Bange kat of neemt ze me in de maling?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stef71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 sep 2020 08:46
Locatie: België
Contacteer:

Bange kat of neemt ze me in de maling?

Bericht door Stef71 »

Ik heb sinds een paar maanden een katje (ong. 1jaar oud) in huis welke ik uit de opvang heb gehaald. In het begin was ze heel bang, dat is nu wel over (denk ik) maar ze laat zich niet pakken. Op zich niet zo'n probleem, maar er komt een moment dat ik met haar en mijn andere katje voor de jaarlijkse inentingen moet gaan dus dacht ik toch maar eens te gaan oefenen met oppakken. Ideaal moment leek bij het eten geven, ik kon haar aaien en even oppakken en weer terug neerzetten en verder rustig laten eten. Maar na een paar keer laat ze zich dit nu niet meer doen. Ik kan aaien en knuffelen als ze ergens lekker ligt, maar als ik haar daar ga proberen op te pakken gaat ze misschien dan ook wegrennen dus dat laat ik maar even zo. Als ze gewoon rondloopt en ik recht sta kan ik hoogstens een kriebel over het kopje geven anders rent ze weg. Als de bel gaat duikt ze onder de kast, als ik haar probeer te pakken rent ze alleen telkens net buiten grijpbereik dus ik krijg het idee dat ze niet echt bang is, maar gewoon een loopje met me neemt. Ik heb ook al speeltjes en snoepjes geprobeerd, maar als die 2e hand erbij komt schiet ze weer buiten bereik
Nu de hamvraag: heeft iemand tips om haar toch een beetje meer gewent te maken met aaien en oppakken?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bange kat of neemt ze me in de maling?

Bericht door Rik »

Gewoon een poes met een eigen willetje :lol:

Het is een kwestie van een band met haar opbouwen. Dat ze je meer vertrouwd. Het is een kwestie van tijd en heel veel doen. Eerst inderdaad met aaien en snoepjes. Met beide handen de snoepjes aanbieden. Op een gegeven moment kijken of je haar met de andere hand kan aaien. etc. etc. Tijd, tijd, tijd.

Heeft ze altijd eten staan of geef je haar in maaltijden? Met maaltijden geven heb je dit soort dingen ook veel beter in de hand. En dan zou je i.p.v. snoepjes ook gewone brokjes kunnen gebruiken (die ze normaal eet).

Ze zal niet zo graag opgepakt willen worden (hebben veel katten). Dus dan gaat het er meer om dat je in eerste instantie dat vertrouwen nog niet schaadt.

Hier heeft Yuna dat ook dat als ze niet wil, ze nét buiten mijn handbereik vooruitloopt. Maar met een snoepje is ze wel altijd rond mijn benen te vinden, en dan kan ik haar ook makkelijk oppakken. Na het oppakken natuurlijk altijd weer belonen met een brokje ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Stef71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 sep 2020 08:46
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bange kat of neemt ze me in de maling?

Bericht door Stef71 »

Eigen willetje heeft ze zeker! Ze hebben inderdaad wel een brokkenautomaat staan, misschien dat ik die even een tijdje weg moet zetten, dan maak ik misschien wat meer kans met omkopingspraktijken, alleen zal mijn andere skatje hier niet zo blij mee zijn denk ik, maar dat maak ik wel goed met haar
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bange kat of neemt ze me in de maling?

Bericht door Rik »

Ja, het is sowieso beter (naar mijn mening) om in maaltijden te geven (hoewel misschien niet altijd geschikt voor elke kat).

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat

You're Feeding Your Cat All Wrong!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie