Bange asielkat doodsbang voor mijn andere katten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
hannahdeng
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2022 20:01

Bange asielkat doodsbang voor mijn andere katten

Bericht door hannahdeng »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en heb jullie advies nodig.

Vier weken geleden hebben wij een angstig katje (8 jaar) uit het asiel gehaald. Voorgeschiedenis is een beetje onduidelijk maar wisten wel dat hij (Mikki) heel bang was. Aangezien ik nog 3 katten heb (die echt nergens bang voor zijn) had ik verwacht dat hij redelijk snel uit zijn schulp zou kruipen.

Naar ons toe gaat het boven verwachting goed. Hij koert als we zijn naam zeggen, komt bij ons liggen, wil graag geaaid worden, zoekt ons op, etc....

Maar naar die andere 3 zien we 0 verbetering. Hij blaast alleen maar naar ze, komt niet beneden als zij beneden zijn, als ze in de buurt zijn, eet hij zo snel dat hij alles weer uitkotst, ligt soms de hele dag voor de kattenbak te slapen .....

Al met al zit ik nu in een dilemma. Omdat hij met ons zo goed gaat denk ik dat hij in een huisje zonder andere katjes veel beter tot zijn recht komt, anderzijds willen we hem echt niet terugbrengen naar het asiel. Het was al een lang zittende kat en ik ben bang dat hij er weer maanden zit

Mijn vraag is dus, hebben jullie dit ook meegemaakt en kwam het weer goed? Is het egoïstisch als ik hem niet terug breng..... Wat is het beste voor hem?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Bange asielkat doodsbang voor mijn andere katten

Bericht door ErikPhilippus »

Jouw verhaal lezend vroeg ik me af hoe de introductie is gegaan, heb je het angstige katje direct vrij gelaten in huis, bij de anderen? Want zeker bij een angstige kat zou je toch ruim tijd moeten nemen voor een stapsgewijze introductie.

En begrijp ik goed uit jouw verhaal dat jouw 3 katten niet agressief of vervelend doen naar de nieuwkomer? Dus dat het toch vooral de angst is vanwege de voorgeschiedenis van de kat uit het asiel? Is er een mogelijkheid om toch iets meer te weten te komen over het rugzakje dat de nieuwkomer draagt? Dat hij z'n eten naar binnen schrokt kan duiden op onveiligheid tijdens het eten, dat andere katten hem hebben weggejaagd bij het eten. Kattenbak idem dito.

Het zal niet eenvoudig zijn om hem z'n angst te laten overwinnen. Wat je met eten zou kunnen proberen, is tijdelijk een hordeur tussen hem en de andere 3 katten te plaatsen, zodat ze elkaar alleen kunnen zien en ruiken tijdens het eten. Daarnaast zou je een rustgevend middel in het eten kunnen geven, zoals Zylkène.

Ik weet niet of de nieuwkomer (ook) brokjes eet, maar wellicht zouden Calm-brokjes van RC hem kunnen helpen. Ook zijn er Feliway verstuivers die mogelijk de scherpe randjes eraf halen. En dan zijn er ook nog Bach rescue druppeltjes of valeriaan. Je zou misschien ook een katten gedragstherapeut kunnen raadplegen. Wij hebben een angstige kat meer zelfvertrouwen kunnen geven door inschakeling van een homeopatische dierenarts. En last but not least: veel spelen is ook een manier om angstgevoelens en stress te verminderen.

Kortom: er zijn wel wat mogelijkheden om de nieuwkomer te helpen - maar het zijn allemaal geen tovermiddelen. Het vraagt zowiezo veel, soms heel veel geduld en liefde. En mocht er dan toch geen enkele verbetering merkbaar zijn, zou je herplaatsing moeten overwegen.
hannahdeng
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2022 20:01

Re: Bange asielkat doodsbang voor mijn andere katten

Bericht door hannahdeng »

We wonen relatief groot dus Mikki heb ik op zolder op de kattenbak gezet en is vanuit daar het huis gaan verkennen. In de avond zaten hij en de andere 3 gescheiden en overdag koos hij zelf een rustig plekje alleen. De andere 3 zoeken hem niet op. Maar of hij nou de anderen benaderd of zij hem, hij begint altijd te blazen en rent dan weg.

De feliway spray hebben we al maar maakt weinig verschil eigenlijk.

De andere zoeken hem inderdaad niet op, geen ruzie. Ze zijn vooral heel bang voor elkaar en na weken zit daar 0 verbetering in. We hebben altijd gezegd dat onze katten er niet de dupe van moeten zijn en dat is nu wel een beetje wat er aan de hand is.

We hebben destijds bij het asiel wel zijn hele voorgeschiedenis gevraagd maar ik vond dat zelf een beetje onduidelijk. Zij gaven vooral aan dat het met hun kinderen in combinatie met Mikki niet ging. Daardoor was hij zo angstig dat hij ook niet meer op de bak ging. Toen hebben ze afstand van hem gedaan. Ik begreep wel dat ze het nog een flinke tijd hebben geprobeerd. Maar vraag me weleens af wat die kinderen in godsnaam allemaal bij hem gedaan hebben dat hij zo bang is geworden.

Inmiddels krijgt hij eten op een andere plek en die anderen komen niet in zijn buurt maar hij blijft toch wel kotsen.

We spelen en knuffelen veel met hem. Dat is eigenlijk ook zo pijnlijk, want naar ons toe is het echt een ontzettend lieve kat. Daarom denk ik eigenlijk dat hij ook veel beter tot zijn recht komt in een huisje waar geen of misschien 1 katje is. Mijn 3 jongens zijn ook nog jong en druk. Hij trekt dat slecht.

Ik ga zo ook even het asiel bellen. Het doet me teveel verdriet om te zien hoeveel last mijn jongens ervan hebben.

Bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie