Poes is na 2 jaar sociaal doen tegen iedereen ineens bang voor vreemden

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
NOOJ1987
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2020 15:09

Poes is na 2 jaar sociaal doen tegen iedereen ineens bang voor vreemden

Bericht door NOOJ1987 »

Hallo,

Mijn poes (schildpadje) Pip is 2 jaar oud en is vanaf kitten af aan in aanraking geweest met veel mensen (vrienden, familie en buren over de vloer). Ze vindt deze mensen nog steeds erg leuk en komt ook graag bij hen voor een kopje of een aai.

Ongeveer een half jaar geleden kreeg ik bezoek van een vriendin die al een aantal maanden niet bij mij was geweest. Pip kende haar al, maar dit keer reageerde ze mega gestresst. Ze was aan het blazen en grommen en verstopte zich in de slaapkamer. Destijds dachten we dat dit kwam doordat zij thuis honden heeft en Pip misschien op die geur reageerde.

Echter, sindsdien is Pip eigenlijk ontzettend bang als er vreemde mensen over de vloer komen. Ze verstopt zich dan en gaat blazen. Ze doet dit dan ook naar mij toe (ik mag wel dichtbij komen, maar ze blijft blazen). Zodra bezoek weg is, blijft ze nog steeds een tijdje blazen en langzaamaan ontspant ze weer en komt ze bij me zitten voor aandacht.

Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn en wat ik hier het beste aan kan doen?
Ik hoor het graag :)

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes is na 2 jaar sociaal doen tegen iedereen ineens bang voor vreemden

Bericht door Anne »

Wat vreemd dat je poes ineens zo anders reageert. Wanneer is ze voor het laatst bij de da geweest voor een controle?
Medische problemen kunnen een gedragsverandering geven
Is er verder geen traumatische gebeurtenis geweest?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
NOOJ1987
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2020 15:09

Re: Poes is na 2 jaar sociaal doen tegen iedereen ineens bang voor vreemden

Bericht door NOOJ1987 »

Hallo,

Voor het laatst in januari voor haar jaarlijkse vaccinatie. Het enige traumatische dat ze heeft meegemaakt is gesteriliseerd worden bij de da toen ze jonger was. Sindsdien is een bezoek aan de da verschrikkelijk stressvol voor haar (wordt ze vastgehouden met handschoenen etc), een normaal consult is sindsdien niet meer mogelijk. Zelfs met gabapentine lukte het maar amper om haar te vaccineren. Dus ‘even naar de da’ wordt hem niet echt.

Ik dacht eerst dat dit er misschien wel mee te maken kan hebben? Aan de andere kant is er bij mij thuis niets gebeurd dus geen reden voor haar om ineens bang te zijn voor mensen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes is na 2 jaar sociaal doen tegen iedereen ineens bang voor vreemden

Bericht door Zotvanpoezen »

Oei, deze post is al iets ouder en ik had erover gekeken.

Hoe oud was je katje toen ze gecastreerd werd?
De wijze waarop het consult verloopt is ook niet echt bevorderlijk (met handschoenen...)
Ik had vroeger ook een bange kat die in een soort "jasje" moest gestoken worden om bloed te prikken of te vaccineren, maar de da nam zijn tijd om het zo rustig mogelijk te laten verlopen. Als alles "snel-snel" moet gebeuren geeft dat nog meer stress aan de kat.
Is de wachtzaal rustig met een aparte ruimte met hoogtes voor katten of is ze druk bezet en moet je die ook delen met honden? Ook de voorbereiding om naar de da te gaan speelt een rol. Rustig in de transportmand zetten of de poes achterna jagen om haar vervolgens in de mand te "proppen" en daarna (per ongeluk)met de mand tegen het portier van de auto stoten...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie