Angstige kat vindt haar draai maar niet na emigratie

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Boebele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2020 14:41

Angstige kat vindt haar draai maar niet na emigratie

Bericht door Boebele »

Ik vind dit zo vervelend en hoop dat jullie mij kunnen helpen of gerust stellen. Mijn asielkat vindt haar draai maar niet na mijn emigratie. Voorheen had ik weinig problemen met haar. Ze zat lekker in haar vel en was veel buiten. Nu we hier wonen (sinds 1,5 jaar) lijkt ze maar niet te kunnen wennen. Ik woonde voorheen in een rustige buurt met grote huizen en tuinen. Hier woont iedereen wat dichter op elkaar en alhoewel ik een terras heb vanwaar ze ook een vrij ruim park in kan lopen doet ze dit niet en blijft ze voornamelijk binnen. De reden: andere katten. In ons oude huis zaten natuurlijk ook katten maar blijkbaar had ze daar minder last van. Dit is nu het derde huis waar ik woon (ja, ik moest hier helaas 3 keer verhuizen) waar ze dit probleem heeft. zodra er een andere kat in beeld komt durft ze het huis niet meer uit. En dat terwijl ze voorheen een echte buitenkat was. Ik weet niet zo goed wat ik hieraan moet doen. Ik ga wel eens met haar wandelen en dat vindt ze wel leuk, maar het kost behoorlijk wat tijd en ik kan dit niet iedere keer met haar doen. Resultaat: ze zit de hele dag maar een beetje binnen. Zelfs het ruimte terras durft ze niet te gebruiken omdat daar andere katten kunnen komen. Ik zat er al over te denken om de boel dicht te maken, maar dan kan ze zelf dus ook dat parkje niet meer in en dat leek me zo fijn voor haar. Bovendien weet ik ook niet of ik de boel 100% kan afschermen.
Ik vind dit zo sneuvoor haar en ik voel me ook best schuldig. In het oude huis had ze het enorm naar haar zin, maar hier lijkt ze maar niet te kunnen wennen. En dat terwijl de omstandigheden hier niet eens zo slecht zijn: een ruim appartement met buitenruimte. In de 2 andere huizen had ze hetzelfde problem. Beide huizen hadden een flinke uitloop, maar de andere katten in de buurt maakten dat ze er geen gebruik van durfde te maken.
Iemand een tip? Ik voel me zo schuldig aangezien de kat er nooit voor heeft gekozen om te gaan emigreren.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Angstige kat vindt haar draai maar niet na emigratie

Bericht door marloes501 »

Hoi Boebele
Hoe oud is je kat?
Het komt op mij over alsof je kat niet heel veel zelfvertrouwen heeft.
Ze voelt zich onzeker en blijft liever binnen dan dat ze de confrontatie met de buurkatten aan gaat.
Je kan kijken of het helpt als je haar zelfvertrouwen wat vergroot.
Dat kun je onder andere doen door veel met haar te spelen.
Vooral jaag spelletjes waarbij ze keer op keer haar prooi kan vangen, kan helpen haar zelf vertrouwen te vergroten.
Maak het steeds iets moeilijker voor haar en prijs haar uitbundig als ze de prooi gevangen heeft of fanatiek aan het jagen is.
Ik denk dat als ze meer zelf vertrouwen heeft ze zich ook meer op haar gemak voelt in en om het huis.

Veel sterkte !
Plaats reactie