Kitten angstig/agressief

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Katlola
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2020 05:55

Kitten angstig/agressief

Bericht door Katlola »

Hallo

Wij hebben een kitten van 7 maanden oud. We hebben haar sinds 4 maanden bij ons.
Ik ben gescheiden en als mijn kinderen niet thuis zijn komt ze constant bij mij zitten. Maar als de kinderen wel thuis bijna nooit.
Dat op zich is geen probleem. Misschien is het wat te druk voor haar.
Maar vooral als mijn zoon haar wil aaien, bijt ze plots. Ik ken niet zoveel van kittens, dus ik weet niet goed of het echt agressie is of dat ze wil spelen met hem. Ze draait zich vaak namelijk op haar rug en dat lijkt een speelse houding.
De laatste tijd zet ze soms ook een hoge rug op. 1 keer deed ze het bij mij nadat ik haar van tafel gejaagd had. Ze bleef mij ook achtervolgen met hoge rug, wat best beangstigend was.
Maar bij mijn zoon heeft ze het al vaker gedaan, terwijl ik niet echt een aanleiding zie. Hij is best lief tegen haar of wil dat toch zijn, maar misschien interpreteert zij het anders. Mijn zoon is 9 jaar en als jongen soms wat drukker, maar ook mijn dochter van 11 werd al gebeten.
Bedankt voor jullie tips!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten angstig/agressief

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

De allereerste vraag.... is je kitten inmiddels al gecastreerd?
(ook poezen worden gecastreerd omdat de eierstokken verwijderd worden)

Zo niet... dan zou ik dit gelijk regelen.
Voor beide een poes en kater is het ongezond om niet gecastreerd te zijn.
De kans dat poezen baarmoederkanker en melkkliertumoren ontwikkelen op latere leeftijd neem met ELKE krolsheid exponentieel toe. En voor een kater is het ook ongezond omdat deze door de hormonen niet weet wat ie met zijn frustratie moet doen.

Echte agressie komt niet zo vaak voor. Het is dan eerder dat de kat solo opgegroeid is en niet weet hoe deze zich moet gedragen. Het is dan meestal ook (jacht)spel wat je ziet. Bij jachtspel zie je overigens ook alle signalen als oren plat, staart zwiepen en hoge rug. Maar dat is dan geen agressie. Wij geven ook altijd het advies voor een kattenmaatje.

Hoeveel wordt er met haar gespeeld? Wordt dat met een hengel gedaan (zonder handen)? Heeft ze een klimpaal en andere hoge race-routes?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Katlola
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2020 05:55

Re: Kitten angstig/agressief

Bericht door Katlola »

Hallo,

Ja, ze is gesteriliseerd.

Wij hebben ze als kitten gekregen. Ze is nu 8 maanden oud. Ze komt uit een opvang waar veel kittens zijn (opvang voor zwerfkatten). Ze is dus nooit alleen geweest. Toen ze naar een dagje terug naar de opvang ging voor haar sterilisatie viel het de mensen daar op dat ze niet echt naar de andere katten gaat, het interesseert haar niet zo, dus een kattenvriendje is het niet, denk ik. Onze kat is een echte mensenkat.
Ik ga ervan uit dat ze mijn kinderen dan als speelmaatjes ziet en dat het bijten en de hoge rug daardoor komt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten angstig/agressief

Bericht door Rik »

Yep. Ze is inmiddels natuurlijk al 4 maanden alleen. En omdat andere katten heel anders is dan kinderen, kan het zijn dat er nu wat ongewenst (solo)gedrag boven komt drijven. Dat ze een echte 'mensenkat' is doet daar niets aan af.

Volgens mij zouden met 8 maanden inmiddels alle tandjes ook al gewisseld moeten zijn,

Verder is het een kwestie van haar 'leren lezen'. Dan weet je op een gegeven moment wanneer ze zich om gaat draaien en wil gaan bijten. En dan is het gewoon heel consequent stoppen met aaien of spelen. Anders wordt het gedrag alleen maar sterker.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie