Angstige kitten went niet

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annehdkx
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2022 23:05

Angstige kitten went niet

Bericht door Annehdkx »

Dag allemaal, een 5 maanden geleden is mijn kat bevallen van 4 prachtige kittens. Ik ben van zeer jonge leeftijd aanwezig geweest bij de kittens om ze te helpen wennen aan mensen. Van de 4 heb ik zelf eentje gehouden. Haar eerste 2 maanden was ze zeer sociaal en werd ze graag geaaid / opgepakt maar dit is helaas verleden tijd. Sinds haar zusjes naar een nieuw thuis zijn went ze niet, na 3maanden schrikt ze nogsteeds als ik haar probeer te aaien. Ze loopt weg van mensen en laat zich nooit pakken/aanraken. Sinds dit weekend is ze ook gestart met haar nr2 behoefte te doen naast de kattenbak. De kattenbak wordt dagelijks schoon gemaakt dus hieraan kan het probleem niet liggen. Ik ben ten einde raad met deze kitten. Heeft iemand wat tips / ideeën voor mij?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Anne »

Is ze op dit moment het enigste kitten? In dat geval zou je er een wat sociale kitten bij kunnen zetten zodat ze zich daaraan kan optrekken

Is moederpoes reeds geholpen?
Asiels en opvangs zitten vol :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Annehdkx
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2022 23:05

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Annehdkx »

Ik heb het misschien wat fout verwoord. De kitten woont samen met de mama en tanta bij mij. Mama en tante zijn beide zeer sociale dieren. Soms wat te sociaal ze zijn zeer aanhankelijk en willen constant bij/op mensen liggen. Daarom vind ik het gedrag van de kitten zo vreemd. Ze was zeer sociaal tot haar laatste zusje naar een nieuw thuis is gegaan. Ik geloof dat dit vervelend was voor haar maar 4 katten was me toch net wat te veel aangezien ik ze binnenshuis houd.
Anne schreef: 18 okt 2022 10:48 Is ze op dit moment het enigste kitten? In dat geval zou je er een wat sociale kitten bij kunnen zetten zodat ze zich daaraan kan optrekken

Is moederpoes reeds geholpen?
Asiels en opvangs zitten vol :-(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Rik »

En hoe gaat ze om met moeder en tante?
En hoe ging ze om met haar broertjes en zusjes?

Vaak kunnen ze zich aan broertjes en zusjes optrekken. En omdat ze toch sociaal anders omgaan met ouders zou dit gedrag natuurlijk naar boven kunnen komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annehdkx
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2022 23:05

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Annehdkx »

Met moeder en tante klikt het enorm goed. Ze liggen altijd in de zetel te knuffelen of spelen samen. Met haar zusjes ging het vroeger ook altijd goed, veel gespeeld en geknuffel. Ik merkte toen wel al dat zij rustiger en iets meer verlegen was als de rest. Daarom hadden we ook besloten haar te houden zodat ze mama en tante nog had om op terug te vallen. Het zat namelijk zo er waren 2 witte en 2 zwarte katjes. Mijn vriendin heeft beide zwarte overgenomen. Mijn moeder heeft 1 witte genomen en ik zelf zou de laatste houden. Aangezien ze bij mijn mama alleen zou zitten had ik dus besloten haar te houden omdat ze wat rustiger en banger was. Maar ik had me toen nooit kunnen inbeelden dat ze zo bang zou worden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Rik »

Annehdkx schreef: 18 okt 2022 16:30 Daarom hadden we ook besloten haar te houden zodat ze mama en tante nog had om op terug te vallen.
Blijkbaar trok ze zich wat meer op aan haar broer(s) en zusje(s).
Annehdkx schreef: 18 okt 2022 16:30Mijn moeder heeft 1 witte genomen en ik zelf zou de laatste houden. Aangezien ze bij mijn mama alleen zou zitten had ik dus besloten haar te houden omdat ze wat rustiger en banger was.
Dus nu zit de ene witte alleen bij je moeder?
Oplossing: breng haar daarnaartoe :lol:
Ook dan geen garantie maar dan zit het andere kitten ook niet meer alleen ;)
Annehdkx schreef: 18 okt 2022 16:30Maar ik had me toen nooit kunnen inbeelden dat ze zo bang zou worden.
Ik kan me voorstellen dat dat wat onverwacht was. Maar het gebeurd vaker dat bij het wegvallen van andere katten in een groep, het gedrag (en verhoudingen onderling) behoorlijk kunnen veranderen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annehdkx
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2022 23:05

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Annehdkx »

Helaas wilt mijn moeder geen 2e kitten. Ze heeft namelijk nog een 2e kat maar die leeft vooral buiten. Ze wou origineel geen enkele kitten maar had zich bedacht omdat ze wit was. Ik zou het heel graag willen kunnen oplossen dat ze niet meer zo bang is van mensen. Maar ik heb absoluut geen ervaring met gedragsproblemen bij katten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Anne »

Oei 1 kitten alleen is ook niet goed

Zie
https://poezensnuitjes.com/waarom-kittens-altijd-samen/

Het zou beter zijn als je moeder haar kitten terug gaf aan jou

Dan wordt jouw kitten weer wat gelukkiger en de kitten van je moeder ook
Een win win situatie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Annehdkx
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2022 23:05

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Annehdkx »

Hm ja dat wil ik toch liever niet doen. Ik woon op een 70m2 appartement met 3 katten. Ik vind 3 al wat te veel dus 4 zal helemaal te veel zijn.
Gebruikersavatar
Annehdkx
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2022 23:05

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Annehdkx »

Dan wordt jouw kitten weer wat gelukkiger en de kitten van je moeder ook
Een win win situatie

De kitten van mijn moeder doet het trouwens enorm goed zij heeft geen nood aan een maatje ;)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Anne »

Alle kittens hebben Nood aan een maatje
Of heb je de link niet door gelezen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door nellebel »

jammer dan voor je kitten, dan blijft het een bangerdje en ontwikkelt hij misschien nog wel meer problemen. ik hoop dat je toch gaat kijken naar het geluk van je kitten en niet alleen naar wat niet kan volgens jou. geluk van je kitten staat voorop hoop ik want dit lijkt me toch ook vreselijk om te zien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door castratenkoor »

Annehdkx schreef: 17 okt 2022 23:10 Sinds dit weekend is ze ook gestart met haar nr2 behoefte te doen naast de kattenbak. De kattenbak wordt dagelijks schoon gemaakt dus hieraan kan het probleem niet liggen. Ik ben ten einde raad met deze kitten. Heeft iemand wat tips / ideeën voor mij?
Je schrijft DE kattenbak wordt dagelijks schoongemaakt. Hoeveel bakken heb je staan? De regel is aantal katten + 1. Je zou dus 4 bakken moeten hebben, probeer ook een een speciebak.

Verder denk ik dat de enige oplossing een tweede kitten zou zijn om haar zelfvertrouwen te verhogen. Dus ja of jouw kitten naar je moeder of die van je moeder naar jou. Samen groeien ze een stuk gezonder/blijer op.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Diamonds
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2022 00:36

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Diamonds »

Anne, hier Anne-Marie. We zitten in hetzelfde schuitje en ik kan u geen nuttige raad geven. Katten kan je wel rond je vinger winden en hun persoonlijkheid doen veranderen. Mama had 4 kittens, 2 uitverkorenen en 2 verstoten. De twee uitverkorenen: eentje is zoo bang van de andere katten dat ze roept als een tijger! Ze steekt zich overal weg. Wanneer ik haar opneem is het zo'n schatje echt. De 2de uitverkorene bijt als hij mijn vingers ziet, maar hij bijt door hoor,om te spelen, ik ben bezig om hem het af te leren, we gaan er geraken, hij ligt altijd naast mij de laatste dagen en mag hem nu strelen, hij kent zijn mama niet meer. Nu de 2 verstotene, eentje heb ikzelf met fles opgevoed, ze is dat vergeten en is zo bang dat ze me bijt maar wel van agressiviteit. Ik denk dat we fel geduld moeten hebben. De 2de verstotene is niet helemaal ok, ze is geopereerd aan haar knie en weldra aan haar heup, wel ze is nu mama's lievelingetje!!! Ik heb haar 1/2 opgevoed, ze is klein en mager en heel lief, maar ze durft wel haar pootje zachtjes op de kop van papa leggen om te zeggen: stop ermee, zwijg. Er bestaan gedrag therapeuten voor honden maar weinig voor katten. Moedig haar veelvuldig aan en zeg bravo!!! wanneer ze in de bak haar behoefte doet. Trek haar nooit uit de transportmand maar doe het deksel ervan los. Die uitverkorene is heel lief wanneer ze honger heeft, kan haar opnemen, strelen, kussen maar eens ze haar maagje vol heeft is het opletten. Dit zijn de kleintjes die 1 jaar en 8 maanden hebben. Ik heb er nog 2 die in november 1 jaar hebben en waar ik geen problemen mee heb. Het is een lot uit de loterij. Ik wens u veel geluk en geduld en liefde naar haar toe. Eens zal ze toch tot bij u komen. En die pipi dat is om aandacht vragen volgens mij. Een raad voor bange katjes die agressief worden bij het nagel knippen, neem ze op met een handdoek en draai die rond hen, hoofdje zo laten, en neem pootje per pootje vast. Helpt hoor. Ik heb die goed raad reeds in een dierenclinic gegeven en het helpt.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Angstige kitten went niet

Bericht door Ani »

Ik lees dat het kitten zich content voelt bij moeder en tante kat. Dat is in ieder geval fijn. Kan het zijn dat je veel van huis bent en het kitten zich vooral aan de andere twee poezen is gaan hechten?

Komt ze wel naar jou toe, of naast je liggen? Of rent ze weg van jou?

Ik heb zelf ook een kat die niet aangehaald of opgepakt wil worden. Behalve als ze op de bank of op bed ligt, dan knuffelt ze heel graag.

Speel je met het kitten, heeft het speelbehoefte? Je kan haar aan je laten wennen door samen te spelen, af en toe een beloning te geven, veel tegen haar praten. Weet dat het voor een kat/kitten bedreigend kan zijn als je ze van bovenaf benaderd.

Je beschrijving over de zorgen die je hebt bij het kitten is vrij minimaal, vandaar mijn vragen.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie