Giftige planten en bloemen

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door poezeloes »

Cerna schreef:
Al 40 jaar leven katten en giftige planten samen en nooit problemen gehad. Volgens mij moeten ze er ook flink van eten wil het problemen geven en welke kat doet dat nou?

Nou die van mij dus!!! ;-)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Cyamytha »

Die van mij ook! Geen planten tenzij nep of kattengras hier in huis
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door castratenkoor »

Hier alleen aquariumplanten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door loes90 »

hier 1 kat die echt alles eet wat los en vast zit.
in de woonkamer hebben we planten op een kast staan waar ze beslist niet bij kunnen. verder staan er planten op de bovenverdiepingen waar ze niet mogen komen.

in de achtertuin moet ik ook rekening houden met wat ik plant. daar staat altijd een pol gras(granen, brede sprieten) waar van gesnoept mag worden, anders wordt te tuin kaal gegeten. al ligt het ook aan de vorm van de plant, een hortensia gaat gelukkig prima maar de blaadjes van de framboos worden opgegeten.

Geen idee trouwens waarom ze zo'n behoefte heeft aan groen. DA denkt dat het iets met de darmproblemen/voedselallergie te maken kan hebben.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Rik »

O shoot. Ik heb hier ook 2 Aloë vera in de vensterbank staan (denk ik). Ik begrijp dus dat ik die maar beter buiten bereik kan zetten. Ze zitten er nog niet aan maar als die tandjes door beginnen te komen dan gaan ze natuurlijk overal in bijten en dan kunnen die dingen maar beter buiten bereik staan.

Als ik alles op deze lijst niet neer kan zetten blijft er denk ik weinig over:
http://www.dekattensite.nl/html/gvdkgp.html

Het zijn overigens de enige levende planten die ik heb. De rest is plastic :)
(daar worden overigens ook de tandjes in gezet)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Ennakee »

Hey Rik,

Hier een lijst met diverse aloë variëteiten

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... lacht_Aloe
Laatst gewijzigd door Ennakee op 09 aug 2016 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Ennakee »

Als optie kun je planten ook aan het plafond hangen. Er zijn wel een aantal veilige planten
Slaapkamergeluk is niet gevaarlijk of het Zebragras

http://kattenzorgnijmegen.nl/anders-dan-kattengras/
Ook zijn de volgende planten veilig, maar voor aanschaf extra checken op veiligheid kan natuurlijk geen kwaad. Afbeelding

http://www.cuancats.nl/rss/niet-giftig- ... kat_nl.htm
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Liesje22 »

Ik vind zoveel tegenstrijdige info over de Aloë Vera.
Ik dacht (gezien ik het aanraadde in een topic van iemand tegen jeuk) dat het veilig was, gezien ik meende het in diverse producten in dierenwinkel gezien te hebben.
Tuurlijk sloeg de twijfel toe na reactie dat het een giftige plant was.
Met een slaapkop toch al maar wat gaan googlen, ondanks de plant momenteel buiten staat voor te verpotten.

Ik vind terug dat diverse DA praktijken het aanraden voor diverse zaken, zowel inwendig als uitwendig. Ik vind Aloë juice terug met 100% sap, voor hond, kat en knaagdier, verschillende verzorgingsproducten voor vacht en poten en wondverzorging, ik vind het terug als verrijking in de voeding, kortom, het lijkt haast overal in te zitten, zelfs in kattenbakvulling.

Nu weet ik niet wat ik ervan moet denken.

Ik belandde ook op enkele fora waar ook deze plant weer werd aangehaald en blijkbaar ook poezen die net als de kittens hier verzot waren op de plant en er lekker van smulde, maar telkens zonder nare gevolgen, of beter zelfs, zonder enige gevolgen, geen braken, ziek zijn, platte stoelgang, enig teken van vergiftiging.

Dan vraag ik me af, is er eigenlijk echt wetenschappelijke onderbouwing waarom deze plant als giftig aanzien wordt en is dit getest? (ben tegen dierentesten hoor, maar ik neem aan, als het op de lijst met giftige planten komt, er op één of andere manier getest is: klein beetje op de huid voor reacties te zien, bijhouden via DA praktijken of er vergiftigingen binnen komen van katten die ervan gesmuld hebben edm, maar ik vind er niks over terug!).

Zijn er mensen die ook al effectief slechte ervaringen hebben gehad met deze plant?

En gezien ik het in bijzonder veel producten terug vind, vraag ik me ook af, als deze plant zo gevaarlijk is, zou er al niet geregeld dan wat van op diverse platforms van verschenen zijn, zoals gevaarlijke pipetjes ook gelijk aan het licht komen en mensen elkaar waarschuwen deze niet meer te gebruiken?

Ik weet nu eerlijk gezegd niet wat ik van de Aloë Vera moet denken en in hoeverre deze plant echt giftig is.

Zijn er hier mensen met ervaringen met de plant en kat?
En wat is wijsheid?
(tuurlijk ga ik 'm niet meer zetten op plaatsen waar ze weer lekker kunnen slopen, dat lijkt het mij het risico ook niet waard, maar tis een binnenplant, dus op een plaats waar ze niet of niet makkelijk bij kunnen en aan training doen en eventueel cactusje ervoor fzo, weet het nog niet hoe ik dat ga oplossen).

Ik twijfel enorm wat ik moet geloven en wat niet... En wil natuurlijk geen dode kat thuis terug vinden!
Maar gezien het ook in voeding zit en aangeprezen wordt, denk ik dan, het moet maar eens niet op de verpakking staan en toch een ingrediënt zijn, als het ernstig giftig is, maakt het niet uit dat ik mijn plant weg zet als ze het per abuus via eten (of verzorgingsproducten) alsnog binnen krijgen.

Ik kwam vroeger al tegen dat Aloë Vera veilig gebruikt kon worden bij hond (en ik meende bij kat ook, maar niet zeker van) dus zag er het kwaad niet van in, mede doordat ik het ook bij dierenwinkels tegen kom en vaak toch ook bij merken die hoogwaardige voeding aanbieden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door castratenkoor »

Ennakee schreef:Als optie kun je planten ook aan het plafond hangen. Er zijn wel een aantal veilige planten
Slaapkamergeluk is niet gevaarlijk of het Zebragras

http://kattenzorgnijmegen.nl/anders-dan-kattengras/
Ook zijn de volgende planten veilig, maar voor aanschaf extra checken op veiligheid kan natuurlijk geen kwaad. Afbeelding

http://www.cuancats.nl/rss/niet-giftig- ... kat_nl.htm
Persoonlijk heb ik geen levende planten staan. Zebragras b.v. mag dan niet giftig zijn, het kan hartstikke link zijn, ik ken een gevalletje waarbij het de kat zijn leven kostte. Het is breed en stroef en kan in de keel blijven steken.

En elke plant die je nieuw koopt moet je eigenlijk helemaal afspoelen omdat ze bespoten zijn, met anti-luis en met glimmiddel.

Nee, wat mij betreft maar één manier, en dat is aquariumplanten ;-).
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door ErikPhilippus »

Ik denk dat je wat betreft de giftigheid van aloë-vera voor katten, onderscheid moet maken tussen de plant zelf en de producten die gemaakt worden van het sap van de plant.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door castratenkoor »

Dat denk ik ook Erik. En sommige gif-soorten worden in kleine hoeveelheden toegepast in medicijnen. terwijl grotere hoeveelheden dodelijk kunnen zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Liesje22 »

Ik was ook al in die richting aan het denken.
Hoewel ik het dan nog steeds gek vind dat er producten te verkrijgen zijn die 100% sap zijn van deze plant, terwijl de plant giftig is en het sap wordt toch verkregen door het sap in het blad (wat ze dus opvreten en dus eigenlijk hetzelfde is).

om het op veilig te spelen, ga ik de plant toch maar niet meer in de leefruimte zetten.
Tot nu toe niks erg gebeurd, maar om nu maar ff te gaan testen of ze er uiteindelijk toch niet van doodvallen, is het risico ook weer niet waard.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door ErikPhilippus »

Toch is het niet zo vreemd: de gifitigheid van een stof is niet puur de chemische samenstelling, maar kan ook afhangen van de aanwezigheid van andere stofjes, die op zich onschuldig zijn, maar b.v. de opname of de omzetting van een potentieel giftige stof kunnen beïnvloeden.

Ik heb dat niet onderzocht hoor, maar het zou kunnen dat het eten van het gehele blad de op zich positieve werking van aloë-vera teniet doet, of zelf doet omslaan naar een toxisch effect. En wat Dinie zegt, is ook waar: het kan ook kritisch afhangen van de dosering/concentratie.

Zelfs met de (beperkte) info die ik nu tot m'n beschikking heb, zou ik zelf het risico nooit nemen, en de plant linea recta verwijderen of onbereikbaar maken. Dus dat is mijn goedbedoelde advies (ja, je kan tegenwoordig maar niet voorzichtig genoeg zijn....) :grin:

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Ennakee »

Waarschijnlijk zijn de aloë vera producten gemaakt met plantdelen die een kookproces hebben doorlopen. Door het koken of verhitten kun de eventuele giftige stoffen moleculair veranderd zijn, en onschadelijk.

Net zoals dit met aardappels en tomaten gebeurt, want die zijn in rauwe vorm als nachtschade ook giftig.

M.b.t zebragras en alle andere grassoorten, klopt dat de brede blaadjes een risico vormen, hoewel ik ook slechte ervaring heb met de smalle sprieten die overal verkocht worden als kattengras. Want die bleven bij Kathinka achter het zachte verhemelte steken en moest er onder verdoving door de da eruit gehaald worden.

Vandaar mijn voorstel voor hangplant aan het plafond, (zebragras is een hangplant) en de katten kunnen er dan niet bij. Mits niet in de buurt van een plank of andere hangplek gepositioneerd.
Dorien66

Re: Giftige planten en bloemen

Bericht door Dorien66 »

Hier binnen alleen maar neppers. Omdat ik niet zulke groene vingers heb en echte meestal vrij vlot dood gaan. Omdat ik te weinig water geef, maar ik heb ook wel eens wat verzopen... 'Jeetje, wat is die pot zwaar' :lol:
Plaats reactie