Bang van hengel

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
StevenD
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2023 07:44

Bang van hengel

Bericht door StevenD »

Hallo allemaal,

Ben op zoek naar tips om het volgende probleem op te lossen....

Wij hebben drie katten geadopteerd uit het asiel:
- Domino: kater - 8 maanden - geadopteerd in december 2022 (broer van Twister)
- Twister: kattin - 8 maanden - geadopteerd in december 2022 (zus van Domino)
- Eliot: kater - 12 maanden - geadopteerd in januari 2023

Ondanks dat Eliot enkele weken later geadopteerd is, komen ze alle drie heel goed overeen en lijkt het zelf alsof ze uit hetzelfde nest komen als je ze ziet samen spelen.

Ze speelden ook alle drie heel graag met de hengel en sprongen op de beurt achter de prooi. Domino (de grootste van de drie) was hier zeer hevig in.
Tot enkele weken geleden.... toen is hij met al zijn enthousiasme tegen de onderkant van de eetkamer tafel gesprongen met zijn hoofdje. Hij heeft hier niets aan overgehouden, maar is duidelijk wel verschoten.

Telkens ik de hengel nu bovenhaal spelen de andere twee nog steeds hevig mee, maar Domino kijkt van op een afstand wat mee of gaat zich soms zelfs verstoppen als de andere twee hevig beginnen springen.

Ik heb al expliciet hem proberen te betrekken bij het spel, en hem aan de prooitjes laten ruiken. maar ik krijg hem niet over zijn schrik heen.

Iemand tips om dit terug te verbeteren? Ik vind het zo zielig dat hij niet "kan" meespelen.

Alvast bedankt voor de tips.


Groeten
Steven
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Bang van hengel

Bericht door Asse-Poes »

De schrik zit er nog flink in bij Domino.

Probeer eens een touwtje of lange schoenveter. Gewoon over de grond (als een slang) bewegen. Dan kan hij daar achteraan rennen en hoeft niet omhoog te springen.
Als hij dat leuk vindt, kan je langzaam een stapje verder. Touwtje wat omhoog houden, zodat hij zich wat meer moet oprichten om erbij te kunnen. Gaat dat ook goed, dan de hengel weer pakken en in het begin niet te wild en vooral de prooi laag houden.
Stapje voor stapje opbouwen dus.

Ik hoop dat Domino weer plezier met de hengel krijgt.
Geduld is het toverwoord 😉
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bang van hengel

Bericht door Synemios »

Marina heeft al veel tips gegeven.
Helpt het ook niet als je in een andere ruimte speelt?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
StevenD
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2023 07:44

Re: Bang van hengel

Bericht door StevenD »

Bedankt voor de tips...

Spelen met prooitjes op de grond had ik al eens geprobeerd een leek niet te helpen. Misschien moet ik wat meer geduld hebben.

Eens in een andere ruimte spelen kan ik ook wel eens proberen. Had ik nog niet aan gedacht.

Bedankt alvast!
Plaats reactie