Kat bang voor onweer

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gesloten
Jolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jan 2004 12:10

Kat bang voor onweer

Bericht door Jolanda »

Hoi

Sinds 2 jaar is mijn Tijgertje (6jr) bang voor onweer. Zodra hij het hoord, gaat hij aan de slaapkamerdeur staan krabben en huilen. Heb hem 1 keer binnengelaten. Maar ik vind dat hij moet leren om in de gang te blijven.
Ik moet bij hem in de buurt zijn, maar als wij er niet zijn, kan dat niet. Hij moet leren dat onweer niet eng is. Ben bang dat hij de angst voor onweer van mij overgenomen heeft. Ik stress me rot, misschien merkt hij dat.

Ik heb de plantenspuit al geprobeerd (vond ik heel zielig, maarja je probeert wat) We hebben hem in de douche gezet. Ik hoorde dan dat janken niet, maar vond het zoooo vreselijk zielig.

Heeft iemand tips hoe ik tijgertje duidelijk kan maken dat hij moet blijven waar hij is.

Alvast bedankt.

Groetjes Jolanda
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik denk dat je het zo veilig mogelijk voor hem moet maken. Dus zeker niet met de plantenspuit werken. Maar gordijnen dichtdoen als er ramen zijn en de radio aanzetten. Dit werkt voor ons hondje ook heel goed. Als hij toch blijft piepen geen bijzondere aandacht geven maar afleiden door te gaan spelen, kortom hem laten zien dat er niks engs aan is (misschien kan je jezelf dan ook nog overtuigen :wink: )
groetjes Sharon
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik vraag me af waarom jij vindt dat moet leren op de gang te blijven tijdens onweer. Zelf schrijf je er ook een pesthekel aan te hebben, werd/wordt jij ook opgesloten tijdens het onweer?
Een kat wil graag bij z'n baasje zijn, zeker als hij zich bang en niet prettig voelt, ik vind het erg hard overkomen wat je schrijft. Je schrijft dat je kat er maar aan moet wennen want als jij/jullie niet thuis zijn kan hij ook niet bij je zijn. Maar als je niet thuis bent dan weet je kat dan, maar als je wel thuis bent en je kat kan niet bij je zijn zal hij dat zeker niet prettig vinden en al helemaal niet als hij zo angstig is.

Ik vind dan ook eerlijk gezegd dat jij je houding aan zou moeten passen en niet de kat want die reageert vanuit instinct.
Ik weet niet of je werkt overdag? Maar als dat het geval is is je kat dus de hele dag alleen en dan laat je hem 's nachts ook nog eens niet bij je terwijl hij jouw aanwezigheid misschien dan wel nodig heeft??
Ook een huisdier heeft behoeften en warmte nodig.
Jolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jan 2004 12:10

Bericht door Jolanda »

Nou Carol,

Mijn katten slapen niet in mijn slaapkamer. Dan kom ik niet meer aan mijn nachtrust toe. Dus de gang is hun terrein. Daar staan allerlei mandjes, krabpaal, eten en drinken, speeltjes. Aandacht krijgen ze hier volop hoor. Ze worden de hele dag geknuffeld en verwend. Ze komen nix te kort, in tegendeel.

En nee, ik werd niet opgesloten als het onweerde. Dat je het hard vind overkomen wat ik schrijf kan ik me voorstellen, maar dat was niet mijn bedoeling. Ik wist me geen raad. Ik weet ook niet alles over katten. Ik kan en mag fouten maken, daar leer ik van.

Ik ben het met je eens dat ik iets moet veranderen. Ik ben ook van plan om als het onweerd aandacht aan hem te besteden en ik ga bachbloesem rescue proberen.

Shaz, Ik denk het ook. Zoals ik hier al boven schreef, ik moet ook nog veel leren over katten.

Bedankt voor de tips, allebei.

Groetjes Jolanda
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat je maar één dingetje hoeft te leren (dus niet zo veel :wink: ), namelijk te denken vanuit de kat. Een kat kan niet als een mens denken en veel mensen 'projecteren' hun gedachtegang op hun huisdier. Kennelijk deed jij dat met onweer, en dat werd natuurlijk versterkt door je eigen onweersangst.

Het feit dat je er een topic over opent, wil zeggen dat je het anders wilt doen en dat is toch goed?

Weet je ook de aanleiding waardoor Tijgertje bang is geworden? Was er een specifiek iets, waarna hij begon te piepen?
Ik denk dat Bach-druppels en afleiden inderdaad de juiste manier is.
Jolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jan 2004 12:10

Bericht door Jolanda »

Hoi Emma,

Waardoor hij bang is geworden weet ik niet. Het is iets van de afgelopen 2 jaar. De 4 jaar daarvoor is het nooit een probleem geweest.
Oh wacht eens even. Zo'n 2 jaar geleden hing hier boven de flat een onweersbui en toen ben ik als een klein kind in de gang gaan zitten, weggekropen in een hoekje en huilen. :oops: Ik denk dat hij dat gezien heeft en zeker gemerkt heeft. Zelf heb ik mijn angst redelijk onder controle. Ik weet dat Tijgertje bang is van het geluid, toen ze hier de straten aan het maken waren met zo'n trilapparaat, schoot hij ook de gang in. Juist niet bij mij, maar alleen in een holletje.

Ga zeker proberen hem af te leiden en bij me te nemen, in combinatie met die druppels. En ik hoop dat daardoor tijgertje weer wat rustiger wordt. Maakt me niet uit hoelang het gaat duren. Ik vind het zielig voor hem.

Groetjes Jolanda
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Wij hadden vroeger thuis een hond die bang was voor elk geluid. Als er een quiz op tv was met en bepaald belletje, ging hij al voor de wc-deur zitten. In de wc voelde hij zich nog een beetje veilig. Met oud en nieuw kreeg hij kalmeringstabletten. Op het laatst ging hij bij elk geluid voor de wc zitten - zijn angsten werden groter en groter :sad:

Mijn familie is ook doodsbang voor onweer. Ik weet dat mijn zus nog altijd onder de dekens kruipt, lekker donker en veilig. Een kat wordt ook rustiger als het donker is, dus als spelen en afleiden niet helpt, kun je misschien gewoon samen met hem ergens schuilen, hij lekker dicht tegen je aan.

Hij kan ook overgevoelig voor geluiden zijn geworden, dus de radio-tip van Shaz zou ik ook zeker proberen!
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Onze kat van vroeger was ook altijd doodsbang voor het onweer, ik vind het echt een instinct. Ze mocht normaal nooit naar boven, maar met onweer wel. Dan kroop ze onder een laag bed en kwam daar na een paar uur weer vandaan. Ik denk dat aan een dergelijk instinct niet veel te doen is.
Maar eerder was het bij jullie geen probleem geef je aan, toch zou ik dergelijk gedrag nooit straffen, dat bevestigt nogeens dat onweer niet leuk is. Maar misschien kun je hem wat extra schuilplaatsjes bieden, misschien laat ie je dan met rust? Het is maar een idee......
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Als eerste: Normaal zou hij buiten lopen. Van nature.
Dan moet hij het ook zien te redden.

Ik vind absoluut niet dat hij bij onweer beloond moet worden voor het gejank en kaalkrabben van de deur.
Dus heel de bui lang aandacht geven of zelfs uren met 'm gaan spelen (laatste keer duurde het van 24:00 tot 6:00 s'morgens) als je echt toebent aan je nachtrust lijkt me een slecht idee. Waarschijnlijk vindt hij dat zo leuk dat er de volgende keer geen onweer voor nodig is om ons even te laten weten dat het 'speeltijd' is.
Wat dát betreft leert Tijgertje wél snel.

Even wat rustgevende aandacht werkt niet; je loopt bij 'm weg en het begint gelijk weer. Net zo nutteloos als de plantenspuit. Op die manier valt er niets te bereiken op dat moment.

"Gordijnen dicht, muziek aan" is een kleine moeite en misschien werkt dat wel een beetje. Bedankt voor de tip. Verder zouden we de lamellen dicht kunnen doen en misschien een klein radio'tje kunnen kopen om daar te zetten of in de wc met de deur stukje open zodat hij zich terug kan trekken.
Vind ik nog het beste idee.
Misschien icm. een middeltje als dat "bachbloesem rescue" (verwacht ik weinig of niks van, maar als het niet te duur is wil ik het ook wel proberen).

Maar anders zal hij er gewoon aan moeten wennen en als dat niet lukt of gepaard gaat met een hoop kattegejank gaat ie toch maar weer lekker in de douche zitten.
Krijgtie z'n 'kussentje' erbij..
Volgende keer snapt hij beter wat er gebeurt. Hij zal denk ik net zo goed gaan janken, maar ik krijg mijn nachtrust en hij weet dat er niets gebeurt in de douche en dat baassie en vrouwtje niet boos zijn als hij als een gek gaat zitten janken.
Enige probleem: Hij heeft daar geen kattebak. Maar als hij daar z'n behoefte zou doen is dat ook geen ramp.

Ik ben ook degene die 'm daar in de eerste plaats zette, toen ik er helemaal knettergek van werd. En ik voel me er absoluut niet schuldig over.
Deze manier van omgaan met hysterie vind ik niet fout, maar meer een manier van ermee omgaan.
Feit: 1 nachtje overleef ik wel, maar ik moet een manier hebben om ermee om te gaan. Ik moet met op een bepaalde manier zien samen te leven. Ook op dat moment. Niks aan te doen.

Toen hij eruit kwam, liep hij gelijk naar me toe, zo van 'Ik ben toch niet stout?' en een aai over z'n bol leek alles weer goed te maken. Als die kat vindt dat ik 'm onredelijk behandel laat ie dat weten.
En duidelijk ook. Heel duidelijk.


Ik voel me er dus absoluut niet schuldig over, maar als iemand nog ideëen heeft hoor ik ze graag.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Iet,

Ja inderdaad.
Jo had het ook net over de weg vrijlaten naar bijv. de douche etc. als het onweert. Goed idee.
Maar de slaapkamer is echt de laatste optie, vanwege de mogelijkheden naar buiten te glippen en ondeugende toeren die ze uithalen.
Tnx.
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Met extra schuilplaatstjes bedoel ik trouwens gewoon een paar dozen of iets dergelijks op plaatsen waar hij wel mag komen. Liefst goed donker.
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Jolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jan 2004 12:10

Bericht door Jolanda »

Sander schreef:Verder zouden we de lamellen dicht kunnen doen
Hij ziet nu de flitsen door de ramen boven de deuren. Eigenlijk nooit over nagedacht.
Sander schreef:Ik ben ook degene die 'm daar in de eerste plaats zette, toen ik er helemaal knettergek van werd.
Ik vond het echt niet leuk, vond het zielig. :cry:

De bachdruppels zijn besteld. Een klein radiootje wilde ik zowizo al hebben, dus kan ik dat ook gelijk gaan uitproberen tegelijk met de deuren naar de douche open. Een lekker plekje voor hem creëren in de douche samen met een doos. Dan blijf ik gewoon nog een tijdje bij hem en kijk ik het even aan. Hopelijk gaat het allemaal lukken. Dan kan hij ook gewoon nog bij zijn eten/drinken, speeltjes en kattenbak.

Groetjes Jolanda
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi,

Wat vervelend zeg. Mijn katten zijn er nog niet bang voor maar als het te hard gaat dan gaan ze wel allebei op hun kievieve op de grond zitten en bewegen geen snorhaar meer. Bang nee, dat nog niet echt.

De hond (gezinshond was) bij mijn ouders is ontzettend bang voor onweer. Naarmate ze ouder word, neemt haar angst toe. Bij haar is al van alles geprobeerd: stekkers, bloesems, ramen dicht maken, radio aan..

Ze heeft nu pilletjes die algemene angst moeten dempen. Het helpt allemaal niet. Ze raakt in shock en je bereikt haar niet meer. Ze moet aan een ketting liggen want ze vernielt het halve huis in haar paniek toestand. Ze ligt dan aan de ketting, hiermee bedoel ik eigenlijk aan de riem bij mijn moeder die dus bij haar gaat zitten en haar probeert af te leiden en te kalmeren, wat helaas maar weinig lukt.

Altijd is het dus bij haar, klein rommeltje, direct naar haar toe en laten weten dat je er bent voor haar.

Het is echt heel vervelend. Ik wou dat ik beter nieuws had en je kon zeggen dat dit of dat enorm goed helpt en het echt wel overgaat, maar helaas. Mijn ervaring (en nu die van mijn ouders) is dus dat het niet overgaat en naarmate ze ouder worden het dus ook erger word (kan worden).

Heel veel succes ermee! En laat je kat vooral weten dat je er bent voor hem. Probeer de angst wel te negeren maar niet de steun die hij vraagt.
(althans zo werkt dat voor honden dan zei de kynologeclub)
Verdere tips zoals al gegeven door de anderen zijn toch de remedies...

Groetjes,
brenda
Gebruikersavatar
Maya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mar 2003 14:24
Locatie: Beek gem. Montferland

Bericht door Maya »

1 van onze katten is ook bang voor onweer. Ze is altijd al schrikachtig geweest (waarschijnlijk jeugdtrauma van haar eerste weken voor ze bij ons was), dus zo gek is dat niet. Als ze ook maar denkt dat het gaat regenen en er dus ook een kasn op onweer bestaat, gaat ze onder de bank zitten en komt daar de eerste uren niet meer vandaan. We laten haar daar lekker zitten, want daar schijnt ze zich het veiligst te voelen. Ik probeer haar daar weleens te aaien en dan niet op een manier van 'stil maar', maar meer op een gewone manier zodat ze weet dat er niks raars aan de hand is. Maar als het echt goed onweert, of vuurwerk trouwens, demonstreert ze ons de betekenis van 'in katzwijm' liggen. Ze is dan totaal onbereikbaar en slap, echt eng om te zien, maar ze komt ergelukkig altijd weer bovenop als het lawaai over is.
Cats are intended to teach us that not everything in nature has a function. (behalve dan dat ze ontzettend knuffelig zijn ;-) )
Gesloten