Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
truuszou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2010 12:37

Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Bericht door truuszou »

Hoi allemaal,
:!: Een waarschuwing voor katten- en hondenliefhebbers :!: . Escargot, het middel om slakken te doden, kan voor katten/honden en andere dieren dodelijk zijn!!! Wanneer ze de korrels eten, houden hun nieren direct op met functioneren en sterven ze een heel pijnlijke dood. Dus, let op wanneer je het middel Escargot gebruikt. Strooi het op plaatsen waar het niet opgegeten kan worden door andere dieren behalve slakken. Beter is natuurlijk, het helemaal niet te gebruiken. :!:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: gebruik van escargot kan DODELIJK zijn

Bericht door Adriana »

dat is vreemd want ik meen dat op de verpakking staat dat het veilig is voor andere dieren, egels bijvoorbeeld.
zal morgen eens kijken want het is dacht ik milieuvriendelijk en niet al te giftig en ik heb nog wel ergens een pak op de tuin staan. k zou trouwens niet weten waarom hond of kat het zou opeten want het smaakt vies en erg bitter. en een escar-goslak wordt sowieso niet opgegeten, ik raap ze s morgens altijd onmiddellijk op als ik het heb toegepast.
meestal vang ik ze met de hand weg maar je kunt niet altijd wegvangen en die grote naakslakken vreten in één nacht een heel bed met jonge slaplantjes kaal..
het heet trouwens escar-go! http://www.ecostyle.nl/scripts/cn_pagin ... &t=1&p=145
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: gebruik van escargot kan DODELIJK zijn

Bericht door tomcat Knabbel »

Compleet eens met Adriana, ik gebruik da spul af en toe en mijn katjes denken er niet aan om dat spul op te eten. ;-)

En begin 's nachts al die hummels uit je tuin te plukken.... :eeh:

Op de doos staat : Door zijn gunstig productprofiel behoeft escar-go geen toevoeging van "bitrex" een chemisch afweermiddel voor honden en katten.
De werkzame stof is "ferri fosfaat"

Is da nie één of andere vorm van ijzer?
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Bericht door Cari »

Waar heb je die info vandaan dat het dodelijk zou zijn? Het is nl volledig in tegenspraak met wat de fabrikant beweert.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Bericht door jojo »

Ik ben ook wel benieuwd naar de bron(nen) want ik gebruik het heel soms ook als het iets te veel slakken worden om handmatig uit de tuin te plukken.
angeline
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2010 11:52

Re: Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Bericht door angeline »

Ik gebruik een schaaltje bier voor het verwijderen van slakken.
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Bericht door Rocis »

Dit is al jaren bekend en zelfs op tv geweest. Het is inderdaad gevaarlijk spul. Een goede dierenwinkel verkoopt artikelen voor in de tuin, maar dan écht veilig voor dieren.
Er heeft ooit een flinke lijst van alle giftige dingen, artikelen, planten ed op deze site gestaan? Ik heb niet gezocht, maar misschien staat het nog wel ergens.

Grt
Cis

De vloeistof voor Zwiffer schijnt ook echt gevaarlijkt voor huisdieren te zijn.
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Bericht door sandy »

Als we last hebben van slakken gebruik ik de korrels van HG
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Bericht door tomcat Knabbel »

Beste mensen,

Ik denk dat sommige onder jullie bepaalde producten verwarren met ijzerfosfaat. :-o
Slakkenbestrijdingsmiddelen en het milieu

De bestrijdingsmiddelen tegen slakken die u in tuincentra of bij de drogist koopt, hebben als werkzame stof metaldehyde, of methiocarb. Metaldehyde mag alleen van maart tot augustus worden toegepast, en niet in grondwater beschermings gebieden. Het is een gif dat wordt opgenomen door de maag. Deze stof is erg giftig voor zoogdieren, waaronder de egel, een natuurlijke vijand van de slak. Er zijn sterfgevallen bekend van honden, die overleden zijn na het eten van slakkenkorrels met metaldehyde.
Methiocarb is zeer giftig voor vogels. Voor zoogdieren is het weinig giftig. Het blijft lang werkzaam in de bovenste lagen van de bodem.

Sinds 2001 is er een slakkenmiddel op de markt met de werkzame stof ferri fosfaat. Deze stof komt van nature voor in de bodem. Ferri fosfaat levert geen gevaar op voor kinderen, vogels, egels en huisdieren. Het is verkrijgbaar in tuincentra.
U kunt ook aaltjes inzetten als milieuvriendelijke biologische bestrijdingsmethode tegen slakken in uw tuin. Aaltjes parasiteren op de slak, en sterven als er geen slakken meer zijn.
quote komt van : http://www.vlijpark.nl/natuurlijk%20tui ... akken.html

Bovendien is een kat een overduidelijke carnivoor, er zal al veel moeten gebeuren alvorens die slakkenkorrels zal beginnen eten. :uunk:
En zeg nou zelf katten zijn toch een stuk inteligenter dan honden, dat zij dat zouden opeten zou me helemaal nie verbazen. :pdthah:
Wij kunnen amper de geur waarnemen van die korrels maar vergeet niet dat onze kattenvrienden op z'n minst vier keer beter ruiken dan wij :!:
Zelf even geroken aan die korrels en ze ruiken precies niet naar grassprietjes waar ze wel graag op sabbelen. :roll:
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
gnaber
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 aug 2010 20:55

Escar-Go tegen slakken beslist NIET schadelijk voor katten

Bericht door gnaber »

Beste mensen,

Hierbij even een officiele reactie vanuit ons bedrijf (ECOstyle) over het gebruik van ECOstyle Escar-Go tegen slakken in relatie tot uw huisdier.
Escar-Go is reeds jaren op de markt voor een natuurlijke bestrijding van slakken in tuinen. Het product leidt tot een vraatstop bij slakken maar is geheel onschadelijk voor de natuurlijke vijanden van de slak (vogels en egels), kinderen en huisdieren.
Mocht uw kat dus van de Escar-Go korrels eten dan is dit geen enkel probleem. Het dier ondervindt geen enkele hinder van dit product dat voor de volle 100% bestaat uit natuurlijke grondstoffen.
Het werkzame middel (een ijzerverbinding) komt van nature ook voor in de bodem.
Dit ter geruststelling en als eerdere reactie op een bericht op dit forum.

Afd. Marketing & Communicatie ECOstyle B.V.
Tel. 0516 - 43 21 22
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Bericht door Rocis »

Ik kan me de uitzending nog goed herinneren, een paar honden dood, geen katten inderdaad. Kloppen doet het niet.
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Escar-Go tegen slakken beslist NIET schadelijk voor katt

Bericht door Adriana »

gnaber schreef: Hierbij even een officiele reactie vanuit ons bedrijf (ECOstyle) over het gebruik van ECOstyle Escar-Go tegen slakken in relatie tot uw huisdier.
Het product leidt tot een vraatstop bij slakken maar is geheel onschadelijk voor de natuurlijke vijanden van de slak (vogels en egels), kinderen en huisdieren.
Mocht uw kat dus van de Escar-Go korrels eten dan is dit geen enkel probleem. Het dier ondervindt geen enkele hinder van dit product dat voor de volle 100% bestaat uit natuurlijke grondstoffen.
Het werkzame middel (een ijzerverbinding) komt van nature ook voor in de bodem.
Dit ter geruststelling en als eerdere reactie op een bericht op dit forum.

Afd. Marketing & Communicatie ECOstyle B.V.
Tel. 0516 - 43 21 22
oepssss, het komt niet vaak voor dat we directe reactie/info krijgen van een fabrikant!
bij alle commotie vraag ik me af hoe een kat die korrels binnen zou kunnen krijgen, ik heb inmiddels op mijn volkstuin met Enzo een testje gedaan op zijn voerschotel en hij draaide gelijk zijn kop af. nog een keer herhaald en boos, hoezo vrouwtje..!
en in de tuin strooi je het spaarzaam tussen het gewas dat je wilt beschermen en dan moet een kat met zijn poten in de aarde gaan staan en met een pincetje die korreltjes tussen de aarde vandaan vissen. en bij vochtig weer plakken ze aan de aarde en dan moet ie een aantal happen aarde nemen om voldoende binnen te krijgen.. wil ik wel eens zien.....
bestrijdingsmiddelen moet je nooit laten slingeren!
ik heb de uitzending niet gezien maar als dat dode honden heeft opgeleverd dan moet iemand een pak hebben laten slingeren, hond heel erg hongerig want door vrij dik karton heen en dan nog ... ik kan me er niks bij voorstellen.

p.s. en welkom ;-) op het Forum, maar het zal waarsch maar éénmalig zijn, hihi
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Bericht door Rocis »

hm...betrof niet een hond in een huishouden, maar verschillende :-( vind het prima wat je denkt hoor, maar ik weet wat ik gezien heb. het was inderdaad al een aantal jaren geleden. mijn dierenwinkel verkoopt het in ieder geval niet, die heeft daar andere middelen voor. leuke draai weet je eraan te geven ...
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Bericht door Adriana »

"leuke draai weet je eraan te geven .."
rocis: dit zijn gewoon feiten en een argumentatie gebaseerd op een proefje en nog wat hardop denkwerk en probeer het maar - met argumenten - onderuit te halen, in plaats van zo'n flauwe opmerking

en nee, ik heb geen aandelen eco-style!
en ik vind het ook niet nodig paniek te zaaien waar geen paniek is want ik heb even gegoogled en kom geen vergiftigingsgevallen tegen anders dan in kennelijk die ene uitzending over die honden in die ene huishouding, jij wel?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Gebruik van Escar-go kan DODELIJK zijn

Bericht door sandy »

Ik heb ook zitten zoeken maar kan niks terug vinden over vergiftigingen met dit middel, ja alleen dat het kwaad kan in grote hoeveelheden.
Maar ik zie dat een hond of kat toch niet zo gauw doen, lijkt me nou niet een smakelijk hapje?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie