Giftige planten en bloemen

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

véro, ik zeg gewoon dat je moet oppassen; En de eerst die een vraag stelde vroeg zich af of planten zo giftig kunnen zijn. Wel mijn antwoord...
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Nou Davidb zoals jij mijn vraag beantwoord lijkt het wel alsof die planten vleesetend zijn en mijn katten gaan opeten in plaats van andersom!

Sinds het stellen van mijn vraag heb ik die giftige planten gewoon in de tuin laten staan en ik zal je zeggen, het valt erg mee..... ;-)
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Wow, ik zag in de gauwigheid iemand zeggen dat een Orchidee niet giftig is: dit is niet waar!

Katten zijn gelukkig niet zulke sufferds. Tenminste... meestal niet :) Eigenlijk weet een kat zelf heel erg goed of een plant eetbaar is voor hem of niet. Een kat zal in principe nooit aan een Orchidee gaan knagen. Maar...

Toevallig vorig jaar nog is er een kat overleden dankzij een Orchidee. Wat was er nu gebeurd: de kat liep langs de Orchidee, het stuifmeel kwam op het lichaam en tijdens de wasbeurt kreeg de kat het stuifmeel binnen. Resultaat: overleden.
Gelukkig zijn het uitzonderingen, maar het is wel zaak dat je giftige planten met stuifmeel e.d. niet op plekken zet waar de kat vaak langs drentelt.

Mijn tuin heeft vast ook giftige planten waarvan ik niet eens weet dat ze giftig zijn. Ik controleer het ook niet allemaal, ik controleer alleen de planten waarvan onderdelen bij het langslopen op de vacht kunnen blijven hangen. Die worden dan verwijderd of verplaatst naar de voortuin :)
De bladeren van de Anturium (of hoe schrijf je dat?) zijn giftig bijvoorbeeld, maar een kat heeft weinig tot geen interesse om dáár een hap uit te nemen. Het ding kan dus zonder problemen in huis staan.

Natuurlijk bestaan er ook van die wijsneuzen die zichzelf zien als vuilnisbak ;) Zaak is dan om kattengras aan te bieden. Werkt dit niet of niet voldoende, dán wordt het zaak om alle planten waarvan je geen informatie hebt uit huis te weren of op plekken te plaatsen waar ze er niet aan kunnen knauwen (dat laatste is vaak zo'n opgave, dat optie één eigenlijk het slimste is) :)

Naomi: ik lees dat je katten eigenlijk geen interesse tonen in alle planten. Waarschijnlijk knauwen ze vooral op de verschillende grassoorten. Als je de stuifmeelplanten eens in de zoveel tijd even controleert op giftigheid (dus: hé er staat een nieuw onkruid! <-- dan even checken) ben je al hartstikke goed bezig :)
Let ook op die rare 'mouwenkruipers'. Ik ben even kwijt hoe die dingen heten maar je kent ze wel: als kind legde je ze vast ook op je arm onder je mouw om tot de conclusie te komen dat het mouwenkruipertje uit zichzelf omhoog kroop onder je mouw :) De plant lijkt op een graanplantje en is niet giftig.
Het nadeel van die plant is weer, dat bij inname de 'haren' van de plant in de keel blijven hangen en daardoor telkens 'terugkruipen' omhoog door de strottenhals. Hierdoor kunnen irritaties en uiteindelijk infecties ontstaan. Is je kat een alleseter, dan haal je dat ding ook het best uit je tuin :)

Groetjes, Fram :)
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
caramel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2008 20:10

Planteneter

Bericht door caramel »

hallo,

Ik heb een tonkinees van 4 maand oud nu en het verloopt over het algemeen goed.
Nu heeft onze live vriend denk een nieuwe ontdekking gedaan en waagt zich aan de kamerplanten (sanserverie) hij speelt eerst met de aarde knabbel daarna doodleuk aan de blaadjes.

Vraag is
1. is dit niet schadelijk voor hem?
2.Hoe straf ik hem wat kan ik aan dit gedrag doen, ik begrijp ook wel dat het een spelletje is maar wil hem dit afleren voor zen bestwil
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: planteneter

Bericht door rieneke »

ik denk niet dat het kwaad kan hoor, hier wordt ook wel aan de sanseveria geknaagd.
ik zou hem een alternatief bieden; graszaad voor 'm uitzaaien in een potje aarde.
dat is beter dan de scherpe rotzooi die verkocht wordt als kattengras.
je zou je plant buiten z'n bereik kunnen zetten, of anders keer op keer op keer je katje optillen en wegzetten.
het kan even duren, maar op een gegeven moment rolt het kwartje wel door.
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: planteneter

Bericht door rissie »

1 woord plantenspuit, na 1 keer spuiten deden ze het niet meer.

De ene plant is giftig en de ander zorg ervoor dat de haarballen eruit komen.
caramel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2008 20:10

Re: planteneter

Bericht door caramel »

zal de spuit maar es proberen maar het is bij 1maal gebleven lets hoop he :)
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: planteneter

Bericht door rissie »

Ja op die leeftijd gaan ze kijn hoever ze kunnen gaan. Ze zijn dan zo heerlijk ondernemend.
Ik zou er de hele dag wel naar kunnen kijken hahhaha
Jolannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2008 16:53

Re: planteneter

Bericht door Jolannie »

Ik heb mijn sanseveria's de deur uit gedaan. Staat toch op de lijst met giftige planten?
(kan zijn dat ik het mis heb, maar heb het zekere voor het onzekere genomen).

Groetjes,
Jolanda
Nielojram
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 sep 2008 10:17

Re: planteneter

Bericht door Nielojram »

Hier hetzelfde...
Wilde eens kijken op de site wat ik kan doen aan het feit dat een van onze katten (half jaar oud) in de grote plantenbak graaft. Dagelijks ligt er een boel zand omheen! De plantenspuit is dus het beste middel begrijp ik. Probleem is dat-ie het natuurlijk ook doet als we niet thuis zijn. Wij hebben een vrij open huis, ik kan de katten niet opsluiten. Ja, 's nachts in de bijkeuken, maar overdag doe ik dat niet. Dan zijn ze in de keuken, maar inmiddels hebben ze ontdekt dat ze via het aanrecht en de bar in de kamer kunnen komen! Dom zijn ze niet!

Groetekus!!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: planteneter

Bericht door sandy »

Jolannie schreef:Ik heb mijn sanseveria's de deur uit gedaan. Staat toch op de lijst met giftige planten?
(kan zijn dat ik het mis heb, maar heb het zekere voor het onzekere genomen).

Groetjes,
Jolanda
Yucca's moeten ook schadelijk zijn, Jessie heeft een grote van ons volledig geruïneerd(lees, half opgevreten) maar ze hobbelt nog steeds vrolijk rond hoor ;-)
We hebben er nog eentje en die laat ze nu redelijk met rust maar om een of andere reden trekt die plant haar erg aan.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: planteneter

Bericht door rieneke »

veel planten zijn in het land van herkomst, in het wild, flink giftig.
door het doorkweken hier is de giftigheid vaak erg afgezwakt.
hier eten ze veel zgn giftige planten, maar van de echt giftige, zoals het vingerhoedskruid, blijven ze af.
ik heb er alle vertrouwen in :smile:
marloes1983
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jan 2009 21:33
Locatie: monster

Re: planteneter

Bericht door marloes1983 »

alle planten met sprieten eten ze op ;-) zelfs mijn oudere katers kunnen t soms nog niet laten ook al weten ze dat het niet mag haha!
i love my 4 cats, Baco & Lemon, Peanut & Jacky
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: planteneter

Bericht door rieneke »

ik weet er alles van :roll:
en dat vind ik weer vervelend omdat sommige sprieten best scherp kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: planteneter

Bericht door Umimeis »

Ik heb zo huist ondekt dat mijn kat aan de tulpen heeft gezeten en kon dus die hele bos in de vuilnisbak dumpen :-(

Mijn vraag is; zij tulpen giftig? Hij heeft erin gebeten, dus hij zal wel wat hebben binnengekregen hebben.

Ik weet niet wanneer hij eraan heeft gezeten, ik heb het hem niet zien doen en kon hem niet straffen of wegjagen.

Ook haald hij soms tandenstokers uit tandenstokerhoudertje, alsof hij ze even wil tellen :lol:

Zou hij nu aan het puberen zijn? Hij is nu bijna 7 maanden (volgende week om precies te zijn)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie