Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Boebele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2020 14:41

Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Boebele »

Ik ben onlangs naar het buitenland verhuisd en woon nu 2 weken in mijn nieuwe huis. Hiervoor woonde ik 6 weken tijdelijk ergens anders,ik ben nu dus 2 keer verhuisd in korte tijd.
Ik heb hier veel buitenruimte en het is een paradijs voor katten. In eerste instantie genoot de poes van de buitenruimte, maar nu durft ze niet meer naar buiten. Er zijn hier ook andere katten en dat ruikt ze. Als ze buiten is is ze extreem zenuwachtig. Als ik met haar mee ga durft ze wel, maar ik heb daar niet altijd zin/tijd voor.

Ook is ze zich extreem veel aan het wassen en eet ze veel.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Het is perfect hier, maar ze voelt zich niet goed. Kat is echt een buitenkat, in het oude huis was ze altijd buiten. Ik vind het zo zielig voor haar. Ik heb me ook nooit gerealiseerd dat ze zo bang was, ik heb voorheen nooit problemen gehad. Ze is wel een asielkat, wellicht dat de problemen daarmee te maken hebben.

Iemand een tip?
Cerna

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Cerna »

Je schrijft dat je twee weken in je nieuwe huis woont en dat de kat al naar buiten mag. Dat is echter erg onverstandig want de kat moet eerst vertrouwd raken met het nieuwe huis voordat ze überhaupt naar buiten mag. Meestal staan hier zes weken voor.

En daarna zet je gewoon de deur open en laat je het aan haar over.
Wil ze naar buiten? Prima. Vindt ze het nog te eng en blijft liever binnen? Ook prima. Maar niets forceren en vooral niet wanneer je merkt dat ze het zelfvertrouwen een beetje kwijt is.
Het is ook niet zielig dat ze op dit moment niet naar buiten wil. Zielig is het wanneer je haar toch zou dwingen om naar buiten te gaan, terwijl ze bang is.

Geef haar de tijd, maar houd haar nu in ieder geval nog 4 weken binnen.
Het komt vast wel weer goed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Rik »

Minimaal 6 weken. Maar de winter komt eraan dus zou ik zeggen... pas weer als het lekker voorjaar wordt.

Ik dacht even... he, oud topic. Ik zie ook dat we je dit aangeraden hebben bij de vorige verhuizing (en vorige topic) toen ze niet naar buiten wilde.

Je zegt ook dat ze bang is voor de andere katten. Heb je een mogelijkheid om de tuin af te schermen?

Hou ook haar stress in de gaten (door het likken kun je zien dat ze duidelijk stress heeft). Die zou bij aanhouden namelijk ook tot medische klachten kunnen leiden. In het andere topic waren daar ook al adviezen over gegeven.

Maar geef haar in eerste instantie tijd, veel tijd, om tot rust te komen in je nieuwe huis.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Boebele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2020 14:41

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Boebele »

hallo allemaal,
ik woon nu bijna 3 maanden in mijn nieuwe huis en de situatie is nog niet veel verbeterd helaas. Ik heb de beschikking over een enorme afgesloten tuin waarvan ik dacht dat de kat er de tijd van haar leven zou gaan hebben. In eerste instantie leek het beter te gaan. Ik ben ook veel met de kat in de tuin gaan wandelen om haar een beetje op weg te helpen en dat leek allemaal goed te gaan. Nou is het probleem dat, hoe rustig het hier ook is, ik een buurvrouw heb die ook een kat heeft en ik ben bang dat die 2 onlangs een fittie gehad hebben. Poes durft nu helemaal niks meer en zit alleen nog maar zielig te wezen op het bed. Ik woon best klein dus een kat in huis is hier echt niets gedaan.

De omstandigheden zijn hier bijna ideaal: grote tuin met veel bomen en trappetjes, weinig katten (maar helaas dus nog steeds te veel), weinig lawaai, er zijn hier geen honden of kinderen en de kat heeft een kattenluik dus ze kan gaan en staan waar ze wil. Maar dat laatste doet ze dus niet. Als ze al naar buiten durft zit ze zielig op de mat en is binnen 10 minuten weer binnen.

Hoe krijg ik haar weer naar buiten?? Ik vind het zooo zielig, kan wel janken als ik haar weer eens zie sippen :( De tuin kan ik niet afsluiten aangezien deze niet van mij is, een ren kan ik ook niet bouwen om dezelfde reden. Buurvrouw wil haar kat ook niet binnenhouden uiteraard.
Plaats reactie