?

Bericht door Nyncke »

Koop dan gewoon een pak graszaad voor een paar euro bij de Hema.
Steeds opnieuw kun je bakjes vers gras maken. Er kan ik weet niet hoeveel vierkante meters uit zo'n pak.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katvriendelijke planten?

Bericht door Adriana »

vrijwel al het zaad is chemisch bewerkt en zou zeker weten mijn keuze niet zijn.
bovendien geeft het iele sprietjes.
met een ons hele tarwekorrels kom je een heel eind en aan tarwegras zit veel meer groen en er zitten meer voedingsstoffen (vits, mineralen, enzymen) in, met name aan de vitamine b-kant...
( http://www.natuurlijkemolen.nl/NM/nl/pg_24.html )
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
laksha
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2011 14:14

welke plant kan ik WEL op mijn kamer zitten ivm mijn kat

Bericht door laksha »

hey allemaal,

ik lees hier overal dat allerlei planten giftig zijn voor katten.
nu heb ik een heel lief katje die ik zeker niet kwijt wil. maar ik wil wel
graag een of meerdere plantjes op mijn kamer. die heb ik nu nog niet ivm
mijn katje. zou iemand mij misschien kunnen vertellen welke planten
ik WEL op mijn kamer kan zetten die veilig en dus NIET giftig zijn voor
katten. want de lijst van giftige planten is zo lang dat ik er niet echt meer uit kom.

alvast bedankt! :grin:

liefs laksha
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: welke plant kan ik WEL op mijn kamer zitten ivm mijn kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof dat een vingerplant (fatsia japonica) (met langwerpige gaten in de bladeren) wel veilig is, maar dat is echt zo'n grote kamerplant (niet eentje die bv op de vensterbank past).

Wil je graag een plantje met bloemetjes op de vensterbank, of een grote plant naast de bank?

Ik zal eens rondkijken...

Verder zijn viooltjes ook wel veilig denk ik, en vergeet-me-nietjes waarschijnlijk ook.

Van rozen weet ik het wel zeker! Maar daar kunnen ze zich natuurlijk kwetsen aan de stekels...
Verder mogen zowat alle courante kruiden (misschien alleen bieslook niet, maar dat zullen ze toch niet lusten), en van dragon ben ik ook niet zeker...

Oh ja, en Hosta is ook veilig, maar dat moet dan wel in een heel grote pot natuurlijk...
En vind je geraniums (ooievaarsbek) terug op je lijst van giftige? Dit is voor mij ook een twijfelgeval... De aanverwante reigerbek zou zowiezo veilig zijn, maar die wordt denk ik niet zoveel gekweekt als kamerplant...

Edit: ik heb gezien dat Geranium niet mag!
De rest op de lijst die op de kattensite staat vind ik wel erg logisch, maar dat wil natuurlijk niet zijn dat dat voor iedereen zo is :-P


Ik ben nog aan het rondkijken, en het is logisch dat alle cyperussen en bamboo's veilig zijn want die zijn nauw verwant aan de grassen, en dat vind ik dan ook terug op internet. Dit houdt in dat alle papyrus en bamboo-achtige planten mogen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 16 jan 2011 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: welke plant kan ik WEL op mijn kamer zitten ivm mijn kat

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!

dit Forum heeft een zoekfunctie en voor al je vragen kun je het snelste eerst even zoeken op giftige planten en over bijna alles is wel een topic met antwoorden op de meest voorkomende vragen, even dubbelklik en er gaat een hele wereld aan giftige planten voor je open!

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p420752

je zou voorje katje wat kattengras of gewoon een beetje schoon buitengras binnen kunnen zetten, katten hebben af en toe behoefte aan iets rauws en niet alleen om haarballen te kunnen overgeven..

kijk overigens ook uit voor bloemen en je kunt de vraag beter omdraaien.
eerst een leuke plant uitzoeken en dan kijken of ie giftig voor katten is..
wat dacht je van cactussen..?

p.s. Valerie: reigersbek/geranium is een buitenplant, die doet het hoogstens goed op een balkon..
en op rozen zitten doorgaans erg veel bestrijdingsmiddelen en mijn katers gaan aan het het blad knagen als ze de kans krijgen.. dus hier geen rozen!
en kijk uit voor papyrus en bamboe's, daarvan is het gras erg scherp en dat verwondt de ingewanden en er kunnen delen in de darmen blijven steken, dus zeker niet doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: welke plant kan ik WEL op mijn kamer zitten ivm mijn kat

Bericht door pearlsofpassion »

Aja, dat van de geraniums kan wel kloppen. Ik lees trouwens dat geraniums wel mogen alleen Pelargonium niet, maar dat is wel het genus dat in de volksmond geranium genoemd wordt en dus het meeste verkocht wordt...

Petunia's zouden mogen, en kruidje-roer-me-niet. En varens mogen blijkbaar ook (die moet je erg veel water geven).
Orchideën en Yucca (die typische boompjes met gelede stam en papyrusachtige bladeren) mag, maar daar kunnen ze wel lichte diaree van krijgen als ze er veel van zouden eten. Mild oneetbaar dus...
En lavendel is ook leuk natuurlijk (ik weet niet of die binnen overleeft....)
Ook de zogenaamde spider-plants (planten die erg lijken op een bos grove grassprieten, vaak met in de lengterichting gele strepen op het blad) zijn eetbaar.

Cissus rhombifolia zou ook mogen....
En primula vulgaris (die typische bloemetjes die ze op de tafel zetten bij eetfestijnen in allerlei kleurtjes).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: welke plant kan ik WEL op mijn kamer zitten ivm mijn kat

Bericht door castratenkoor »

Er zijn hele lijsten met opsommingen van giftige planten op internet.
Ik heb geprobeerd er eentje te kopiëren maar dat is geblokkeerd.
Ik zou dus zelf gaan zoeken als ik topicstarter was voor een totaalplaatje.
je typt google en dan giftige planten voor katten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: welke plant kan ik WEL op mijn kamer zitten ivm mijn kat

Bericht door Cerna »

Het loopt meestal niet zo'n vaart. Wanneer katten al van planten eten zijn het meestal de grasachtigen en wanneer het blad niet te scherp is, kan dat zonder problemen (volgens mij). Maar wanneer je een grote pol kattengras in de kamer zet, zal de neiging sowieso niet aanwezig zijn.
Maar om op zeker te varen: heb je een vensterbank op het noorden, zou je bladbegonia's kunnen nemen (zijn er in allerlei kleurtjes en bladvormen) en met een vensterbank op het zuiden vetplanten. Daar zit de kat echt niet aan.
Verder zou ik wel oppassen met narcissen want dit blad neigt tot knagen. Trouwens alle bolplanten zijn giftig op de tulp na (zo uit mijn hoofd, weet het niet honderd procent zeker).
En in de vaas geen lelies of lelie-achtigen zoals alstroemeria. Zit ook knaagblad aan en sommige katten zijn gek op de meeldraden.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: welke plant kan ik WEL op mijn kamer zitten ivm mijn kat

Bericht door ]-marjolein-[ »

Ik heb eens onze kamerplantenencyclopedie helemaal doorgespit, eerst gekeken welke ik mooi vond en toen stuk voor stuk op internet opgezocht of ze giftig waren voor katten of niet. Het lijstje wat ik uiteindelijk over had kan ik niet meer vinden, maar ik heb o.a. een arecapalm staan (is wel wat groter, meer voor op de grond), lepelplanten, begonia's en zebragras. Eigenlijk blijven ze overal zelfs van af, alleen het zebragras heeft iets...dat blijft nooit lang staan.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: welke plant kan ik WEL op mijn kamer zitten ivm mijn kat

Bericht door castratenkoor »

Begonia (Tuberhybrida)
GIF: Gehele plant.
SYMPTOMEN:
Kop hevig schudden, braken, diarree, moeilijk ademhaling poten in de bek steken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie