Nieuwe kat 4 maanden eet en speelt niet

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Bobbyboef
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2020 19:28

Nieuwe kat 4 maanden eet en speelt niet

Bericht door Bobbyboef »

Ik heb gisteren een boerderijkat van 4 maanden opgehaald hij is heel aanhankelijk kroelerig. Gewend aan koeienmelk op de boerderij. Drinkt geen water alleen melk na een dag aangeboden meteen schaaltje leeg. Eten doet hij nog niet al 4 soorten gegeven ook hetzelfde merk als oude baasje. Hier geen tuin. Vind het zielig wat moet ik doen? Hij is geen kitten meer het is een kater. Iemand ervaring met oudere katten die moeten wennen? Dat hij wel knuffelt maar niet erg reageert op speeltjes (toen hij hier net was wel op zo'n kwastje) maar maak me zorgen. Iemand tips?
Cerna

Re: Nieuwe kat 4 maanden eet en speelt niet

Bericht door Cerna »

Welkom Bobbyboef.

Een kat van 4 maanden is zeker nog wel een kitten en daarom zal de gewenning best wel vlot gaan, maar hij moet natuurlijk wel eten (en geen koemelk want daar kan hij diarree en vieze ogen van krijgen; ik zou proberen om hem hier langzaam van af te laten kicken door de melk met steeds meer water te vermengen en het bijv. te vervangen door kattenmelk wanneer je persé melk wilt geven, maar water is eigenlijk beter).

Wanneer hij erg kroelerig is, is dat in ieder geval een goed teken want dan komt hij wel bij je. En daarom zou ik proberen of je hem met iets lekkers kunt paaien. Je kunt hierbij denken aan kleine stukjes kip of tartaar of haring die je dan stukje voor stukje aan de kat geeft. Zo went hij aan jou en eet tegelijkertijd.
Ik lees niet welk voer hij krijgt, maar wanneer het zacht voer is kun je het ook op deze manier proberen (beetje op je vinger wanneer het mousse is of bolletje voor bolletje) en bij brokjes de brokjes eerst in je hand wat voorverwarmen en dan brokje voor brokje geven. En wanneer dat goed gaat, geef je hem een paar brokjes tegelijk.

Ik weet natuurlijk niet of het op deze manier lukt, maar je kunt het in ieder geval proberen.
Bobbyboef
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2020 19:28

Re: Nieuwe kat 4 maanden eet en speelt niet

Bericht door Bobbyboef »

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Na 2,5 dag naar de dierenarts geweest hij had alleen melk gedronken en inderdaad over gegaan op kattenmelk met een beetje water dat drinkt hij gelukkig.

Had allerlei soorten voer geprobeerd met de hand ook maar vandaag pas na 3 dagen begon hij pathé te eten waar ik melk bij had gedaan. Eerst beetje pathé op z'n mond gesmeerd zodat hij het eraf zou lukken, maar eten deed hij nog niet. Door de melk te drinken begon hij uiteindelijk te eten. (voor wie dit ooit leest en met hetzelfde probleem zit). De dierenarts had naar hem gekeken en ik vroeg over leververvetting maar ze zei hij is niet dik dus dan valt dat mee en leek haar ook niet misselijk hij was vrolijk en nieuwsgierig (toen hij eenmaal uit zijn reiskooi was). Ze zei in de melk zit toch ook wat voedingstoffen. Ze dacht dat hij uiteindelijk wel zou gaan eten en na 3 dagen dus inderdaad. Net zelfs blikvoer van de aldi gegeten wat hij eerst liet staan. Denk dat hij gewoon moest wennen. Hij speelt nu ook meer. Nog niet gepoept, ook al 3 dagen niet maar neem aan nu hij vandaag gegeten heeft dat dit ook vanzelf wel zal komen.

Bedankt en hoop dat ik toekomstige nieuwe kattenbaasjes een beetje kan gerust stellen.
Plaats reactie