Giftige planten en bloemen

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door pearlsofpassion »

Kamerplanten zijn niet geschikt voor katten om op te eten (op een paar uitzonderingen na). Daar zet je inderdaad beter gras voor neer.

Maar als je kat niet van de plant eet, is het op zich ook geen probleem dat hij er staat, lijkt me.
Er zijn gradatie's in giftigheid van een plant in die zin dat sommige dodelijk giftig zijn en anderen enkel ziekteverschijnselen opwekken. Ook kan het zijn dat je van sommige giffen eerst niets ziet maar het pas duidelijk wordt als het dier veel in 1 keer eet, of juist dat het opslaat en pas na een bepaalde tijd symptomen komen.

In dit geval, is het blijkbaar zo dat die plantensoort niet uiterst giftig is, wat wil zeggen dat de kat niet zal sterven van er eens in de bijten of zo.
Als je dat zeker weet, kan je wel uittesten of je kat ervan eet.
Gewoon haar in het begin nooit alleen laten met de plant. Als ze er vanaf blijft, is er geen probleem. Als ze er wel aan begint te knagen, kan je hem alsnog wegdoen.

Ik heb ook een kamerplant staan, en ik weet zelfs niet wat het is, en of het dus giftig is of niet. Ik heb wel een vermoeden, en dan zou hij toch alleszins niet gezond zijn.
Maar ze eten er niet van.
Als kitten hebben ze wel eens aan de jonge blaadjes proberen bijten, maar ik heb ze duidelijk gemaakt dat het niet mocht... Ik weet wel dat dat echter niet bij elke kat of bij iedereen gemakkelijk is. Dat moet je zelf wat uitmaken, laat ze er gewoon de eerste tijd niet alleen mee, zodat je altijd kan ingrijpen.
alleszins ze eten er hier niet van, ook niet als ik er niet bij ben, en dus blijft hij gewoon staan...
Als ik een boeket bloemen krijg, doe ik hetzelfde, en tot op heden blijven de jongens dat wel interessant vinden en gaan ze toch eens proberen. Het is te zeggen, ze gaan eraan snuffelen, of ze echt willen eten weet ik niet, maar ik ben niet van plan het uit te testen. Er heeft er nog nooit eentje van gegeten.
Zijn dat risico's? Ja. Maar ik ken mijn katten en ik hou alles zelf in het oog. Dat moet iedereen zelf maar uitmaken, of dat mogelijk is of niet.
Het helpt ook altijd als je gras hebt staan in huis. Dan zullen ze eerder daar van gaan eten, als ze nood hebben aan plantaardige vezels.

Ik zou er wel niet vanuit gaan dat het geen kwaad kan! Als je de katten niet kan verhinderen van eraan te knabbelen, haal de plant dan weg als je niet zeker bent dat hij onschadelijk is.
Gewoon zeggen: ik merk niets, dus het kan geen kwaad, dat vind ik toch wel riskant...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door nellebel »

flippie eet in principe ook niet van de kamerplanten, alleen de ene plant die op de salontafel staat. Ze eet er niet echt van, maar zit soms uitdagend eraan te plukken of er kopjes tegen te geven. ik heb altijd een stoffen placemat op de tafel liggen voor omdat wij altijd voor TV eten en flippie ook, daar staat dan haar bakkie. Daar gaat ze meestal daarna ook liggen uitbuiken. Madam tolereert geen andere spullen op tafel. Pen, telefoon ,ze kijlt alles op de grond. ze heeft het altijd al tegen die plant gehad, welke er ook stond, daarom nu dus zo'n knabbelplant. zit ze heel stiekum aan die puntjes te trekken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
koerenga
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 nov 2011 19:41

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door koerenga »

Is aan het snuffelen/likken (paar sec) gevaarlijk? Of is het echt het bijten, langdurig likken pas gevaarlijk?
koerenga
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 nov 2011 19:41

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door koerenga »

Is aan het snuffelen/likken (paar sec) gevaarlijk? Of is het echt het bijten, langdurig likken pas gevaarlijk?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Adriana »

nee, maar van het een komt soms het ander. en het is afhankelijk van welke plant.
en gevaarlijk is giftigheid en ook kunnen sommige wat hardere delen van blad of stengel vast komen te zitten in de darmen en dat is duur en geen feest..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door pinguin »

:shock: :shock: was eens even aan het kijken of de plant die ik heb staan giftig is of niet. hij blijkt zeer slecht voor een kat te zijn. heb net gelijk de plant op een plek gezet waar ze niet bij kunnen. namenlijk een aloe vera plant. :shock: toch handig zo forum met al die links.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Lyzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 aug 2011 13:16
Locatie: Noord-Holland

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Lyzz »

Een kleine tip voor de mensen met een kerstster (euphorbia) in deze tijd van het jaar
deze is ook giftig en irriterend voor mens en dier. De sap uit de plant kan jeuk en uitslag veroorzaken.
Liefs van Lysanne, Knuffel van Jillz en getetter van mijn parkietjes

klik hier voor het album van jillz
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Adriana »

pinguin schreef: :shock: :shock:hij blijkt zeer slecht voor een kat te zijn.
weg ermee pinguin! :eeh: :eeh: :eeh: dat risico ga je toch niet lopen...?? :enaughty:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door BillyJean »

kerststerren zijn echt giftig, ik had ze altijd, maar ik durf het nu echt niet meer aan. heb ooit het sap in mijn oog gekregen ( ben bloemist geweest) nou, daar word je niet vrolijk van....
enne : een mannelijke collega van mij had het sap aan zijn handen, en ging plassen, ( handen wassen doe je erna) nou, die had een slechte middag....arme piep...
weg met die dingen....als je katten hebt...
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Lyzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 aug 2011 13:16
Locatie: Noord-Holland

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Lyzz »

Nog een bloemiste! :D Leuk, ja van dat sap wordt je niet vrolijk nee.....
Liefs van Lysanne, Knuffel van Jillz en getetter van mijn parkietjes

klik hier voor het album van jillz
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Catfish »

Ik vroeg me af wie er de laatste dagen toch zo ongelofelijk aan de diarree was. Vanmiddag ontdekte ik dat het Bean was (er zat van alles onder, inclusief mijn handen....).
En ik had tulpenbollen staan waar aan gegeten werd. Na even googelen zijn die dus naar buiten verhuisd. Oppassen dus!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Cerna

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Cerna »

Maar tulpenbollen zijn de enige (voor zover ik weet) niet-giftige bolplanten. Tijdens de hongerwinter werden ze ook volop gegeten, maar of de mensen hiervan aan de diarree kwamen, vertelt het verhaal niet.
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door poezeloes »

Ik vind het wel heel jammer allemaal, ik zie heel graag bloemen en had vroeger elke week een mooi bosje op tafel of op de kast staan :-(
Sinds ik 3 binnenkatten heb komen hier dus geen bloemen of planten meer in huis, en da's wel jammer.

Toen Flor 6 maand was heeft hij van een boeket lelies gegeten, ja echt, een halve lelie op gevreten eh!!
Ik wist niets van giftige planten of bloemen en kwam er gelukkig zeer snel achter.
Ik heb naar de cattery waar hij vandaan komt gesmst en die zei "direct naar de DA!!"
Dat heb ik gedaan, daar kreeg hij iets om te braken en al snel was het één en al oranje slijm en blaadjes die eruit kwamen :-o
Omdat ik er zo snel bij was zat alles nog in z'n maag.
Hij heeft wel 2 dagen bij de DA aan het infuus moeten liggen en daarna nog 3x z'n bloed laten nakijken of de waarden goed waren...
We zijn er met de schrik vanaf gekomen, alles bleek in orde te zijn.
Maar toch merk ik dat hij sindsdien met momenten niet goed meer eet, en veel last heeft van z'n darmen en maag denk ik.
Als ik bv natvoer weg zet komt hij aangesprint want daar is hij gek op! Maar dan ruikt hij 1 keer en loopt hij naar de kattenbak. Hij eet het niet op. Andere keren gaat het wel goed en gaat het met smaak naar binnen...? Tja, zal wel zo blijven vrees ik.
Hij was een grote flinke eter voordien maar nu niet meer.

Je kan dus maar beter voorzichtig zijn!
Cerna

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Cerna »

Ik heb wel bloemen en planten want de katten kunnen er niet bij of vinden het niet interessant. Drie grote potten met bladbegonia's in de vensterbank waar geen Brit met haar forse lijf tussen kan en verder vetplanten die niet giftig zijn.
Bloemen in de vaas zijn meestal chrysanten (en in de zomer rozen) en die zijn volgens mij niet giftig. Maar ook die laten ze met rust.

Buiten heb ik één grote gifbelt wanneer ik de lijstjes moet geloven: Kerstroos, Hortensia, Clematis, Azalea, Klimop, Cyclaam en straks weer Primula's :-(
Maar de katten gunnen ze geen blik waardig.

Al 40 jaar leven katten en giftige planten samen en nooit problemen gehad. Volgens mij moeten ze er ook flink van eten wil het problemen geven en welke kat doet dat nou?
Toen ik nog konijnen had paste ik wel op dat ze niet op het balkon konden komen waar de Klimop groeit en zette ik potjes hoog wanneer ze losliepen, maar zij begonnen ook gelijk overal van te eten.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Sifra »

Cerna schreef:Maar tulpenbollen zijn de enige (voor zover ik weet) niet-giftige bolplanten. Tijdens de hongerwinter werden ze ook volop gegeten, maar of de mensen hiervan aan de diarree kwamen, vertelt het verhaal niet.
Toen waren de bollen nog niet chemisch behandeld.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie