Kat bang voor vriend

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Sprinkhels
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2021 08:50

Kat bang voor vriend

Bericht door Sprinkhels »

Hoi allemaal,

Sinds vandaag nieuw op dit forum want ik kom er zelf niet meer uit waar het aan kan liggen. Sinds januari heb ik een vriend en hij komt regelmatig over de vloer. Mijn kat was in het begin dikke mik met hem. Zodra hij binnen kwam, ging ze bij hem liggen en vroeg ze al zijn aandacht. Super schattig!

Maar sinds ongeveer een maandje zit daar verandering in. Zodra hij binnen komt dan rent ze weg en verstopt ze zich. Haar broer daarintegen komt nog steeds snuffelen en wilt geaaid worden. Nu word het alleen met de dag erger. Het verstoppen vond ik niet zo erg, wel sneu maar ik dacht negeren werkt het beste. Ze trekt wel weer bij.

Helaas is het sinds vorige week erger worden. Zodra hij binnenkomt, rent ze weg, verstopt ze zich op meerdere plekken en poept daar ook. Als vervolgd ligt dus mijn halve woning vol met kattenpoep. Nu blaast ze ook zodra een van ons in de buurt komt van haar verstopplek. Gister verstopte haar broer zich halverwege de avond ook opeens…

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Ik wil namelijk niet dat zij continue stress aanvaart als hij hier is en wat kan ik doen om de band tussen hun weer goed te krijgen. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat bang voor vriend

Bericht door Zotvanpoezen »

Misschien heeft je vriend hem pijn gedaan (bewust of onbewust) of hem gestraft en durft hij het je niet zeggen?

Heeft je vriend een luide stem, of beweegt hij zich nogal haastig of luidruchtig voort in huis?

Mijn zoon heeft een luide stem en geeft een gehaaste, nerveuze indruk. Hij durft ze ook wel eens verjagen als ze op zijn spullen slapen of in zijn slaapkamer komen. Als hij stilzit zijn ze niet bang, maar als hij thuiskomt maken mijn katten zich zo snel mogelijk uit de voeten. Alleen al omdat hij zo luidruchtig kan zijn.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sprinkhels
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2021 08:50

Re: Kat bang voor vriend

Bericht door Sprinkhels »

Hii,

Bedankt voor uw reactie! Ik kan inderdaad wel nogmaals vragen of er wat gebeurd is tussen hun. Hij heeft niet echt een luide stem…

Hoe gaat u er mee om dat de katten vluchten zodra uw zoon binnenkomt? Vanavond komt mijn vriend weer en zal even goed opletten vooral haar gedrag naar hem en zijn gedrag naar haar.

Wat ik wel weet, is dat hij het echt jammer vindt dag ze niet meer bij hem komt. Ze waren namelijk echt dikke maatjes! Ik zal vanavond ff goed opletten. Wie weet, weet ik morgen meer :)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat bang voor vriend

Bericht door Zotvanpoezen »

Een bange kat negeer je best. Ik reageer er dus niet op. Ik laat ze maar gaan waar ze willen als ze bang zijn, er is plaats genoeg. Mijn zoon negeert ze ook, dus dat is goed. Na een poosje komen ze weer tevoorschijn als hij rustig neerzit. En hij probeert ze nooit aan te halen. Hij aait ze wel als ze er rond zijn benen komen draaien en hem lief aankijken (jaja, héél soms doen ze het ;-) )
Er is 1 kat die totaal onverschillig blijft, zelf al raast mijn zoon rakelings naast hem. Hij blijft ook gewoon op het aanrecht slapen terwijl mijn zoon in de keuken druk bezig is. En vroeger was hij de meest gestresste kat van alle drie :lol: (en een hardnekkige sproeier :oops: )

Zorg dat er voldoende vluchtmogelijkheden en schuilplaatsen zijn. Dit kunnen kartonnen dozen zijn en hoge plekjes.
Vraag aan je vriend om de kat volledig te negeren. Dus ook niet proberen haar te lokken en haar ook niet aankijken!
Hij moet natuurlijk ook niet door het huis sluipen, want dan denkt de kat zeker dat het niet veilig is. Gewoon doen of de kat niet bestaat...
Plaats voorlopig misschien wat extra kattenbakken in de nabijheid van de schuilplaatsen.

Pas als hij weer uit zijn schuilplaatsen durft komen mag je een klein stapje verder gaan. Maar daarover ga ik het nu niet hebben, want er is nog een zeer lange weg af te leggen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sprinkhels
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2021 08:50

Re: Kat bang voor vriend

Bericht door Sprinkhels »

Top! Dankjewel. Vorige keer wilde mijn vriend haar inderdaad ff aaien dus ging hij op zoek. Ik heb hem al verteld dat hij het moet negeren en haar met rust moet laten. Zal het vanavond nog een keer duidelijk zeggen. Hartstikke bedankt! Ik zal morgen even een update plaatsen :)
Plaats reactie