Lintjes eten?

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Lintjes eten?

Bericht door GiNi »

Sumi heeft de laatste tijd blijkbaar de gewoonte om als ze lintjes te pakken krijgt, van dat op te eten. En dan heb ik het niet alleen over lintjes die ik haar geef om te spelen, maar ook de lintjes van mijn broeken, bikini's, van tapijten, ... ze eet het gewoon allemaal op!!

Ik had het pas door toen ik gisteren merkte dat een van de lintjes waarmee ze graag speelde, een pak korter was geworden en nu ze daarnet een lintje te pakken kreeg, begon ze er ook meteen aan te eten! Ik heb dus alle lintjes die ik zo direct zag, weggenomen. Probleem is dat ik het vaak te laat merk dat ze iets heeft te pakken gekregen (ze bijt stukjes lint van mijn bikini als die op de wasdraad te drogen hangt, van mijn pyjamabroek terwijl ik met haar in de zetel lig, ...).

Is er volgens jullie een methode om dit te verkomen? Wil het misschien zeggen da ze nood heeft om op iets te kauwen en kan ik haar dan iets in de plaats geven? En kan het op zich kwaad dat ze dit toch opeet (kan haar namelijk niet 24/24 in het oog houden)? Voorlopig leken dit altijd zeer kleine stukken die ze binnen heeft gekregen, en ik vond er restanten van in haar kaka, zonder dat ze er echt leek spijsverteringsproblemen van leek te hebben.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Ik zou dat toch zeker geen gewoonte laten worden! Je weet nooit wat zo'n vreemde stof in het lichaam doet.
Ik denk dat je best alle linten en dergelijke buiten bereik van je kat houd en als je hem er toch mee betrapt, 'straffen' met de plantenspuit.
Hou je ons op de hoogte?

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Probeer zoveel mogelijk dit alles bij haar vandaan te houden.
Gelukkig poept ze het weer uit.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Ik heb al wel eens gehoord van katten die wol eten. Zou een stoornis zijn die zich kan voordoen bij een kitten dat veel te vroeg bij de moeder is weg gehaald. Dacht niet dat dit op zich veel kwaad kan (behlave voor kapot gevreten truien).
Maar ja, die dingen zijn meestal wel gekleurd. En dat gebeurd waarschijnlijk niet met echt natuurlijke dingen....
dus zou toch ff oppassen en zoveel mogelijk lintjes onbereikbaar voor haar maken.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik doe mijn best om ze weg te houden hoor, heb al een inspectieronde gehouden ;) maar ik kan niet constant bij haar zijn en ze bijt zelfs dingen van kleren die op de wasdraad te drogen hangen, dat kan ik moeilijk weg houden van haar.
en Lies, mijn kat is niet veel te vroeg weggehaald hoor, ze was bijna 9 weken (ok 12 weken is wel altijd beter maar we spreken hier niet van "veel" te vroeg).

hebben jullie een idee van een soort veilig vervangingsmiddel?
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Het enige 'vervangingsmiddel' dat ik kan bedenken is speelgoed. Dat hoeft niet duur te zijn hé. Kimba speelt bijvoorbeeld het liefst met een grote kartonnen doos :roll: .
Misschien is een speelgoedje dat geluid maakt ook geen slecht idee. Als je hem betrapt met een koordje, neem je dat af en geeft het speelgoedje in de plaats. Als je dat lang genoeg volhoud zal hij leren dat hij met andere dingen kan spelen dan met een koordje.
Veel succes!

Groetjes Kathy en Kimba
biologyfish
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2009 09:42

Re: lint eten?

Bericht door biologyfish »

Die van mij eet dus alles wat van stof is ook op. onlangs kotste ze m'n halve sjaal uit.

wat kan ik hieraan doen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: lint eten?

Bericht door Sandra W »

Op zich is het eten van wol niet schadelijk voor een kat, tenzij hij het zoveel doet dat het echt een verslaving/dwangneurose is geworden of dat er heel veel wol in de maag achterbijft, zodat hij verstopt raakt en geopereerd moet worden.

Als een kat wol eet kan dit verschillende oorzaken hebben:
- het kan een sabbeloverblijfsel uit de kittentijd zijn, omdat hij te jong bij zijn moeder is weggehaald. In dat geval kun je het beste deze wolle objecten inspuiten met iets bitters dat niet giftig is.
- het kan ook een teken zijn dat hij zich verveelt en hij hiermee zijn jachtinstinct botviert. In dat geval zou je hem rauw vlees kunnen aanbieden waar hij dan lekker aan kan scheuren en trekken en daarnaast alleen brokjes ipv blikvoer aanbieden;
- het kan echter ook zijn dat hij een hele hechte band met je heeft en daarom aan je kleding sabbelt en er van eet. In dat geval zal je moeten proberen om zijn afhankelijkheid af te bouwen door hem bijvoorbeeld meer zelfstandig te laten spelen of er een kat bij te nemen.
- het kan gewoon een vreemde gewoonte zijn, zonder dat er een echte oorzaak is (vaak bij Oosterse rassen) en dan kun je ook beter de spullen sprayen zodat hij ervanaf blijft.

Straffen met een plantenspuit of NEE zeggen en in je handen klappen wil ook nog wel eens helpen, maar alleen als je hem op heterdaad betrapt.

groeten,
Sandra
Plaats reactie