Katten en vuurwerk

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Katten en vuurwerk

Bericht door daantje »

Wij zijn dit jaar niet thuis met oud op nieuw. Vorig jaar waren de oudste drie meiden niet echt in paniek met al het vuurwerk maar ik heb geen idee hoe de kleinste (Blissy) gaat reageren.
Hebben jullie al plannen hoe je het dit jaar aan gaat pakken? En een plan voor mij om het in goede banen te leiden :???: . Ik zie er nu al tegenop om weg te gaan.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Wij gaan dit jaar ook weg Daan :sad:

Lady geeft niet om vuurwerk. Maar van Lana en Angel weet ik het niet.

Ik hou in ieder geval (natuurlijk) alle ramen gesloten en zet de wekker radio aan. En ik doe alle gordijnen dicht.

Voor de rest zou ik het ook niet weten :geenidee:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wij blijven thuis dit jaar, geen zin om op stap te gaan. Ik vind het wel best zo, lekker met zn tweetjes en de poezels het nieuwe jaar in.

Je kan eigelijk niet veel doen denk ik, zolang ze maar naar een plekkie kan om te schuilen waar ze zich veilig voelt als het te eng word. En alle gordijnen dicht.
Buffy is tot nog toe niet van harde knallen geschrokken maarja, moet ook nog bezien hoe dat gaat op de dag. :???:
Ik zag er ook tegenop toen hoor toen wij weg waren maarja, je kan niet altijd maar thuisblijven toch? :???:
Ze overleven het wel joh. :kissykissy:
Als je thuiskomt verwen je ze gewoon extra. Is voor je eigen gevoel wel prettig. :wink:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik heb wel eens gelezen dat het het beste is om zo gewoon mogelijk te doen. Dus niet opeens de hele inrichting veranderen om het zo aangenaam mogelijk te maken voor de poezen. De meeste poezen schijnen er niet zo veel last van te hebben. Ze houden zich rustig en wachten tot het voorbij is.

Mijn vriend en ik zijn ook weg met Oud en Nieuw (we gaan naar Parijs! :mmwhistle: ). Mijn ouders komen in ons huis en zullen voor de poesjes zorgen.
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Ik ga naar m'n oom/tante en neefje, of ze komen bij ons thuis (mijn ouderlijk huis dus) in Gennep. Dat wisselt. Ik ben in al die jaren steeds meegeweest. Ik ben wel een keer uitgeweest met Joeri toen ze bij ons waren. Maar dat doe ik denk ik niet meer. 't Is gewoon ouderwets gezellig. Spelletjes doen, Oliebollen en Appeldinges eten en het verschrikkelijk 'knallende kurken' na 12 uur op rtl 4 :lol:

Salu,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik ben dit jaar thuis met oud en nieuw. We vieren het met vrienden hier. Nu wil het geval dat de buren bijna altijd weggaan met oud en nieuw. En wij zijn meer van de siervuurwerk. Dus niet van de knallers.
Als die van te voren afgaan doen ze geen eens de kop omhoog als ze slapen. Dus zijn ze er niet zo bang voor.
Ik zorg in iedergeval dat ze in de kamer blijven of anders in de douche. Dat is aan de achterkant. En daar staat de kattenbak.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Monique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:18
Locatie: Assen

katten en vuurwerk

Bericht door Monique »

hallo,

Hebben jullie tips voor ons zodat onze Lodewijk die als de dood is voor vuurwerk een beetje rustig oud en nieuw door kan komen. We doen rustig met hem, hij gaat niet naar buiten (komt ie ook nog niet hoor) We laten hem z'n gang gaan, maar hij is gewoon erg benauwd ervoor. :sad:
Napoleon vindt het daar in tegen prachtig.... :shock:

Thnx
Mensen die niet van katten houden zijn vast in hun vorig leven een rat geweest
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik weet niet zeker, maar volgens mij kun je kalmerende pilletjes halen bij de dierenarts.

En verder kun je het ze zo aangenaam mogelijk maken door de gordijnen dicht te doen. Misschien de radio zachtjes aan. En een holletje maken waarin ze kunnen wegkruipen. En misschien het licht aan. Want ik denk dat de flitsen enzo minder zullen opvallen als het licht is in huis.

Succes! :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Het kan ook helpen om niets te doen. Gewoon, zoals altijd. Niet zelf reageren op het vuurwerk, want dan reageert je kat ook.
Onze Bo schrok laatst ook en je hebt direkt de neiging om te zeggen: "Och ventje toch, je hoeft niet zo te schrikken!" en hem aan te halen, maar voordat ik dat kon doen bedacht ik me. Als je dat wel doet, dan maak je ze ook bang.
Als 'gewoon' doen niet helpt, bij onze dierenspeciaalzaak zag ik die pilletjes ook hoor!
Gebruikersavatar
Monique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:18
Locatie: Assen

Bericht door Monique »

ik weet inderdaad dat ik hem gewoon met rust moet laten en dat doe ik ook. Maar hij komt zelf naar ons toe miauwend van dit vind ik niet grappig.
Pilletjes wil ik eigenlijk niet aan, omdat ik niet weet (op deze korte termijn) wat voor effect het heeft op de kat. Ze kunnen overal heen waar ze zich ook maar vertrouwd voelen. Misschien dat ik wel iets moet gaan halen, want hij schrikt nu zelfs van normale geluiden in huis...
Mensen die niet van katten houden zijn vast in hun vorig leven een rat geweest
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Heb je wel eens geprobeerd 'm af te leiden met een speeltje als het knalt? dat wil ook wel eens helpen.
Anders zijn er homeopatische druppels, bach bloesem? had ik hier ergens gelezen wat ik als ik iets nodig zou hebben liever zou gebruiken dan een pilletje..
Mijn hond die ik toen nog had was daar niet lekker onder.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Je kan ze inderdaad iets geven maar daar kunnen ze ook juist helemaal naar van worden dus doe ik dat zelf liever niet.
Quinto is ook hartstikke bang en loopt de hele dag al zenuwachtig door het huis heen met grote ogen, oren omhoog en elke keer een dikke staart. Wij besteden daar geen aandacht aan maar zorgen ervoor dat hij zelf een plekje uit kan kiezen waar hij zich veilig voelt (zoals nu dus onder het bed) verder de radio of tv aanlaten, zeker als je niet thuis bent en je kan inderdaad de gordijnen dicht doen zodat ze het niet zien.
Hij is ook de enige die zo reageert. Xandor zoekt elke keer een hoekje op en gaat daar liggen omdat hij zich dan blijkbaar veilig voelt. Yoran is gewoon in zijn normale doen en Zody zit juist heerlijk op de vensterbank om naar het vuurwerk te kijken.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Als die pilletjes gewoon bij de dierenwinkel te koop zijn, dan kan het toch geen supersterk spul zijn denk ik? Het is gewoon iets kalmerends. Misschien kun je ook iets homeopathisch krijgen.
Hier wordt er (nog) niet echt gereageerd op het vuurwerk, maar er wordt ook bijna niet geknald!
Gebruikersavatar
Monique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:18
Locatie: Assen

Bericht door Monique »

dat van dat afleiden met een speeltje is wel een goed idee. thnx.
Hij komt gewoon bij ons liggen en kan verder gaan en staan waar hij wil. Hij ligt nu lekker op de bank naast z'n broertje (vast veilig :grin: )
Bij ons knallen ze er al aardig op los, misschien ook wel zo prettig want dan went ie er ook wel aan, maar dan 31e om 0.00 uur... :cry:
We zullen zien... Thnx voor de tips
Mensen die niet van katten houden zijn vast in hun vorig leven een rat geweest
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou Claudia, ik heb voor rebel toen pilletjes gekregen van de da. 1 pilletje had ik 'm gegeven, dat beest wist niet wat er aan de hand was met 'm, overal waar ik ging strompelde hij me achterna, was gewoon zielig om te zien, hij begreep er nix van allemaal..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie