Welke planten zijn niet giftig

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke planten zijn niet giftig

Bericht door castratenkoor »

Carrie schreef:
Ook om te gillen: 'JIJ hoeft het niet naar je zin te hebben in huis als je KAT maar gelukkig is' las ik hier, nou werkelijk... dat is NIET normaal. Van mij mag het hoor, in een kattenren wonen maar bij mij zijn er gewoon grenzen en ik sta op nr.1 like it or not.

Je wordt wel gewaarschuwd v.w.b. chloor, gootsteenonstopper enz. maar ik heb hier nog NOOIT gelezen hoe te handelen als een kat je kind heeft gekrabt of gebeten terwijl ik wél een kind ken die door een onbehandelde kattenkrabbel (jodium, pleister erop het zal wel..) 4 vingers en een stuk van zijn hand kwijt is geraakt.
Kijk dat is het verschil tussen jou en mij. Jij wordt gelukkig als je je nummer 1. voelt en ik word gelukkig als mijn katten gelukkig zijn. Er staat hier volgens mijn bescheiden mening nergens op het forum dat je zelf niet gelukkig zou hoeven zijn. Het één sluit het ander in mijn optiek niet uit. Persoonlijk heb ik geen macht-gevoel nodig om blij van te worden.

Daar heeft een kind echt geen kat bij nodig. Als het kind de hand openhaalt aan een roestige spijker en de wond wordt niet goed behandelde, dan kan hetzelfde gebeuren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke planten zijn niet giftig

Bericht door Rik »

Carrie schreef:Je wordt wel gewaarschuwd v.w.b. chloor, gootsteenonstopper enz. maar ik heb hier nog NOOIT gelezen hoe te handelen als een kat je kind heeft gekrabt of gebeten terwijl ik wél een kind ken die door een onbehandelde kattenkrabbel (jodium, pleister erop het zal wel..) 4 vingers en een stuk van zijn hand kwijt is geraakt.
Tuurlijk wordt je daar hier ook voor gewaarschuwd. Dan heb je niet goed op het forum gezocht. Zoek maar eens op Tetanus hier op het forum. Genoeg mensen (en niet alleen kinderen) die na een beet een Tetanus injectie en een AB kuurtje hebben gekregen (ikzelf ook). Dat jij het nooit "gelezen" hebt zal dus niet aan het forum liggen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Welke planten zijn niet giftig

Bericht door Dinky »

Weet niet of ik nu moet lachen of moet huilen om dit topic.....
Voor mij geldt in ieder geval dat ik Dinky niet bewust bloot zal stellen aan giftige planten en dus ook niet bewust aan chocola (maar dit topic gaat over planten) omdat ik niet het risico wil lopen dat het mis gaat.

Toch heb ik gewoon planten in de vensterbank staan waar Dinky braaf vanaf blijft. Dinky heeft namelijk haar eigen kattengras. Het plaatsen van een bak kattengras heeft hier ervoor gezorgd dat Dinky volledig van de planten af blijft ;-) Toch zal ik geen kerstster in huis neerzetten vanwege het risico op vergiftiging.

De kerstboom zal hier dan ook weer op een tafeltje komen te staan waarbij de standaard de hele tafel in beslag neemt en Dinky daardoor niet op die tafel kan springen. Op die manier beperk ik het risico dat Dinky van de kerstboom gaat eten. Ook neem ik een kerstboom waarvan de naalden niet/nauwelijks uitvallen ondanks dat die wat duurder is (blauwspar). Afgelopen jaren ook zo gedaan en geen naalden op de grond gevonden (behalve bij het plaatsen en verwijderen van de kerstboom die dan ook gelijk opgezogen worden).

Ow, en Dinky komt ook niet buiten in tuinen dus komt daar niet in aanraking met giftige planten. Wanneer ik zelf een tuin heb zal ik daar ook geen planten in zetten waarvan bekend is dat ze giftig zijn voor katten.
Alles valt en staat met risico analyse en is niet alleen afhankelijk van de giftigheid van de planten/stoffen maar ook van de desbetreffende kat ;-)

En de mensen hier op het forum zijn (voor zover ik weet) bekend met de kattenkrabziekte ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke planten zijn niet giftig

Bericht door castratenkoor »

Zeker Mirjam. Ik heb me daarop laten testen toen ik de eerste keer zwanger wilde worden. En ik had genoeg antistoffen in mijn bloed. Desondanks alledrie de zwangerschappen B. de kattenbakken laten doen. Want ik hou niet van onnodige risico's. Ik ben in mijn leven meermalen gebeten, door katten, honden en slangen. En ik heb al mijn vingers nog.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Welke planten zijn niet giftig

Bericht door Ilone »

:pdtpopc1:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welke planten zijn niet giftig

Bericht door Sifra »

Kasper kwam laatst op een ontdekkingstocht een kunstkerstboompje tegen en zette er meteen de tanden in, omdat hij het kennelijk aanzag voor kattengras. Niet zo'n goed idee.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie