Mijn kat vangt rupsen. Zijn deze giftig?

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gesloten
Gast

Mijn kat vangt rupsen. Zijn deze giftig?

Bericht door Gast »

Een van onze katten heeft een nieuwe hobby: ligusterpijlstaartrupsen vangen. Die overigens zeer mooie rupsen zijn erg indrukwekkend: zowat een vingerdik- en lang, lichtgroen met gekleurde streepjes opzij en een angel op hun achterlijf, zo groot als een kattennagel. Nu vraag ik mij af of onze Wacka geen gevaar loopt. Kan die angel haar kwetsen of is de rups zelf giftig? Ze is er erg door geobsedeerd en als we ze haar afnemen rent ze gauw in een naburige stadstuin om een nieuw speeltje te halen. :roll:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou het als ik jou was toch eens opzoeken!
Over het algemeen is het zo dat giftige rupsen heel fel gekleurd zijn als een soort waarschuwingen, die hebben vaak rood of oranje. Dat zie ik bij deze rups niet maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat hij inderdaad niet giftig is.
groetjes Sharon
Resora

Bericht door Resora »

Ik heb gisteren naar de vlindertuin gebeld en daar kreeg ik nuttige informatie. Een rups zou enkel giftig zijn als de waardplant, de plant waarvan ze eten, zelf giftig is. Een ligusterpijlstaartrups leeft op liguster, sneeuwbes, spirea en sering. En ja, liguster blijkt giftig te zijn, zowel de bladeren als de vruchten. Ik weet niet van welke plant Wacka die rupsen plukt, aangezien ze die uit een andere tuin dan de onze haalt. We blijven dus voor de zekerheid haar speeltjes afnemen... In elk geval erg bedankt voor alle tips!
Gesloten