Mijn lieve kat overleed door knagen aan plant?

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gesloten
Masha

Mijn lieve kat overleed door knagen aan plant?

Bericht door Masha »

We vonden hem in de ochtend, dag ervoor had hij aan een spathifilium geknaagt, met bloem en al, deze staat echter nergens vermeld als een giftige plant dus dachten we dat het goed was. Verder was hij in perfecte gezondheid en was hij maar 2 jaar oud. Er staan zowel in huis als op balkon bij ons ontzettend veel kattenkruiden die hij mag hebben. Help mij, ik kan niet geloven dat dit gebeurt is, weet er iemand iets over deze plant en de mogelijke doodsoorzaak???
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ach meid toch....

Wat erg, ik ken deze plant niet... zou er echt geen andere oorzaak kunnen zijn ?
In elk geval héél véél sterkte gewenst :kissykissy:
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik kan nergens vinden dat de spathifyllum giftig is, en ik heb er meerdere in huis staan.
Als dat wel zo geweest was had je het volgens mij moeten zien aan zn gedrag, vergiftiging gaat o.a. gepaard met braken en hevige krampen.
Mischien had hij een onderliggend probleem waar je niets van wist zoals een hartkwaal?
Ik denk dat als je het echt wil weten dat alleen een autopsie uitsluitsel kan geven, maarja dat is ook weer zoiets..
Ik vind het wel zwaar klote voor jullie om zo je kat te vinden, moet er niet aan denken :-(
Heel veel sterkte!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Spathiphyllum heeft een giftig bestanddeel, het is familie van de aaronskelk. Als ik het me goed herinner, zit het gif in de lange stamper die uit de bloem groeit.

Het blijft afschuwelijk om op zo'n manier je kat te moeten verliezen :???: Ik wens je dan ook heel veel sterkte toe.
masha

spathiphilium

Bericht door masha »

Emma Boom schreef:Spathiphyllum heeft een giftig bestanddeel, het is familie van de aaronskelk. Als ik het me goed herinner, zit het gif in de lange stamper die uit de bloem groeit.

Het blijft afschuwelijk om op zo'n manier je kat te moeten verliezen :???: Ik wens je dan ook heel veel sterkte toe.
Dank je voor je reactie.
Weet er meer over? Officieel staat het nergens als een bekend feit, en volgens de bloemist is hij niet van dezelfde familie als de arondskelk en staat ook niet bekend dat hij giftig kan zijn. Maar is het dan toch zo, weet je het zeker?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Masha, voor mij alleen sterkte met je verlies. Vreselijk zo je veel te jonge kat te moeten vinden. Heb je je dierenarts nog geraapleegd hierover?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hij hoort wel bij de familie van de aronskelken, maar het enige wat ik kon vinden op het net is 1 site waar een uitgebreide lijst van zwaar en licht giftige kamer en tuinplanten staan.
Er staat bij wat giftig is voor mens en/of dier.
Spathiphyllum staat er alleen bij als zijnde, dat de sappen irriterend zijn voor de huid en slijmvliezen.
Heb je niks gemerkt aan het gedrag van je kat? Want een vergiftiging gaat niet ongemerkt voorbij.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

heel veel sterkte met het velies.......
een collega van mij heeft ook haar kat in moeten laten slapen omdat hij aan een giftige plant had gegeten en dat wist ze ook niet .
toen ze hem opereerde zagen ze dat z'n darmen wit waren en dat betekende dat ze niet meer werkte en dat hij vergiftigt was en heeft ze hem gelijk in moeten laten slapen, lijkt me echt heel erg, ze hebben gelijk de plant weggegooit toen ze na een half jaar erachter kwam dat het die plant was....

heel veel sterkte,

liefs monique
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
masha

Bericht door masha »

Kattenbella schreef:Masha, voor mij alleen sterkte met je verlies. Vreselijk zo je veel te jonge kat te moeten vinden. Heb je je dierenarts nog geraapleegd hierover?
Die klootzakken kunnen helemaal de pot op! Naar mijn idee was hij nog te redden, mijn vriend zag dat hij niet reageerde hij pakte hem op en greep nog met zijn poot. Ik had direct iedereen in de telefoonboek gedraaid die zondagochtend nog bereikbaar was, maar de recties waren alles behalve behulpzaam. En intussen tikten de minuten weg...
masha

Bericht door masha »

sandy schreef:Hij hoort wel bij de familie van de aronskelken, maar het enige wat ik kon vinden op het net is 1 site waar een uitgebreide lijst van zwaar en licht giftige kamer en tuinplanten staan.
Er staat bij wat giftig is voor mens en/of dier.
Spathiphyllum staat er alleen bij als zijnde, dat de sappen irriterend zijn voor de huid en slijmvliezen.
Heb je niks gemerkt aan het gedrag van je kat? Want een vergiftiging gaat niet ongemerkt voorbij.
Gedrag was zoals altijd; hij heeft s'avonds het hele huis nog op zijn kop gezet, en ook goed gegeten. Wij hadden de hele week wel een soort voorgevoel, allebei pijn in de hart en niet te plaatsen overbezorgdheid...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wat ik daaruit begrijp is dat hij niet vlak na het eten van die plant ziek geworden dan wel gestorven is?
Is hij eigenlijk ziek geweest voor die tijd?
Want als dat zo is en hij heeft dagen geen verschijnselen gehad kan het haast nooit zo zijn dat het daardoor is gekomen :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
masha

Bericht door masha »

sandy schreef:Wat ik daaruit begrijp is dat hij niet vlak na het eten van die plant ziek geworden dan wel gestorven is?
Is hij eigenlijk ziek geweest voor die tijd?
Want als dat zo is en hij heeft dagen geen verschijnselen gehad kan het haast nooit zo zijn dat het daardoor is gekomen :???:
Niets van gemerkt, tja... We weten natuurlijk niet wat er 's nachts zich afspeelde, maar i.i.g. geen rare geluiden van hoesten, kuchen etc. en de pose waarin hij lag was ook net of hij sliep, alleen ogen en mond open, hij keek zo...

Trouwens, hoe plaats je een foto hier?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Je moet foto's uploaden naar shutterfly of photobucket, en van daaruit kan je ze op de site plaatsen.

Ik blijf het vreemd vinden, maar je zal het nooit zeker weten tenzij je een autopsie laat plegen en dat is ook weer zoiets wat je niet graag doet :???:
Het is al erg genoeg dat je je katje kwijt bent..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gesloten