Giftige planten en bloemen

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Giftige planten en bloemen

Bericht door naomie120 »

Ik heb net wat nieuwe planten in de tuin gepoot onder toezicht van Poes en Puk, blijkt Puk één plant bijzonder boeiend te vinden! Hij drentelt er omheen, het ruikt blijkbaar erg interessant.

Omdat ik voorzichtig met ze ben, heb ik op dit forum opgezocht of ie niet giftig zou zijn. Gelukkig valt dat mee, maar ik zag op de lijst wel een aantal planten staan die ik ook in mijn tuin heb staan :shock: . Bijvoorbeeld bieslook, daar kunnen ze echt de ergste dingen van krijgen. En ik ken niet alle planten in mijn tuin, wie weet wat er nog meer in staat?

Mijn vraag is dus: zijn die planten wel zo gevaarlijk? Want mijn schatjes zijn gezond en eten het dus blijkbaar niet. Ik geef ze ook kattengras, misschien scheelt dat. Iemand hier ervaring mee? bedankt!
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Het is een kwestie van voorzichigheid geboden, Naomie. Die planten staan niet voor niks op die lijst.

Nou denk ik persoonlijk overigens wel dat katten zelf ook best wel weten wat ze wel en niet kunnen eten, maar vind jij het het risico waard?

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Bieslook is echt niet zo gevaarlijk hoor. Onze Keesje eet er regelmatig van en is er nog nooit ziek van geworden.

Als je je katten echt een plezier wil doen, zet dan Kattenkruid in je tuin. Nepeta catarica is de officiële variant, maar de Nepeta faassenii doet het bij onze katten ook erg goed. Ze happen er graag van en worden vervolgens helemaal stoned. Erg grappig als ze dan vervolgens achter een balletje aanhollen en er falikant naast duiken :-)
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
kim1979
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2005 18:46

Kauwen aan bladeren van de plant

Bericht door kim1979 »

Ik pas voor twee weken op de kat mijn buren en nu zag ik dat ze aan de bladeren van de Yucca (plant) aan het kauwen was. Weet iemand of dit geen schadelijke gevolgen kan hebben? Ik zou natuurlijk niet willen dat er wat met haar gebeurt. Normaal zou ik zo'n plant wegzetten, maar deze is nogal fors. Kan iemand mij meer vertellen?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Er word wel gezegd dat deze giftig is, of de sappen ervan.
Maar Jessie hier heeft van alle 2 de yucca's al vaak genoeg aan de punten lopen kauwen met als gevolg dat ze mooi gerafeld zijn :roll:
2 stekkies die zo mooi aan het groeien waren heeft ze helemaal geruineerd maar ik heb nooiut wat gemerkt dat ze er last van heeft dus ik denk dat het wel meevalt met de schadelijkheid hoor.
Tenzij ze de hele plant opvreten dat is nooit gezond van welke plant dat dan ook is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Er is een topic over giftige planten. Misschien kun je daar even zoeken? Dat kan via de zoekfunctie bovenin je scherm.
Succes!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

sandy schreef:Er word wel gezegd dat deze giftig is, of de sappen ervan.
Maar Jessie hier heeft van alle 2 de yucca's al vaak genoeg aan de punten lopen kauwen met als gevolg dat ze mooi gerafeld zijn :roll:
2 stekkies die zo mooi aan het groeien waren heeft ze helemaal geruineerd maar ik heb nooiut wat gemerkt dat ze er last van heeft dus ik denk dat het wel meevalt met de schadelijkheid hoor.
Tenzij ze de hele plant opvreten dat is nooit gezond van welke plant dat dan ook is.
Ik heb dezelfde ervaring helaas. Mijn Yucca zag er heel triest uit nadat de katten aan de punten hadden gezeten en heb ik hem weggegooid maar ik heb nooit gemerkt dat ze er last van hadden.
groetjes Sharon
kim1979
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2005 18:46

Bericht door kim1979 »

Bedankt voor jullie reacties.
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

spathiphyllum

Bericht door Kelly Stark »

Hoi iedereen,

Weten jullie of deze plant (spathiphyllum) giftig is? Onze kittens bijten eraan en spelen ermee. Ik heb al mijn andere planten (die blijkbaar niet goed zijn) al weggedaan maar veel schiet er niet meer over om te zetten...

Ik heb deze vraag al gezien op het tuinforum.be maar daar was onenigheid, de ene zegt giftig en de andere zegt: katten hebben aan de zijkant van hun mond klieren die hen verwittigen wanneer iets giftig is en dan eten ze het niet op... Zou dit kloppen?

Weet iemand of een orchidee giftig is trouwens? Ze spelen er enkel mee maar ja, 't kan altijd gebeuren.

Groetjes en bedankt!
Kelly
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Van Spathyphyllum is de bloem giftig, en dan met name de stamperachtige lange sliert die er uit komt. Ook het sap uit de zachte delen van de wortels is giftig. De plant verder niet.
Het is familie van de aronskelk, en dat is een giftige familiesoort.

Orchideëen zijn niet giftig.

Dat van die klieren zou fijn zijn, want dan zou er geen kat meer vergiftigd worden door bij voorbeeld antivries of vergiftigde vis.
Ze weten het in die gevallen niet; als het lekker ruikt, zullen ze het opdrinken of -eten en is het leed niet te overzien.
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

Hoi Emma,

Dat is fijn, dan kan ik mijn plant laten staan. Want ik krijg er toch nooit bloemen in :( en de wortels staan diep in de pot.

Thanks!
Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

kelly Stark, wil je een plant van mij hebben? ik heb er twee en in allebei komt er bloem (ze vinden de bladeren toch fijner want die ritselen en die bloemen niet, dus daar komen ze niet aan. Enkel als die helemaal uitgebloeid is).

Heb trouwens geen enkele plant weg gedaan. En ik heb er wel wat. Zelfs een aloë vera en die is giftig voor katten, dat weet ik. Heb ze in het begin wel in de gaten gehouden en ze zijn er ook een aantal keren aangeweest, maar niet echt ervan gegeten. Het is ook een keitof plantje voor katten denk ik. Sprieterig, met een krokant jasje en een zachte kern. Ze rieken er eigenlijk vooral aan.

Verder heb ik nog twee graslelies, een ficus, twee orchideeën, een bonsaiboompje, die twee lepelplanten (spa.. nogwatte, kan enkel de Nederlandse naam onthouden), een vijfvingerplant (gebruiken ze in films als dubbelganger voor cannabis), een zantedeschia (aronskelk) en een olifantenpootplant (ben de latijnse naam weeral kwijt, was iets in de zin van nolina). Allemaal nogal foute planten voor katten. Of ze zijn giftig, of ze zijn sprieterig. Maar ja, ik ben nogal trots op mijn plantjes, dus ik kan het echt niet over mijn hard krijgen om ze weg te doen. De planten zijn niet om mee te spelen en dat weten ze hier ondertussen drommels goed.
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

Wat dacht je dan, ze zijn niet giftig voor niets. Sommige planten zijn zelfs giftig voor ons. Wat denk je dat ze gaan doen met zo een kleine harige schatjes. Pas altijd goed op
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Davidb,

Op wie reageer je nu ? Vind je reactie ook nogal cru,we weten allemaal wel dat we voorzichtig moeten zijn met giftige planten.
Dit topic dient om vragen te stellen over welke planten giftig zijn, en welke planten we wel in huis kunnen nemen.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Plaats reactie