Kitten bang voor trap

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
AnnaRamona
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2020 21:45

Kitten bang voor trap

Bericht door AnnaRamona »

Hallo allemaal,

al een tijdje zit ik op dit forum rond te neuzen. Ik heb hier al veel op geleerd, hiervoor dank!

Ik heb sinds 1.5 twee kittens. Een katertje van 11 a 12 weken (Vos) en een poes van 12 a 13 weken (Kenza). Uit een verschillend nestje dus. Gister bij de dierenarts geweest. Ingeënt en alles leek oké. Hadden beide wat vieze oogjes en neus dus we moesten extra oppassen maar alles leek vervolgens goed met ze te gaan. Nu valt het mij op dat Kenza de trappen op en af rent. Vos komt er wel op maar hij is erg onzeker met eraf gaan. Gister gleed hij wat uit. Net stond hij bovenaan de trap en probeerde ik hem treetje voor treetje te lokken als het waren. Bij elk treetje kreeg hij een likje van een kittenpasta. Hij was echt bizar angstig durfde geen stap te zetten en als hij een treetje onzeker naar beneden ging gleed hij wat uit waardoor hij weer angstig naar achter ging naar boven. Uiteindelijk heb ik hem naar beneden geholpen (opgetild).
Beneden in de huiskamer was hij nog angstig, wegrennen voor Kenza en oren naar achter en naar een hoekje rennen wat hij normaal niet doet. Nu lijkt hij weer wat normaal te doen en rende hij weer achter Kenza aan.

Hij is sowieso wat klunzig en minder handig met springen en klimmen. Hij lijkt daar sowieso wat meer onzeker in dan Kenza.

Nu wil ik echt niet dat mijn arme Vosje opgroeit als een onzekere kat!! :icon_shifty:

Hoe kan ik hem hiermee helpen?? Kan hem zekerder maken met bijvoorbeeld de trap? Of is dit normaal voor kitten 11 a 12 weken en moet ik het gewoon afwachten?

We houden zoveel van ze dat we misschien wat overbezorgd kunnen zijn..

Ik hoor super graag jullie ideeën hierover!
Kenza (17-5-2020) en Vos (24-5-2020) :verliefd:
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kitten bang voor trap

Bericht door marloes501 »

Ik zou de trap even links laten liggen en hem ook zeker niet de trap af tillen! dan leert hij alleen maar meer dat de trap eng is.
Persoonlijk zou ik gaan werken aan de onzekerheid van Vosje.
Ik zou dat doen door veel met hem te spelen en hem heel vaak het speeltje/prooi laten vangen en "doden".
Je moet er wel voor zorgt dat het speeltje ook echt op een prooi lijkt en maak het niet te makkelijk maar ook niet te moeilijk.
Zorg ervoor dat hij er moeite voor moet doen maar dat hij de prooi wel vaak kan vangen.
Dit helpt heel goed om het zelfvertrouwen van Vosje te vergroten.
En als hij meer zelfvertrouwen heeft dan zal hij ook minder angstig zijn om de trap te proberen.
En zorg ervoor dat als hij de trap probeert dat er op elke trap iets lekkers( misschien zelfs iets lekkerders dan kittenpasta??) voor hem ligt.

En andere optie is misschien de trap ontoegankelijk maken tot Vosje wat meer zelfvertrouwen heeft.

En hoe gaan Kenza en Vosje met elkaar om?
AnnaRamona
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2020 21:45

Re: Kitten bang voor trap

Bericht door AnnaRamona »

Hoi Marloes,
Bedankt voor je reactie! Daar heb ik zeker wat aan. Ook het aftillen van de trap is een goede. Ik had daar niet bij stil gestaan. Het is hem gister voor het eerst gelukt (na veel pogingen) om op de hoogte plank van de krabpaal te komen. Wij natuurlijk helemaal trots. Hij gaat graag Kenza achterna die is een soort Ninja en komt overal. Ik vind het soms zielig dat hij dat nog niet bij kan benen.
Vanaf het begin eigenlijk heel goed contact met elkaar. Ze spelen leuk samen. Rennen achter elkaar aan en maken vrijwel nooit een grommend geluid o.i.d. ook slapen ze geregeld samen en heb ze zelfs een keer betrapt op elkaar schoonlikken (smelt).
Ik ga hem zeker nog wat vaker laten 'winnen'.

Vandaag was hij trouwens weer helemaal de oude en heb ik geen angst of onzekerheid opgemerkt.

Erg bedankt voor de reactie! Fijn dat er zo serieus op gereageerd wordt
Kenza (17-5-2020) en Vos (24-5-2020) :verliefd:
Plaats reactie