katten en kikkers

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Ceel Roseboom
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jul 2006 21:52

katten en kikkers

Bericht door Ceel Roseboom »

Zijn kikkers giftig voor katten als zij deze opeten.
We hebben sinds kort een kikkerpoeltje en nu hoor ik van mensen dat als een kat een kikker opeet dat hij dan dood gaat.
Is dit waar of is dit een fabel.

groetjes ceel
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zover ik weet spuiten alleen padden met een giftig goedje en kikkers niet, dus als je het bij kikkers in je vijver houdt, dan zit je volgens mij goed.

Katten eten wel kikkers, maar ik weet eigenlijk niet of ze ze lekker vinden of dat het gewoon hun jachtinstinct is.

groetjes,
Sandra
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Millie (vorige kat) heeft een keer een kikker uitelkaar getrokken en er stukjes van opgegeten, maar is daar toen niet ziek van geworden. Er zijn katten die er wel ziek van worden dus ik zou wel goed op ze letten als ze ervan gegeten hebben.

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ze gaan niet dood aan het eten van kikkers, maar worden wel mager. De kat van een kennis werd erg mager, maar da's inmiddels weer bijgetrokken. Onze Desy sleept ook kikkers uit vijvers, om ze vervolgens in een andere vijver of onze eigen vijver te dumpen, of naast de auto ofzo, maar eet ze niet op. Laatst was ze wel dunner geworden, dus toen hadden we het vermoeden dat ze een klein kikkertje had opgeslokt, maar nu laat ze ze weer heel, maar schadelijk is het in ieder geval niet. Naja, die rare gifkikekers enzo, maar die leven hier gelukkig niet ;-)
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

als de kat dunner wordt van kikkers krijgen ze dan ook extra honger?
Desire
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Weet ik eigenlijk niet. Ik had niet het gevoel dat ze meer at... ze vraagt wel vaak nieuwe brokjes, maar houdt eenmaal erg van vers (nieuw pak brokjes vindt ze ook altijd lekkerder dan de laatste restjes uit een oud pak) en wil altijd een nieuw laagje :roll:
Maar ik had dus niet het idee dat ze meer honger had of meer at ;-)
Diana76
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2007 12:59

Kat en kikkers

Bericht door Diana76 »

Mijn kat neemt al een aantal weken kikkers mee naar huis...heeft iemand een idee wat ik daaraan kan doen...ik word gek van die kikkers in huis!!!
Hij komt met die kikkers via het kattenluik naar binnen, 's nachts wordt ik vaak wakker van die beesten maar soms hoor ik het niet en vind ik 's morgens een bloedbad in huis! Hij wordt er niet ziek van gelukkig maar vervelend is het wel!

Heeft iemand een oplossing???
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Ddees70 schreef:als de kat dunner wordt van kikkers krijgen ze dan ook extra honger?
Na Sonja Bakker nu het kikkerdieet!! :nshocked:
1 kikker per dag en de kilo's vliegen eraf.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Claussia

katten schuimbekken na vangen van pad

Bericht door Claussia »

Hallo! Wij zijn onlangs verhuisd en wonen nu aan het water, wat op zich erg leuk is op 1 ding na: mijn katten vangen padden en komen dan al schuimbekkend met pad en al binnen. Ik heb inmiddels op het internet wat info gevonden; de padden scheiden gif af zodra de kat ze in de bek neemt. Dit gif kan schadelijk zijn voor de kat... Heeft iemand hier ervaring mee?? Kan ik er iets aan doen?? Zullen ze hun lesje geleerd hebben en ze niet meer vangen? Bedankt voor alle tips!!
Groetjes Claudia
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Claudia,

Joh, wat eng :shock:. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om mijn katten dan binnen te houden. Als de padden giftig zijn kunnen ze (al dan niet acuut) nierfalen oplopen, en dan ben je echt verder van huis :???: :-(. Ik denk namelijk niet dat katten zich zullen beseffen dat ze niet lekker worden van de padden.

Ik zou sowieso met een dierenarts overleggen wat de gevolgen van het vangen van padden kan zijn. Ook om achteraf niet te hoeven denken 'had ik maar..'.

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik ken het verhaal ook van katten die mager worden door het eten van kikkers. Ik sluit meverder aan bij Wendy en ik zou zeker een dierenarts raadplegen en proberen te voorkomen dat je katten de padden vangen. Nierfalen is geen pretje :-(
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Claussia

Bericht door Claussia »

Bedankt voor jullie reacties! Ik hou de katten in ieder geval binnen zodra het donker wordt, want pas dan komen de padden tevoorschijn. Lastig is het wel!! Groetjes Claudia
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Volledig opeten van muizen/vogels/kikkers ed

Bericht door a3 »

Onze Jonas is een enorme jager; eigenlijk heeft hij dagelijks wel een muis te pakken en nu het de tijd van het jaar is van jonge vogels heeft hij die ook regelmatig te pakken. Ook mollen, ratten ed zijn vaak bij de achterdeur te vinden. Normaal gesproken eet hij er nauwelijks van (kadootje voor mij neem ik aan), maar de laatste twee weken heb ik hem al een aantal keren een volledig beest zien wegschrokken. Dat is dus inclusief vogelpoten, snavels, veren, skelet... Muizen bijt hij in twee happen helemaal weg... Dat had ik nog nooit eerder zo gezien bij een kat. Meestal vrat ie ze wat aan als hij uberhaupt ervan at. Nu hij ze helemaal opeet, zie ik hem een kwartier later vaak over zn nek gaan. Het komt er dus wel weer uit, maar ik blijf het wat vreemd vinden dat hij zo schrokt... Het is overigens niet zo dat hij dagelijks een beest naar binnen schrokt hoor. Meestal zijn het nog steeds kadootjes voor ons. Weet iemand of dit normaal is?
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Tja, als Kimba een dikke bromvlieg vangt eet hij die ook helemaal op, andere 'vangsten' laat hij heel. Vogels met pluim en al opeten:shock:
Ik denk toch niet dat dat gezond is voor je kat.

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Bericht door a3 »

Insecten gaan inderdaad hier ook altijd volledig naar binnen. En dat geschrok is dus ook echt van de laatste tijd... De katten moeten binnenkort toch voor de jaarlijkse 'APK' naar de DA, zal daar eens vragen of het kwaad kan
Gesloten