Angstig voor bepaalde dingen

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Anonymous

Angstig voor bepaalde dingen

Bericht door Anonymous »

Hallo,

Ik hoop dat jullie iets weten. Mijn poes Lea reageert sinds een week ofzo ondzettend angstig op bepaalde dingen. vooral geluid en bewegende papiertjes enzo.. Ze gaat dan plat op haar buik en loopt/rent naar de slaapkamer..

Weet iemand wat ik eraan kan doen??

groetjes sandra
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Sandra,

het klink alsof ze iets ergs heeft meegemaakt. Is ze een tijdje van huis geweest?

Je zou haar even na kunnen laten kijken bij de DA.

Als er niets lichamelijks met haar is, zul je het tijd moeten geven.

Het gaat vanzelf weer beter dan ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Zo te lezen is je poes van een bepaalt geluid geschrokken.
Het zal wel een tijdje duren eerdat Lea door heeft dat ze bij jouw voor dat geluid niet meer bang hoeft te zijn.Ik denk dat je gewoon wat geduld moet hebben.Ik heb dat hier ook wel eens met de poezen.Soms
laten ze elkaar schrikken en zijn dan een paar dagen van slag.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Anonymous

Bericht door Anonymous »

bedankt voor jullie antwoorden.. Ik kijk het gewoon nog een paar dagen aan.
Lea is zowiezo een angsthaas en zenuwpoes. Bepaalt niet stoer dus haha..
Ze is een huiskat en komt niet buiten dus daar kan eigelijk niks gebeurt zijn.
We wachten af.

Weten jullie (of iemand anders) ook iets om dat zenuwachtige wat eraf te krijgen?? Misschien iets wat ik haar kan leren ofzo?

Bedankt!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb ook een poes die vooral in het begin vrij nerveus en gauw angstig was. Ze is nu 3 en nog steeds wat afstandelijk maar op haar eigen manier toch heel aanhankelijk geworden.
Ik zie haar vooral het laatste jaar veel vooruitgang maken.
Je kan er eigenlijk weinig aan doen, ze moet zelf leren dat mensen te vertrouwen zijn, jij kan daar in helpen door geduld met haar te hebben en alles in haar eigen tempo te laten doen. Niets proberen af te dwingen dat werkt averechts.
Gewoon genoeg aandacht blijven geven en het komt vanzelf wel.
Al zal ze net als Missy waarschijnlijk altijd wel een wat voorzichtig poesje blijven. Maar zeker niet minder lief! ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ze is nu weer rustiger..

Bedankt voor jullie antwoord
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

De stofzuiger!

Bericht door sadewi »

Dap heeft sinds hij hier is een vreemde angst voor de stofzuiger. Zodra ik het apparaat in de kamer zet (zonder dat ie aan staat) begint ie als een gek te trillen, en gaat helemaal ingedoken in een hoekje zitten.

Herkennen jullie dit? We hebben m nog nooit in de buurt van de stofzuiger die aan stond gelaten, omdat ie meteen al zo bang werd, en ik zet hem tegenwoordig in de badkamer als ik ga stofzuigen, met de deur op een kier.

Als ik dan klaar ben duurt het een kwartier voor Dap weer normaal is, en voor ie z'n snoepjes opeet, terwijl hij normaal de grootste schrokop is.
Verder is ie helemaal niet bang of schrikkerig. Vind het gewoon vervelend, voor hem, maar ook voor mij omdat ik niet iedere dag normaal kan stofzuigen.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik denk dat veel katten (en andere dieren) bang zijn voor de stofzuiger. Amy kruipt ook altijd zo ver mogelijk weg, Xena blijft gewoon liggen kijken en gaat pas weg als ik echt dicht in de buurt ben.
Ik zou gewoon normaal gaan stofzuigen en je kat een mogelijkheid tot ontsnappen of wegkruipen geven, mischien dat hij er vanzelf aan went!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Alleen Whoopy blijft hier zitten als ik de stofzuiger aan zet. En dan nog alleen als die niet te dicht bij hem komt. De rest vliegt allemaal weg een andere kamer in, het liefst in de slaapkamer om zich daar te verstoppen.
Is dus een bekende angst. Wij zorgen er inderdaad voor dat ze de mogelijkheid hebben om weg te komen. En we geven ze daarna geen extra aandacht maar na een tijdje komen ze vanzelf weer te voorschijn. Hoe meer jij namelijk mee gaat in dit gedrag hoe meer je ze daarin bevestigt.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Hier zijn ze niet bepaald bang van de stofzuiger. Tenminste, Woefie niet meer en Musti die weet het nog niet goed (zo van: moet ik hiervoor bang zijn of niet?).

Er moet nu eenmaal af en toe eens gestofzuigd worden. Niks aan te doen. Wat wel hielp was de stofzuiger na de stofzuigronde eens laten staan. Vermits die twee erg nieuwsgierig zijn (het zijn tenslotte nog kittens) werd de stofzuiger al snel een speeltuig.

Nu blijft Woefie heel kalm, komt kijken wat we aan het stofzuigen zijn. Musti zoekt nog wel een veilig plekje, maar blijft gewoon kijken. En als meneer het toch wat eng vindt, gaat hij gewoon op zoek naar een ander veilig plekje (lees: uit de buurt van de stofzuiger).
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hier blijven ze allemaal zitten als ik aan het werk ben met de stofzuiger. Ze zijn het zo gewend, twee keer per dag. Als ik aan het werk ben haal ik ze vaak even aan. Ik moet ze vaak even aan de kant zetten om overal bij te kunnen. Ze zijn gewoon niet meer onder de indruk ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bang voor de stofzuiger

Bericht door WollyWobbel »

Ik heb een vraagje,
Mijn kat is bang voor de stofzuiger, zodra ik hem pak en aan zet rent hij meteen weg.
Ik heb hem ook nog nooit achterna gezeten met de stofzuiger en ik doe ook gewoon of het de normaalste zaak van de wereld is maar wat ik ook probeer, o.a. rustig benaderen, hij is hem meteen gepeert.

Heeft iemand tips?
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Mijn kat is ook als de dood voor de stofzuiger en dat al 13 jaar, dus ik vrees dat je daar niet veel aan kunt veranderen. Gewoon een lekker plekje laten zoeken om zich te verstoppen.

groetjes,
Sandra

O ja, mijn kat is ook bang voor haarspray, deodorant en de strijkplank. Waarom? Echt geen flauw idee!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Sandra W schreef:Mijn kat is ook als de dood voor de stofzuiger en dat al 13 jaar, dus ik vrees dat je daar niet veel aan kunt veranderen. Gewoon een lekker plekje laten zoeken om zich te verstoppen.

groetjes,
Sandra

O ja, mijn kat is ook bang voor haarspray, deodorant en de strijkplank. Waarom? Echt geen flauw idee!
:lol: de mijne ook alletwee.

Volgens mij associeren ze de stofzuiger gewoon met ene onaangenaam geluid, waar katten nu eenmaal sowieso niet van houden en een strijkplank komt natuurlijk als een ijzeren, rammelend gevaarte van boven op de katten af, weten zij veel dat dat ding niet helemaal naar beneden valt ;-)

Het lijkt me persoonlijk ook niet echt nodig om je poezels van angst voor stofzuiger oid af te helpen, laat ze maar gewoon een veilig plekkie opzoeken voor zichzelf.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Bij Fristi en Pepsi boeit de stofzuiger ook niet echt. Guusje daartegen vind hem doodeng, terwijl hij met een week of vier/ vijf bij ons is gekomen en ik stofzuig twee keer per dag.
Zal ook wel met een stukje karakter te maken hebben.
Ik houd er wel rekening mee in de zin dat als Guusje bij ons op bed ligt te slapen ik later ga stofzuigen in die kamer. of ik kijk of Guusje in de kamer is die ik wil stofzuigen.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gesloten