Schrikachtige kitten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Pinadekat
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2020 01:24

Schrikachtige kitten

Bericht door Pinadekat »

Hoi iedereen,

Sinds ongeveer een halfjaar hebben wij onze kitten Pina. Ze is een echte lieverd en erg actief. Nu maak ik me echter een beetje zorgen.

Pina woont met mijn vriend, zijn gezin en ik. We houden allemaal heel veel van haar, maar ik ben bang dat ze niet goed wordt benaderd.

Als ik naar Pina toega als zij iets doet wat niet mag (zoals op het aanrecht springen), loop ik met rustige passen op haar af en zet haar rustig op de grond en mijn vriend doet dit ook.

Wanneer een ander dit echter doet, wordt er “PINA!!!” geschreeuwd en stampen ze op haar af waardoor ze heel erg schrikt, van het aanrecht afrent en vervolgens achter de bank sprint.

Wat er nu dus gebeurt, is als ik naar het aanrecht loop terwijl ze erop zit, ze heel erg schrikt en achter de bank rent. Zo reageert ze ook als ik alleen maar opsta.

Ik heb al een aantal keer gezegd dat ze niet zo benaderd moet worden, maar het gaat steeds op deze manier en ik ben bang dat ze hierdoor erg bang gaat worden.

Pina gaat met mij en mijn vriend mee als we een huisje hebben gevonden, maar tot die tijd zit ze wel in het gezin en ik wil dat ze zich wel prettig voelt en niet zich altijd op haar hoede voelt.

Zouden jullie mij wat tips kunnen geven wat ik hiermee kan doen en hoe we haar kunnen benaderen? Alvast bedankt!
Cerna

Re: Schrikachtige kitten

Bericht door Cerna »

Ik vind jouw benadering en die van je vriend de juiste benadering en ik denk daarom niet dat je tips nodig hebt. Maar waarom de rest van het gezin het kitten zo bang maakt, is me een raadsel.
Kun je niet rustig met hen gaan praten en hen vragen of ze niet zo willen schreeuwen omdat Pina dan bang wordt? Ik neem toch aan dat ze hier wel voor open staan (of zijn het hele jonge kinderen?).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Schrikachtige kitten

Bericht door Rik »

Pinadekat schreef: 24 apr 2021 16:15 Zouden jullie mij wat tips kunnen geven wat ik hiermee kan doen en hoe we haar kunnen benaderen?
Inderdaad. Tips voor jou en je benadering hoeven we niet te geven. Het zouden meer tips moeten zijn over hoe je met de andere gezinsleden moet praten zodat die haar ook op de juiste manier benaderen. Op deze manier maak je er inderdaad een 'angstige' kat van. En dat kan dan nog wel even duren voordat je dat vertrouwen weer terugkrijgt als jullie op jullie zelf wonen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Schrikachtige kitten

Bericht door Ani »

Ik ben het helemaal eens met voorgaande reacties. Het is belangrijk voor het welbevinden en welzijn van Pina dat jullie rustig in gesprek gaan met de overige gezinsleden. Hierbij kun je voor ogen houden dat je zonder verwijten uitleg geeft over hoe het kitten het best te benaderen. Jij en je vriend doen het goed en geduldig. Je kunt ook als argument aandragen dat het van belang is om een eenduidige (en rustige) benadering te hanteren, net zoals bij de opvoeding van een kind. Want het kitten is nog een kind en heeft de grote mensen nodig om te kunnen leren.
Sterkte en succes ermee.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Pinadekat
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2020 01:24

Re: Schrikachtige kitten

Bericht door Pinadekat »

Heel erg bedankt voor de reacties!

Het jammere is dat de andere drie leden van het gezin ook volwassen zijn en we hebben hier al een aantal keer wat van gezegd.

Wat echter de “reden” is, is dat zij denken dat ze het anders niet “leert”. Ook heb ik al een aantal keer uitgelegd dat zij deze connectie niet legt, maar er wordt hier niets mee gedaan.

Wel ben ik blij om te horen dat wij (mijn vriend en ik) dus een goede benadering hebben en niet “te lief” voor haar zijn. Ik ga in ieder geval weer een gesprek hierover beginnen met de nieuwe kennis en het nieuwe zelfvertrouwen zodat Pina in alle rust kan opgroeien.

Nogmaals bedankt allemaal!
Plaats reactie