Nieuw pup bij poezen

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Siera1983
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2015 08:24

Nieuw pup bij poezen

Bericht door Siera1983 »

Ik ben opzoek naar tips.
Sinds kort hebben wij een pup genomen, voornamelijk voor onze zoon met ass.
Nu hebben wij twee poezen die rond de 10 jaar zijn.
We hebben een week voor de pup kwam een nestlapje in een bench gelegd, zodat de poezen er vast aan konden wennen.
We doen steeds korte momentjes van kennismaking met de hond aan de lijn.
Een pup kan natuurlijk onstuimig zijn.
We zijn nu een aantal dagen verder en 1 van de twee poezen blijft erg bang en wil hem dan meppen.

Is het verstandig om de kat een mep te laten geven, zodat de pup weet dat hij haar even uit de buurt moet gaan? Of moet ik kleine ontmoetingen blijven doen, totdat het goed gaat.
De bovenverdieping is verboden terrein voor de hond en de zolder ook.
Dus ze hebben wel alle ruimte om zich terug te trekken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuw pup bij poezen

Bericht door Anne »

Persoonlijk zou ik niks forceren en ze in hun eigen tempo laten gewennen
Vlucht en schuilrotes zijn heel belangrijk
Je moet wel van dag 1 duidelijk aan je pup maken dat hij de poezen niet mag opjagen. Nieuwsgierig snuffelen mag. Dat hij daarbij eens een tik krijgt is niet erg, hij moet ook poessgrenzen leren te respecteren
Hoe je je hond op een goede manier kunt corrigeren kun je lezen in het boek vd dogwhisper Cesar Millan
Zijn boek heet " Cesars aanpak"" en is ook in de bieb te leen
Een echte aanrader voor iedereen die meer wil weten over honden opvoeden
Zijn "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg" manieren zijn ook heel duidelijk en overzichtelijk voor je zoon denk ik

Wat fijn voor je zoon, een pup. :-P
Hier ook 2 zonen met ass, maar ondertussen alweer groot gegroeid
( en dat gaat veels te snel)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Siera1983
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2015 08:24

Re: Nieuw pup bij poezen

Bericht door Siera1983 »

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik ga het boek bestellen.
En bedoel je met niet forceren dat ik ze nu nog gescheiden moet houden of dat ik ze allemaal los moet laten en hun eigen weg laten vinden?
We houden ze nu nog zoveel mogelijk van elkaar weg door deuren dicht te doen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuw pup bij poezen

Bericht door Anne »

Ik zou ze gewoon bij elkaar laten mits er voor de poezen een vluchtroute is
En de pup moet natuurlijk niet te opdringerig zijn maar nieuwsgierig ruiken kan geen kwaad
Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat het lang kan duren voordat je katten gewend zijn. Of zijn ze al gewend aan honden?

In het begin zul jewel moeten corrigeren als de pup van geen ophouden weet, maar zolang je dat op een geduldige, assertieve toon doet moet dat goed komen
Belangrijk hierbij is dat je naar de pup geen frustratie, boosheid uit of voelt want dat voelen deze dieren heel goed aan
Doe het met vertrouwen want jij bent de baas en uiteindelijk komt dit helemaal goed (zeker als je dit uitstraalt naar de pup, tesamen met rust want dat is wat je wilt, dat je pup zich rustig voelt en houdt in bijzijn van elk dier dan ook)
Leuk dat je het boek gaat bestellen
Er zal een wereld voor je open gaan
Ik ken mensen die ook eerst 2 katten hadden en toen ook een hond namen
Deze katten durven sindsdien niet meer naar beneden te komen, ze leven op de bovenverdieping
Deze mensen missen de kennis hoe ze hun hond "rustig" kunnen houden
Dat rustig kunnen houden van je hond is cruciaal en je kan dat mooi uit het boek "cesars aanpak" leren


Spannend, ben benieuwd hoe het gaat ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie