Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Jeanine46
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jan 2023 14:14

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Jeanine46 »

De dierenarts heeft een röntgenfoto gemaakt en daar is te zien dar ze een ontsteking heeft. Ze heeft nu al 15 dagen onsior genomen en om haar eetlust op te wekken geef ik haar 2 x per week een achtste Mirtazapine. Ik ga aan de dierenarts vragen of het pleuritis is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door castratenkoor »

Jeanine46 schreef: 27 mar 2023 13:40
2 keer per week een achtste mirtazapine geven. Ik word er moedeloos van. Ze heeft al 14 pilletje onsior geslikt en nu ligt ze er moedeloos bij.
Van Mirtazapine kunnen ze ook apathisch worden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jeanine46
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jan 2023 14:14

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Jeanine46 »

Hallo,
Ik geef haar geen Onsior meer, maar n moet ze Omeprazol nemen, een capsule van 10 mg om de 2 dagen. Al die medicatie maakt me heel ongerust, meer omdat ik gelezen heb dat Omeprazol blaasontstekingen kan veroorzaken. Ook geef ik echt tegen mijnnzin nog steeds Mirtazapine. Ze slaapt praktisch de hele dag en nacht. Bloedondezoeken werden vorige maand gedaan en die waren goed.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Synemios »

Waar heeft ze een ontsteking? De maag of darmen of elders?

IK zou mij om de omeprazol geen zorgen maken en anders zou je ook nog om zitac kunnen vragen.
Alle medicijnen hebben bijwerkingen, dat lusteloze komt denk ik van de mirtazapine zoals Dinie al zegt.
en zolang zij niet teveel afvalt zou ik toch eens kijken of je verschil merkt als je daar mee stopt.

Nog even over dat afvallen, 100 gram verschil is geen afvallen, het gewicht schommelt en kan 200 gram schelen, omhoog of omlaag.
Elke dag wegen is sowieso niet handig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Jeanine46
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jan 2023 14:14

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Jeanine46 »

Ik geef Plum nu om alle 2 dagen 5x een capsule Omeprazol 10 mg, maar ik ben er niet gerust in omdat ik overal lees dat een kat van minder dan 10 kg geen 10mg Omeprazol mag krijgen . Ik geef dit op advies van de dierenarts. Ze heeft 15dagen Onsior 6mg geslikt en dat medicament kan maagklachten geven. Heeeft iemand ervaring met Omeprazol 10 mg voor katten?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Synemios »

Ja ik heb er ervaring mee,
Luna en Lizzy kregen 2x per dag een kwart losecosan (mups) 20mg ( Losec is omeprazol)
Dus 10 mg per dag (2x 5mg) en jij geeft het om de dag.
En Lizzy mocht van de internist zelfs 20 gram per dag hebben dus 10 mg is niet veel te hoog, maar een normale dosering.

De richtlijnen zijn inmiddels ook veranderd want bij katten werkt 2x per dag het beste en de doseringen mogen hoger dan 10 mg zijn.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/maag ... azol-hond/

https://belcat.be/omeprazol-voor-katten ... werkingen/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Jeanine46
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jan 2023 14:14

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Jeanine46 »

Dank u voor uw antwoord. De capsules zijn 10 mg en ik kan die niet in 2x geven. Ik ben echt bzng een overdosis te geven. Mijn kat braakt nooit en hoe kan ik dan weten of ze een tefeel aan maagzuur heeft. Ook eet ze slecht, om de 4 dagen geef ik haar een achtste Mirtazapine. Ik vrees echt dat al die medicatie niet goed is<; Die 10 mg is wel een capsule en die kan ik niet openen. Plum, mijn lieve Ragdoll van 4 is wel een problemenkindje en ik zou haar niet graag verliezen. Al die miserie is begonnen met een slechte val, en slikkenvan Onsion 6 mg gedurende 15 dagen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Synemios »

IK heb het je al eerder gevraagd, waar zit die ontsteking?

Die capsules mag je wel open maken en dan eventueel kun je die in een andere capsule doen.

Maagzuur herken je niet snel, deze medicijnen zijn toch nav een foto voorgeschreven?
Er was sprake van een ontsteking?

Een andere optie is om bij het kruitvat of een andere drogist deze te kopen, en die in 4en delen.

Hoeveel eet ze nu? Want als ze niet afvalt denk ik toch dat ze voldoende eet.

https://www.kruidvat.nl/losecosan-tabletten/p/1974799

Maar als je je zoveel zorgen maakt zou ik de dierenarts weer eens bellen en je zorgen uitspreken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Jeanine46
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jan 2023 14:14

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Jeanine46 »

Die ontsteking zit boven haar longen. Ik geef haar geeb omeprazine meer. Ze krijgt als ze niet goed eet een achtste mirtazapine en dan eet ze doed gedurende 3 à 4 dagen. De dierenarts heeft me gezegd dat ik mocht stoppen met Omeprazol als ze goed eet. Ze is tzmelijk lusteloos en slaapt heel veel. Ze braakt nooit en daarom denk ik dat ze niet teveel maagzuur heeft. Ik heb de dierenarts gisterren nog gebelld en haar vertelt dat ik me nog veel zorgen maak. Dank u voor uw antwoord.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Synemios »

Het is niet normaal als je een kat die nog zo jong is met mirtazapine aan het eten moet houden voor zo'n lange periode.
Waarom wordt er dan niets gedaan aan die ontsteking? Wat zegt de dierenarts daar dan over?
En wat is dan de link tussen die 2 als het geen pijn is?


Als ze zoveel slaapt en gewoon niet lekker is dan zou ik toch eens een andere dierenarts overwegen, als die verder met niets anders komt, want hier schiet je zo ook weinig mee op.

Mirtazapine is ook niet zonder bijwerkingen, er is al een paar keer gezegd dat ze daar sloom of lusteloos van kan worden en dat geef je al sinds eind februari/begin maart.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Jeanine46
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jan 2023 14:14

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Jeanine46 »

Ja, ik heb er met de dierenarts over gesproken. Of er pijn is weten we niet. Daar ze verleden vrijdag een achtste mirtazapine gekregen heeft, eet ze nu al gedurende 3 dagen goedenvandaag is ze echt fit; Die ontsteking werd behandeld met Onsior 6 mg , eerst gedurende 10 dagen maar dan toonde de röntgenfoto wel een verbetering maar ze was nog niet volledig weg, dus besliste de dierenarts haar nog gedurende 21 dagen onsior te geven. Ik ben daarmee gestopt na 5 dagen want ik zag dat ze zich niet lekker voelde. Dan heeft de dierenarts gezegd dat ik haar om de dag een capsule Omeprazol 10 mg moest geven. Ik heb dat niet onmiddellijk gedaan, daar ik vreesde dat al die medicatieniet goed wasgezien de bijwerkingen (ze gaat nl om de 2 dagen stoelgang maken) ik heb haar dan toch 3 x Omeprazol gegeven, ook met Mitazaine, en toen benik gestopt met Omeprazol, omdat ze eigenlijk nooit braakt en ik dus denk dat ze niet teveel maagzuur heeft; Ik heb dat eergisteren ook gezegd tegen de dierenarts en ze zei dat ik dus mocht stoppenmet Omeprazol. Daar ze niet regelmatig stoelgang maakt, heeft ze me Laxanorm gegeven. Ik geef id haar als ik zie dat ze gedurende 2 dagen geen stoelgang gemaakt heeft. Eerlijk gezegd, ik ben ook geen voorstaander van al die medicatie.
Groetjes,
Jeanine
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Synemios »

Ik kan er echt geen touw aan vast knopen waarom al dat gewissel van het ene middel na het andere.
Maagzuur hoef je niet te zien, en daar gaan ze 9 van de 10 keer niet van braken,
maar ik hoop dat ze opknapt en anders zou ik naar een andere dierenarts gaan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Jeanine46
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jan 2023 14:14

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Jeanine46 »

Hoe kan ik dan weten of ze teveel maagzuur heeft of niet? Ik ga proberen haar geen mortazapine te geven, en haar haar gang laten gaan. Ze zal waarschijnlijk iets eten, ongeveer 20 à 25 gram brokjes royal canin ragdoll maar dan zal ze ook afvallen. Water wil ze niet drinken, ze drinkt slechts een beetje Trinkfein van miamor (135 gr) maar de kleine stukjes eend die erin liggen, eet ze niet. Ook wil ze geen natvoer, ik heb al van alles geprobeerd. Groetjes, Jeanine
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Synemios »

Het verschil was 100 gram qua gewicht dat is echt geen afvallen.
Of is ze veel meer kwijt?
Je geeft haar soep/drink van miamor omdat ze niet drinkt, en heeft de dierenarts al gekeken of ze uitgedroogd is dan en of er daadwerkelijk echt sprake is van een eetprobleem of dat ze gewoon genoeg heeft aan dat wat ze nu eet.

Er moet dan toch een reden zijn dat ze niet eet en zelfs niet drinkt ( op de miamor na dan) dan zou ze inmiddels ook flink afgevallen moeten zijn ( en dan heb ik het niet over 100 gram verschil)

Ik zie het aan mijn katten meestal wel als ze maagzuur hebben, meestal eten ze dan ook slecht.

Ik zou sowieso wel overleggen als ze echt niet goed eet en drinkt en dan dus veel afvalt want dan moet er goed gekeken worden naar de reden.
Daar duurt dit dan ook veel te lang voor.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Jeanine46
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jan 2023 14:14

Re: Herplaatsing van een bijna 2 jarige kat.

Bericht door Jeanine46 »

Ja, afgevallen is ze niet daar ze dus die Mirtazapine kreeg. Vandaag isdie zeker uitgewerkt want ze heeft tot hier te slechts 88 brokjes gegeten. Ze weegt momenteel 5 kg. Ik zal haar vandaag en morgen geen mirtazapine geven, misschien wel kela, extra kracht kat, vandaag niet maar misschien morgen. Ik vraag me soms af of ze genoeg heeft met 25 gr brokjes. De dierenarts heeft gezegd dat ze niet uitgedroogd is.Toen ze bij mij kwam woog ze 4,600 kg. Ook dan wou ze niet eten. Ze is nog altijd bang als er iemand komt, of wanneer de deurbel gaat, dan verstopt ze zich. Als ik even weg ben om boodschappen te doen, dan blijft ze onder de tafel op een stoel zitten. Ik mag gewoonweg de living niet verlaten. Het is echt moeilijk. Groetjes
Plaats reactie