Katten en vuurwerk

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten en vuurwerk

Bericht door castratenkoor »

Zou ik niet doen, iets met alcohol geven.
Kun je beter valeriaan druppels halen en dan in haar mandje ed druppelen.
Worden ze rustig van zonder dat het schadelijk is.
Alcohol is absoluut niet goed voor de poes.

Ook hier steeds vuurwerk, arme Bob.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Katten en vuurwerk

Bericht door Anne1988 »

Hier wordt ook steeds vuurwerk afgestoken, maar tot nu toe (afkloppen!!) reageren de katjes daar rustig op. Ze kijken wel met grote ogen nieuwsgierig naar buiten, maar daarna gaan ze weer verder met wat ze aan het doen waren. :D
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten en vuurwerk

Bericht door castratenkoor »

Bij katten die slecht gesocialeerd zijn is het wel een probleem. Bob begint nu beter te reageren, hij is 5 jaar. Maar er zijn tijden geweest dat hij in ware paniek alle kanten opvloog bij iedere knal.
Je ziet dan niet eens wat gebeurt, je hoort zijn krassende nagels op het laminaat en je ziet allerlei katten diverse richtingen opscheuren. Als de bel gaat doet hij dat ook. De rest schrikt dan weer van hem. Hij is te laat in zijn leven in contact gekomen met mensen. daarna in een slechte kittenopvang beland. En bij ons 6 maanden ziek geweest. Ik zat gelijk de dag nadat ik hem gehaald had bij de dierenarts. En die zei dat ik hem terug moest brengen en een gezond exemplaar moest gaan halen.
Nou dat nooit uiteraard. Het heeft een bom duiten gekost maar hij heeft het gered.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
JC Anja

Re: Katten en vuurwerk

Bericht door JC Anja »

Nou dat nooit uiteraard. Het heeft een bom duiten gekost maar hij heeft het gered.
Respect voor jou, dat ie bij jou is opgevangen en mocht blijven.

Ja,ik denk dat ik voor de valeriaandruppels ga.Moet nog even een plantje halen in de dierenwinkel voor mijn goudvisjes,dan ook even druppels voor Roos.

Jullie ook allemaal zo last van de warmte??? Ik wel hoor en Roos ligt ook aleen maar helemaal uitgestrekt te slapen.Hahaha......


Afbeelding
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten en vuurwerk

Bericht door castratenkoor »

Hier liggen ze ook languit als dweiltjes her en der verspreid.

De eetlust is er evenwel niet minder om.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
hennieb81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:51

wijsheid....oudjaarsdag?

Bericht door hennieb81 »

Hey!

Ik leg mn vraag toch maar hier neer.. omdat ik een beetje in dubio zit...
Ik heb 2 kittens van zo'n 5/6 maand oud.. en december is in aantocht.
Hoe ze het met al het vuurwerk doen weet ik dus niet...
Nu ben ik van plan om oudjaarsavond/nacht bij mn ouders door te brengen. Dat zou betekenen dat mn poezen dan helemaal alleen thuis zijn met al dat vuurwerk...
Ik zit in dubio of ik ze nu thuis moet laten.. en hopen dat het goed gaat.. of dat ik ze mee neem naar mn ouders waar ze dus nog niet eerder zijn geweest.. maar ik wel ben zodat ik een oogje in het zeil kan houden.
Zit te dubben om ze dan boven op een slaapkamer op te sluiten waar ze wel lekker weg kunnen kruipen..

Wat is jullie idee hier van?

Groetjes hennie
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: wijsheid....oudjaarsdag?

Bericht door Lidaju »

Hoi,

Heb kittens van precies dezelfde leeftijd en ik weet ook nog niet hoe dat te doen met oud en nieuw!
Vroeger lieten we de oudere katten wel altijd alleen thuis, maar deze katten hebben natuurlijk nog nooit vuurwerk meegemaakt dus geen idee hoe ze erop gaan reageren.
Ik hou de adviezen hier ook even in de gaten!
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: wijsheid....oudjaarsdag?

Bericht door Aziraphale »

Wij hebben ook twee kittens van ongeveer dezelfde leeftijd. Wij blijven dit jaar met Kerst en O&N sowieso thuis om bij ze te blijven. Nu ben ik zelf ook erg bang van vuurwerk dus m'n vriend grapte al dat ik samen met de kittens kon wegkruipen ;) Ik heb niks met O&N en wij vinden het heerlijk om het gewoon samen op de bank te vieren met lekkere hapjes. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je alleen woont, dit niet zo gezellig is....
Met Kerst komen mijn moeder en broers dit jaar hierheen, doen we meestal om en om maar dit jaar i.v.m. de katjes die we liever nog niet te lang alleen laten. Ben wel erg benieuwd of onze kerstboom 't gaat overleven :) Zetten 'm sowieso maar op een tafeltje neer.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wijsheid....oudjaarsdag?

Bericht door pearlsofpassion »

Wauw, wel moedig dat je een kerstboom gaat zetten. Wij riskeren het nog steeds niet...

Als je thuisblijft bij je katten, wel niet overdreven proberen geruststellen, gewoon normaal gedragen zoals altijd. Anders bevestig je dat het iets is om bang voor te zijn en blijven ze het altijd. Als je normaal doet leren ze dat het niets is en geven ze na een paar keer geen krimp...
Ligt ook aan het karakter natuurlijk. Hier heb ik er twee die niet zullen opkijken, maar Cuzco kruipt weg van alles wat hij niet kent. Het betert al, maar toch...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
hennieb81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:51

Re: wijsheid....oudjaarsdag?

Bericht door hennieb81 »

ja maar de vraag is dus niet of ik thuis blijf....
Ben net op mezelf.. zie een oudjaarsavond in mn eentje niet echt zitten..
Dus de vraag is... katten mee of katten thuis..?
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: wijsheid....oudjaarsdag?

Bericht door Peet »

Hier hetzelfde, kittens van een maand of 6 dan.
Voor mij is weg gaan geen optie. Heb nog 2 honden in kennels zitten, de 3e is met m'n man mee. Ik wil gewoon thuis bij de dieren zijn. M'n man is ook al werken, nachtdienst. Mijn moeder komt. En zou die niet komen dan maar alleen met de dieren. (of er moeten vrienden komen, ook prima.) Maar ik laat ze echt niet graag alleen, zeker niet als ik niet weet hoe ze reageren.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: wijsheid....oudjaarsdag?

Bericht door MarjanR »

Wat ik altijd heb gedaan is gewoon doen wat je hart je ingeeft.
Heel eerlijk? Ik denk dat de katten beter af zijn alleen thuis.
Want als jij thuis bent je reageert op het vuurwerk dan reageren de katten ook.
Je kunt ze beter thuis laten, echt.
En ze hebben hun veilige plekje al, dat zoeken ze dan ook op.
De meeste katten hechten veel meer aan hun omgeving dan aan hun baasje.
Klinkt niet leuk maar is wel zo.
Dus als ze dan toch in een nare situatie komen, dan toch liever in hun eigen huis.

Ik heb hier nu twee nieuwe katten in huis.
Ik heb geen idee hoe ze reageren, maar ik haal het echt niet in m'n hoofd om ze ergens anders te brengen.
M'n kat van 3 die ik net thuis heb is al schrikkerig van de auto's die voorbij komen.
M'n jongste is nergens bang voor.
Ik weet nog niet waar ik ben met O&N maar als ik thuis ben ga ik er zeker geen aandacht aan geven.
M'n oudste is net als al m'n andere katten ooit niet bang voor vuurwerk, we kijken samen naar die mooie lichten in de lucht en negeren de harde knallen op de grond.
Ik hoop dat ik m'n kleine ook zover kan krijgen.
Maar van m'n asiel kat verwacht ik helemaal niets.
Ja, dat hij op z'n plek blijft liggen lekker negeren die knallen in de slaapkamer....
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: wijsheid....oudjaarsdag?

Bericht door sandy »

Dat katten meer aan hun omgeving hechten dan hun baasje is pertinent niet waar, dat fabeltje zou is uit de wereld geholpen moeten worden.
Beste gewoon lekker thuislaten, als de hel losbarst kan je toch niks voor ze doen, ze zoeken hun eigen veilige plek en blijven daar tot het geweld weer voorbij is.
Ik laat ze ook altijd maar als ze onder het bed gaan, aandacht geven werkt vaak alleen maar angst in de hand.
Meenemen is alleen maar dubbele stress, niet doen!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wijsheid....oudjaarsdag?

Bericht door Adriana »

als je niet gewend bent om je katten ergens mee naar toe te nemen, nooit doen! bij je ouders is er ook vuurwerk en vreemde luchtjes en vreemde mensen.

het is nooit ineens jaarwisseling/herrie/vuurwerk, de dagen ervoor is er ook herrie en vuurwerk/geknal/rotjes. dan kun je zien hoe ze reageren en kun jij het goede voorbeeld geven:
vuurwerk is leuk en herrie is prachtig!
dat is natuurlijk niet zo maar zo moet je houding en gedrag naar je katten zijn.
niet overdreven knuffelen, geen overdreven aandacht en zelf geen angst (voor hen) uitstralen want dat merken/ruiken ze onmiddellijk. bouw nog wat donkere, rustige plekjes en kijk of ze daar naar toe willen.

en omdat je toch al besloten hebt niet in je eentje (? met huisdieren ben je denk ik nooit alleen toch..?) met de jaarwisseling thuis te zijn, zit er niks anders op dan het beste ervan te hopen. helaas kunnen ze dan niet bij jou kruipen en geknuffeld en aangemoedigd worden, maar zullen ze het in hun eentje moeten opknappen.
mocht je in de aanloop/dagen ervoor met al het geknal merken dat ze helemaal panisch worden.. raadpleeg dan je dierenarts voor iets rustgevends, waar je dan wel een aantal dagen vantevoren mee moet beginnen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: wijsheid....oudjaarsdag?

Bericht door Cindy1969 »

Bij mij is Misty heel angstig voor voorwerk. Ben de laatste jaren veel thuis op Oudejaarsavond (heb er niet zoveel mee, dus vind het heerlijk om gewoon lekker alleen thuis te zijn met de katten) maar Misty kruipt altijd onder het bed. Ik denk niet dat het veel verschil maakt of ik thuis ben of niet. Ze kruipt toch onder dat bed, en komt niet bij mij.
Ik laat haar altijd maar gaan, als het rustiger wordt komt ze vanzelf weer.
Villo echter gaat altijd voor het raam naar het vuurwerk zitten kijken :grin:

Ik zou je katjes zeker niet meenemen, maar laat ze lekker thuis. Zet eventueel de radio aan, zodat het niet helemaal stil is in huis. En inderdaad, pas ook de dagen voor oud en nieuw op, weet niet of ze buiten komen, maar laat ze dan binnen.
Plaats reactie