mogen katten groenten eten?

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gesloten
knoddiej

mogen katten groenten eten?

Bericht door knoddiej »

katten die groenten eten... die dus wordn gevoed met groentn en fruit... kan dat? is dat gezond?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ligt er aan wat je geeft, in welke hoeveelheden en wat ze nog meer krijgen.

Katten zijn van nature vleeseters, dus als je bedoelt dat je vlees vervangt met groente en fruit is dat niet goed.
Maar als ze naast het normale voer af en toe een stukje fruit of groente eten is dat niet erg.

Let wel op dat sommige groente en fruit giftig zijn voor katten. Aardappelschillen en rozijnen bijvoorbeeld zijn gif voor katten.
Maar stukjes komkommer, courgette enzo zijn niet schadelijk hoor.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hoi Knoddiej,

onderzoek heeft uitgewezen dat honden vegetarisch gevoed kunnen worden, katten echter niet. Katten hebben taurine nodig. Dit wordt wel toegevoegd aan verschillende dingen zoals bv kattenmelk, maar ik zou er toch niet mee gaan experimenteren.

Ik vind het sowieso een beetje raar om je dier zo'n leefwijze op te dringen. Maar ja, dat doe je eigenlijk met elk voeder dat je geeft :ethink:.

Ik zou het persoonlijk absoluut niet doen. En zeker niet zonder me ERG goed te informeren.

Groetjes,
sKatje
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, katten hebben vlees nodig, want het zijn echte carnivoren. Als ze dit niet eten krijgen ze tekorten, worden ze ziek en gaan ze eerder dood.

Als je vegetarisch bent en je dus uit overtuiging geen vlees wilt geven zou je stukjes scharrelvlees kunnen overwegen. Ze eten dan in ieder geval geen bio-industrie vlees.

Trouwens lusten katten eigenlijk groente en fruit? Die van mij trekt er echt haar neus voor op.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

sommige katten lusten het wel hoor.
De kater bij mijn ouders doet echt een moord voor aardappelschillen (wat overigens wel giftig is)

Saar eet graag komkommer, courgette en vooral olijven!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Lotte schreef:
Saar eet graag komkommer, courgette en vooral olijven!!
grappig, Pitou begaat ook en moord voor olijven!!!! :lol: :lol:
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
mijn katje en ik

Bericht door mijn katje en ik »

ik heb een katertje en hij is heel erg brutaal als ik aan het koken ben en k let even niet op dan pakt hij van het aanrecht wat hij lekker vind hij springt er gewoon op.en als er melk op tavel staat of een ander zuivelproduct gooit hij het expres om zodat hij kan likken (hij vind het superlekker)het is verder een skatje van een beest we houden hem wel vaak tegen maar afleren helpt niet hij is heel eigenwijs en blijft het doen hij eet echt alles wat hij maar tegenkomt planten vind hij ook heel lekker we worden soms een beetje gek van hem mischien hebben jullie goede tips om een heel erg eigenwijs katje iets af te leren
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Gewoon niet op het aanrecht laten staan, snel opruimen dus ;-) Natuurlijk kan je je kat dit verbieden en van het aanrecht afsturen ;-)

Een vegetarische kat bestaat niet, niet doen dus. Elize, ik wist niet dat aardappeschillen giftig waren. Mijn aardappelen zijn wel onbespoten trouwens. Henk pikt nog weleens wat schillen, maar hij speelt er alleen maar mee. Het gaat hem puur om de "jat" :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten