Onzekere kat blijft achter na overlijden maatje

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Chantie89
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2020 18:13

Onzekere kat blijft achter na overlijden maatje

Bericht door Chantie89 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, ik heb me aangemeld in de hoop dat iemand me hier iets meer over kan vertellen. Ik heb een kat en een poes. De kat is 6 jaar en de poes 5 jaar. Ze zijn aan elkaar gehecht en hebben een relatie van "niet met en niet zonder elkaar". Meestal zijn ze vrolijk aan het spelen maar soms maken ze ook wel eens ruzie, net als iedereen eigenlijk. Ze komen niet buiten.

Hij is heel rustig, stabiel, berekenend en zelfs gereserveerd naar vreemden. Naar ons heel erg kroelerig, lief, zit geen kwaad in en zou ons nooit bijten of krabbelen. Naar de poes ook erg lief, vanaf dag 1 heeft hij altijd alles van haar geaccepteerd en liet alles toe. Hoewel ze ook goed wild konden spelen, en als het menens was won hij eigenlijk altijd en dat vond zij dan weer niet leuk maar doorgaans liet hij haar winnen.

Zij is vrolijk, spontaan, erg sociaal, baldadig en een allemansvriendinnetje, als er visite is laat ze zichzelf graag zien en komt eigenlijk altijd wel even kijken. Ze is geen schootpoesje. Zit eigenlijk ook nauwelijks kwaad in hoewel, ze als ze het beu is wel uit kan halen. Ze houdt ervan om hem uit te dagen, uit het niets, te plagen etc. (Als ik hem was had ik lang niet zoveel gepikt van haar als dat hij deed :lol: )

Maar, ze is naar ons idee ook onzeker. Ik weet niet goed waarom, we hebben ze allebei van kitten af aan en zover ik weet heeft ze nooit een traumatische ervaring gehad. Ze is onzeker in de zin van, durfde aanvankelijk niet eens op de vensterbank te springen, na aanmoediging van ons nu wel, maar als ze erop kan klimmen doet ze dat liever, ze vermijdt het gewoon liever. Ze durft niet van de vensterbank op bed te springen, dit is een sprong van ongeveer een 1,20 meter, van hoog naar laag. Ze springt dan eerst op de grond en daarna op bed. Ook als we haar daarvoor aanmoedigen doet ze het niet. Ze heeft het misschien 1 keer gedaan. In bepaalde situaties, als ze niet weet wat ze moet doen kijkt ze eerst altijd naar de kat en daarna kopieert ze zijn gedrag. Dat doet ze ook met ons. In zoverre ze het durft natuurlijk.

Nu is helaas de kat overleden, we missen hem ontzettend. Maar ik maak me ook zorgen over haar. Ik heb haar zijn overleden lichaam laten zien en laten besnuffelen. Dus ik heb wel het idee dat ze snapt dat hij niet meer terugkomt. Maar hij was echt haar rots in de branding. Ze kan zijn gedrag niet meer kopiëren en zal nu zelf keuzes moeten gaan maken. Ik heb ook wel het idee dat ze hem mist, ondanks dat ze lijkt te snappen dat hij niet meer terug komt. Ze hadden bepaalde rituelen samen en daarnaast is ze nog nooit zonder soortgenootje geweest. Ze is ook erg speels en speelde graag met haar maatje.

Ik heb gelezen over rouw bij katten. We houden gewoon ons dagelijkse en normale ritme aan. We proberen ook met haar te spelen op momenten dat zij samen de vaste prik hadden om te spelen. Maar ze lijkt er niet zo heel veel zin in te hebben als voorheen. Ze doet het wel, maar niet veel. Ze eet en drinkt normaal. Ik maak me vooral een beetje zorgen om haar onzekerheid. En wellicht is het ook wel eens goed dat ze nu eens eigen keuzes moet maken.

Hoe kan ik haar het beste helpen? Of misschien juist wel niet?

Ik hoor graag jullie gedachten hierover. Dankjewel alvast.

Groetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onzekere kat blijft achter na overlijden maatje

Bericht door Rik »

Sterkte met het overlijden van je kat.

Hoe lang is het geleden?
Ook je poes moet daar natuurlijk aan wennen.

Meer dan veel aandacht geven kun je denk ik niet.
En het zal uit zichzelf blijken hoe haar karakter daardoor verandert en of ze zekerder wordt.

Je zou op den duur kunnen denken aan een nieuw maatje voor haar maar door haar onzekerheid zou dat zeker met (heel veel) beleid moeten gebeuren. Niet alle kat zal een match zijn.

Verder blijft het dus veel aandacht en haar onzekerheid proberen weg te nemen (aanmoediging en beloning).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onzekere kat blijft achter na overlijden maatje

Bericht door Synemios »

Heel veel sterkte met het verlies van je kater.

Eens met Rik.
Ik heb een kater gehad die ziek werd van verdriet.
Maar die was niet onzeker dus bij hem was uiteindelijk de oplossing een nieuw maatje.
( werden er 2)
Maar dat zal bij jullie wel echt heel voorzichtig moeten gebeuren.

Verder het de tijd geven, en veel aandacht.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Chantie89
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2020 18:13

Re: Onzekere kat blijft achter na overlijden maatje

Bericht door Chantie89 »

Hoi hoi,

Dank voor de reacties, sorry dat het even stil was aan mijn kant. Ik ben nieuw op het forum en zat een mailtje af te wachten met een notificatie maar die kreeg ik niet 😅.

Hij is afgelopen vrijdag (24-04) overleden. Ik moet zeggen dat het eigenlijk best goed gaat met de poes. Ze lijkt te beseffen dat ze er nu alleen voor staat. De afgelopen dagen was ze een beetje zoekende in de nieuwe situatie. Sinds vandaag zoekt ze meer toenadering naar ons en is weer wat socialer, nieuwsgieriger en wat meer aanwezig. Dus dat is goed nieuws ☺️.

De kat en de poes kwamen allebei van dezelfde moeder. Deze dame ken ik en er zijn vandaag toevallig kittens geboren. Dat duurt nog weken mocht dat iets worden en daar kan ik uiteraard nu nog niks zinnigs over zeggen. Enig idee of het misschien iets positiefs bijdraagt als ze dezelfde moeder hebben ondanks dat er zoveel jaar tussen zit?

Groetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onzekere kat blijft achter na overlijden maatje

Bericht door Rik »

Een kitten van dezelfde moeder zal ze absoluut niet herkennen. Het is zelfs nog maar de vraag of ze haar eigen moeder zou herkennen.

Het is ook de vraag of ze op de komst van één kitten zit te wachten. Kittens zijn van een grote bundel energie en dat zou wel eens overweldigend kunnen zijn. Je zou dan ook kunnen denken aan twee kittens zodat ze zelf kan besluiten of ze mee wil doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Chantie89
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2020 18:13

Re: Onzekere kat blijft achter na overlijden maatje

Bericht door Chantie89 »

Dankjewel voor je advies. Dat wist ik niet, ik dacht dat ze de geur misschien zou herkennen maar dat speelt dus geen rol. Ik ga ook zeker nadenken of we voor er een volwassen kat of poes gaan kiezen of 1 of 2 kittens. We hebben geen haast.

Ondanks dat ze wat onzeker is in haar sprongen en naar de buitenwereld is ze zelf in haar vertrouwde omgeving gelukkig weinig subtiel in haar spel en vrij actief 😊.

Heel erg bedankt!
Plaats reactie