Hoe ga ik om met volwassen kat bij introductie van pup?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
NellyNoorLizzy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2021 20:35

Hoe ga ik om met volwassen kat bij introductie van pup?

Bericht door NellyNoorLizzy »

Wij hebben sinds 3 dagen een nieuwe pup. Wij hebben al enkele jaren 2 lieve volwassen katten. De introductie verloopt zoals verwacht erg traag en er is geen agressie van beide kanten. 1 van onze katten blijft in huis en kijkt letterlijk de kant uit de boom. De 2de kat vlucht naar buiten en blijft ook de ganse dag buiten. We lokken haar naar binnen met eten en houden haar dan binnen. Hoe moeten we omgaan met het gedrag van de kat die zich afzijdig gedraagt?
Mijn angst is dat de 2de kat zich meer een meer afzijdig gaat gedragen en uiteindelijk weg gaat. We geven beide katten de nodige aandacht en zorg zoals voor de pup.

Dank voor jullie feedback!
Amberpelli
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2021 15:45

Re: Hoe ga ik om met volwassen kat bij introductie van pup?

Bericht door Amberpelli »

Hallo! Het beste wat je kan doen voor zover ik weet is ten eerste alles rustig aanpakken. Niet de kat forceren om binnen te blijven. Probeer eerst iets zoals een dekentje met de puppy’s geur op een aparte plek te leggen waarvan je weet dat de kat er vaak zit. Zo went zij/hij aan de geur en is het een stuk minder intimiderend. Probeer de kat een beetje te laten wennen aan een nieuw gezinslid en zodra je ziet dat het iets makkelijker gaat kun je proberen ze allebei snoepjes te geven in de buurt van elkaar. Op een gegeven punt kun je zelfs de etensbakjes bij elkaar zetten zodat ze samen leren eten. Zo leren ze van elkaar dat er geen gevaar dreigt. Probeer de puppy ook goed te trainen zodat hij/zij niet achter de kat aangaat. De kat moet naar de hond toe komen. Niet andersom. Alles op zijn tijd. Probeer geduld te hebben. Veel succes!
Plaats reactie