Welke kamerplanten mag je wel hebben die niet giftig zijn?

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gesloten
anita
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2007 13:00
Locatie: Volendam
Contacteer:

Welke kamerplanten mag je wel hebben die niet giftig zijn?

Bericht door anita »

Hallo,

Ik heb een kat en op internet zie je hele waslijsten met giftige planten staan die je niet mag hebben als je een kat in huis hebt. Welke kamerplanten mag je wel hebben die niet giftig zijn?

mogen deze planten?

- Varen
- Coryno Carpus
- Kamerbamboe
- Cissus Antartica
- Schefflera Amate
- Zamio Culcas

In afwachting van uw antwoord, bij voorbaat bedankt
_________________
Groetjes anita
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Welke planten zijn NIET giftig?

Bericht door miepertje »

Sinds kort kunnen onze poezen op het balkon. We hebben een net opgehangen zodat ze er niet vanaf kunnen vallen (7 hoog!). Om het een beetje leuk te maken wil ik graag plantjes neerzetten met een beetje kleur. Overal kan je lijsten vinden met planten die giftig zijn, maar die namen zeggen mij niet zoveel.
Wie weet welke gekleurde plantjes NIET giftig zijn?
Heeft iemand nog leuke ideeën om het balkon een kattenparadijs te maken?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Welke planten zijn NIET giftig?

Bericht door Lotte »

Hai,

je hebt verschillende soorten kattenkruid (dat is dus iets anders dan kattengras). Hier komen paarse bloemtjes in. Het verschilt een beetje per soort. Ik heb er hier nu 1 bloeien en 1 die over een maand of 2 gaat bloemen.
Katten vinden dit vaak erg lekker ruiken (ik stop de verse blaadjes soms in hun speeltjes, vinden ze super) ze gaan dan ook vaak tegen de bak/onder de plant liggen. Kattenkruid doet het ook prima in plantenbakken, vooral als je een beetje diepe bakken hebt.

Verder zijn mijn katten ook dol op de lavendelplant die ik hier op het balkon heb staan, hier gaan ze vaak ook voor liggen.

Ook heb ik veel 1 jarige bloeiers, hier talen mijn katten verder niet naar. Maar zeker weten dat ze niet giftig zijn doe ik niet.

Tot slot is mijn katje dol op viooltjes, maar dan vooral om in/op de bak bloemen te gaan liggen. Dus die hebben niet lang geleefd hier ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Welke planten zijn NIET giftig?

Bericht door sadewi »

Ik heb enkele giftige planten, zoals Aloe Vera, Agave en Oleander in de tuin staan, en de katten
taaien er niet naar.
Buxus en klimop hebben ze een keer de tanden in het blad gezet, en dat doen ze nooit weer.
Dat was kennelijk erg smerig.

Katten weten zelf heel goed wat goed voor ze is en wat niet. Ook binnen heb ik planten staan die giftig
zijn, doen ze niets mee. En de planten die niet giftig zijn, vreten ze dapper aan :evil:


Hoe kom ik trouwens aan kattenkruid? Bij de intratuin hier is het niet verkrijgbaar, maar ook de dierenspeciaalzaak
heeft het niet.
Hoe kweek je het het beste? En kattengras is bij mij ook vaak na 2 weken dood, wat doe ik verkeerd? :?:
Dappie rules!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Welke planten zijn NIET giftig?

Bericht door rieneke »

ik vind kattenkruid (nepeta cataria) ook maar moeilijk te vinden, ik ben er bij toeval op een plantenmarkt op gestuit.
het valt geweldig in de smaak, en is een leuk plantje bovendien.
wat betreft dat kattengras, ik vind het maar stugge rotzooi.
ik zaai gewoon gazonzaad in een pot met aarde, heerlijk mals gras, wat niet doodgaat!
ik strooi alleen eens in de zoveel tijd wat zaad er bij.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Welke planten zijn NIET giftig?

Bericht door Lotte »

kattengras gaat bij mij ook regelmatig dood, ik zet ze vaak een nieuw bakje voor.

Ik heb twee soorten kattenkruid en die heb ik beide gekocht bij de Intratuin. Ik zag afgelopen vrijdag dat ze het nu ook weer verkopen (in Leeuwarden dan he).
Misschien verschilt het per intratuin?

Mijn kattenkruid staan beide in een balkon bak (eigenlijk zijn het prullenbakjes, dus wel vrij diep). Met regelmatig water geven doen ze het prima. Ze staan verder ook vol in de zon.
Ik heb wel gelezen dat als je ze in de volle grond zet, ze nog al de neiging hebben om te gaan woekeren.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
floor_b
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 apr 2008 10:53

Re: Welke planten zijn NIET giftig?

Bericht door floor_b »

wij hebben gewoon kattenkruid staan in de tuin en heb het via een vriendin gekregen maar zie het regelmatig in tuincentra.
Maar ik ga eigenlijk altijd naar grote tuincentra waar ze zelf hun planten kweken, als princenbosch in Gilze. Je kan ook gewoon zaden bestellen op internet bij de Bolster.
en het groeit overal naar toe maar welke plant doet dat niet.

en voor de rest we hebben heel veel giftige planten staan in de tuin en Bratta (onze poes) blijft er gewoon van af ze weet donders goed wat ze wel en niet goed voor haar is.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Welke planten zijn NIET giftig?

Bericht door jobey »

ik heb met mijn oudste alleen maar problemen gehad met kattengras. Elke keer als ze er wat van at, at ze zulke grote slierten in 1 keer op, dat het niet lang duurde en dan het weer uitkotste. Lekker kan ik het weer opruimen. Mijn jongste die eet op het ogenblik ook van mijn nieuwste plant (zebragras). We zijn nu een week verder en het zebragras heeft al een beste maai beurt gehad :-P
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Welke planten zijn NIET giftig?

Bericht door sadewi »

Daarom eten die van mij het, juist nu in de harige tijden ;)
Ipv wachten tot er 1 dikke haarbal zit, ff een spriet eten en weer leeg...

Net als mensen met een kater die een vinger in hun keel steken :lol:
Dappie rules!
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Welke planten zijn NIET giftig?

Bericht door jobey »

ik heb hier verder nooit een haarbal in huis zien liggen?!?!
hmmm, ze zal er dan wel geen last van hebben.

Het viel me altijd op dat ze aan het kattengras begon te eten wanneer haar bakje ook leeg was. Eten verdeeld over de dag en nou eet ze ook niet meer van de planten.

Mijn jongste eet nu alle planten op, nou ja kan je ook een keer wat afwisselen met planten ;-)
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gesloten