Kat bang voor pup

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Bellabeest
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2021 09:18

Kat bang voor pup

Bericht door Bellabeest »

Hallo allemaal,
Al sinds ik mijn oudste kat heb van 12 jaar lees ik mee met de onderwerpen op deze site maar nu heb ik toch echt een probleem waar ik zelf niet uit kom. Hopelijk kan iemand mij helpen want ik weet het echt niet meer!

Wij hebben een poes van 12 jaar en een kater van 10 jaar en sinds 2 weken hebben we er een pup bij. De oudste poes Bella komt nog wel gewoon binnen, ligt lekker in haar mandje in de vensterbank te slapen en als de pup te dichtbij komt dan blaast en gromt ze even naar hem. Dat komt uiteindelijk wel goed denk ik! Maar nu, onze kater Lucky durft niet meer naar binnen. Zijn eten/drinken en kattenbak staan in de bijkeuken en daar kan de hond niet komen maar als hij al één geluidje achter de deur hoort van de hond dan vlucht hij direct weer naar buiten. We hebben hem eerst maar gewoon daar gelaten en als de hond even buiten was in de woonkamer gezet om te laten ruiken enz. maar zelfs zonder hond vlucht hij direct naar buiten. Hij slaapt dus ook in de tuin en dat is voor nu ok maar in de winter lijkt me dat geen ideale situatie. Bovendien vind ik het ook gewoon zielig. Sinds gisteren zit hij nu bij de achterdeur te miauwen maar als je open doet dan kun je hem wel aaien enzo maar binnenkomen gaat hij echt niet doen. Heeft iemand misschien ervaring hiermee of een tip om mijn extreem bange kat te helpen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat bang voor pup

Bericht door Rik »

Bellabeest schreef: 21 sep 2021 09:33 ... of een tip om mijn extreem bange kat te helpen?
Ja, ander adresje voor de hond zoeken maar dat wilde je natuurlijk niet horen ;)

Zolang Lucky naar buiten kan zal een normale introductie niet lukken. Een kat zal dan altijd voor buiten kiezen. Dus eerst zul je Lucky naar binnen moeten halen en een veilige omgeving bieden (boven??). Als dat eenmaal goed gaat kun je de wat normalere introductie methodes gaan volgen (zoals eten bij een dichte deur, na een tijd steeds dichterbij die deur, dan weer wat verder met een hordeur, weer wat dichter bij etc etc). Bij een angstige kat kan hier heel wat maanden overheen gaan (als het al gaat lukken).

Hoe ben je er overigens zo bij gekomen om een pup te nemen bij twee volwassen katten? (Gewoon een vraag hoor, niet lelijk bedoeld) Heb je van tevoren ook nog eerst gekeken hoe de katten op honden reageren?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat bang voor pup

Bericht door Anne »

Ik zou je kater pas weer naar buiten laten als hij goed gewend is aan de pup
Dw niet zeggen dat het grote vrienden moeten worden maar wel dat hij de pup gaat tolereren
Nu leert jouw kater niks want hij vlucht naar buiten en met een beetje pech gaat hij zijn heil ergens anders zoeken
Hij moet leren,op zijn eigen tempo dat de pup geen bedreiging vormt (jij moet zorgen dat je de pup op tijd corrigeert zodat je kater daar vertrouwen in krijgt)
Laat je kater binnen, heeft hij daar schuil en vluchtroutes?
Als hij zich wat meer op zijn gemak gaat voelen kun je beginnen om je kater te laten eten in dezelfde ruimte als waar je pup verblijft
Hopelijk maak je hiermee wat stapjes in de goede richting
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Bellabeest
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2021 09:18

Re: Kat bang voor pup

Bericht door Bellabeest »

Rik schreef: 21 sep 2021 11:02 Ja, ander adresje voor de hond zoeken maar dat wilde je natuurlijk niet horen ;)

Zolang Lucky naar buiten kan zal een normale introductie niet lukken. Een kat zal dan altijd voor buiten kiezen. Dus eerst zul je Lucky naar binnen moeten halen en een veilige omgeving bieden (boven??). Als dat eenmaal goed gaat kun je de wat normalere introductie methodes gaan volgen (zoals eten bij een dichte deur, na een tijd steeds dichterbij die deur, dan weer wat verder met een hordeur, weer wat dichter bij etc etc). Bij een angstige kat kan hier heel wat maanden overheen gaan (als het al gaat lukken).

Hoe ben je er overigens zo bij gekomen om een pup te nemen bij twee volwassen katten? (Gewoon een vraag hoor, niet lelijk bedoeld) Heb je van tevoren ook nog eerst gekeken hoe de katten op honden reageren?
Bedankt voor je tips! Ik ga ermee aan de slag. Wil heel graag dat het gaat werken natuurlijk. De pup is voor onze jongste zoon, hij heeft een vorm van autisme en geen vriendjes, moeite op school e.d. De hond is nu al zijn beste vriend dus uiteraard zou ik die ook het liefst niet meer weg doen! Overigens is lucky heel vriendelijk tegen mensen en kinderen en van de hond van de buren was hij ook nooit onder de indruk. Die steekt regelmatig z’n snuit onder de schutting door en blaft dan heel hard en lucky blijft dan gewoon op een meter afstand zitten. Vandaar dat we dit echt niet hadden verwacht!
Bellabeest
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2021 09:18

Re: Kat bang voor pup

Bericht door Bellabeest »

Anne schreef: 21 sep 2021 11:09 Ik zou je kater pas weer naar buiten laten als hij goed gewend is aan de pup
Dw niet zeggen dat het grote vrienden moeten worden maar wel dat hij de pup gaat tolereren
Nu leert jouw kater niks want hij vlucht naar buiten en met een beetje pech gaat hij zijn heil ergens anders zoeken
Hij moet leren,op zijn eigen tempo dat de pup geen bedreiging vormt (jij moet zorgen dat je de pup op tijd corrigeert zodat je kater daar vertrouwen in krijgt)
Laat je kater binnen, heeft hij daar schuil en vluchtroutes?
Als hij zich wat meer op zijn gemak gaat voelen kun je beginnen om je kater te laten eten in dezelfde ruimte als waar je pup verblijft
Hopelijk maak je hiermee wat stapjes in de goede richting
Goede tip, lucky dus vooral binnen houden begrijp ik. Hij heeft wel vluchtroutes zoals de trap (die staat in onze woonkamer) en de vensterbank dus ik ga het zeker proberen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat bang voor pup

Bericht door Rik »

Bellabeest schreef: 21 sep 2021 11:45 Overigens is lucky heel vriendelijk tegen mensen en kinderen en van de hond van de buren was hij ook nooit onder de indruk. Die steekt regelmatig z’n snuit onder de schutting door en blaft dan heel hard en lucky blijft dan gewoon op een meter afstand zitten. Vandaar dat we dit echt niet hadden verwacht!
Dat klinkt wel hoopvol. Het is dan inderdaad wel echt zaak om Lucky binnen te houden (want jij hebt controle over die omgeving en Lucky wordt een beetje gepusht). Hij moet dan als eerste zich (e.v. boven) wel veilig voelen. Zoals Anne al aangeeft zul je bij de intro pogingen de pup heel erg onder controle moeten houden. Na een lange intensieve wandeling van de pup dat hij moe is en liefst ligt te slapen. Een pup kan erg enthousiast zijn en een blaf of poging richting Lucky te rennen kunnen alle vorderingen die hij maakt in één keer weer teniet doen.

Hopelijk krijgt Lucky snel het zelfvertrouwen die hij ook laat zien bij de hond van de buren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bellabeest
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2021 09:18

Re: Kat bang voor pup

Bericht door Bellabeest »

Rik schreef: 21 sep 2021 11:58 Dat klinkt wel hoopvol. Het is dan inderdaad wel echt zaak om Lucky binnen te houden (want jij hebt controle over die omgeving en Lucky wordt een beetje gepusht). Hij moet dan als eerste zich (e.v. boven) wel veilig voelen. Zoals Anne al aangeeft zul je bij de intro pogingen de pup heel erg onder controle moeten houden. Na een lange intensieve wandeling van de pup dat hij moe is en liefst ligt te slapen. Een pup kan erg enthousiast zijn en een blaf of poging richting Lucky te rennen kunnen alle vorderingen die hij maakt in één keer weer teniet doen.

Hopelijk krijgt Lucky snel het zelfvertrouwen die hij ook laat zien bij de hond van de buren.
Ja precies! Ontzettend bedankt, hier kan ik wel wat mee :smile:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat bang voor pup

Bericht door Anne »

Nog een tip:
Blijf absoluut kalm en bewust als de pup en je kater in 1 ruimte samen zijn
Als jij bang of nerveus bent (bijv doordat je bang bent dat het gedoemd te mislukken is dat het ooit goed komt tussen die 2) voelt jouw pup dat feilloos aan en leer je de pup juist dat de kater.een bedreiging vormt
Honden voelen onze energie heel goed aan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat bang voor pup

Bericht door Rik »

Anne schreef: 21 sep 2021 13:16 Honden voelen onze energie heel goed aan
Katten ook :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat bang voor pup

Bericht door Anne »

Rik schreef: 21 sep 2021 13:33Katten ook :lol:
Geldt eigelijk voor elk dier maar vooral als je honden hebt vanwaar je wilt dat ze je katten met rust laten dien je daar bewust van te zijn
Meestal zijn het de honden die de katten niet met rust kunnen laten
Al woont er hier in de buurt een kat die honden steeds aanvalt
geen idee ook wat je daar dan mee moet, om je kat af te leren dat ze de hond met rust moet laten ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Siera1983
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2015 08:24

Re: Kat bang voor pup

Bericht door Siera1983 »

Ik zit met bijna dezelfde situatie.
Twee poezen, nieuwe pup, kind met ass.
Ben benieuwd of het bij jullie goed gekomen is..
Plaats reactie