Nieuwe kat is bang

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Nieuwe kat is bang

Bericht door Zembla »

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw met een kat in huis. Nu hebben wij gisteren een hele leuke kat opgehaald in het asiel. Het is een mannetje die gecastreerd is en ze denken dat hij in augustus 2019 geboren is.

Deze kat is op straat gevonden met nog twee katten. Hij is best schuw en vind het allemaal erg spannend. In het asiel zat hij in een kleine ruimte en was hij aan het spelen. Ook kon je hem prima aaien en lag hij heerlijk te spinnen en te genieten van de aandacht.

Nu vind ik een kat die wat onzeker is zeker niet erg maar ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.

De kat is bij thuiskomst rond 14:00 uur gisteren dus direct onder de bank gesprongen. Daar ligt hij nu nog. Hij is gisteren overdag 1x heel voorzichtig komen kijken maar was al snel weer weg. Nu heb ik gisterenavond alle lampen en tv uitgedaan en ben ik zelf doodstil op de bank blijven liggen. Al snel zag ik zijn kopppie onder de bank uitkomen en ging hij wat verkennen heeel voorzichtig deed hij dat en heeft hij een kwartier over 2 meter gedaan. Dat is niet erg, toen hoorde hij een geluid waar hij van schrok en is hij terug onder de bank gesprongen.

Nu komt hij helemaal niet meer kijken. Koekjes hoeft hij niet, eten en drinken heeft hij ook nog niet gedaan. Ik heb nu zijn bakje net voor de bank gezet maar hij komt niet.

Hij ligt verder wel rustig onder de bank. Soms ligt hij ook gewoon te slapen.

Nu heb ik wel gelezen dat dit normaal gedrag is bij een angstige kat maar ik vraag me meer af wat ik nu moet doen.

Hem laten zitten? Ik wil hem niet wegjagen zodat hij bang wordt. Soms kijk ik m aan niet recht in de ogen en praat ik er zachtjes mee. Soms draait hij dan zijn hoofd om en gaat hij verder chillen..

Moet ik me zorgen maken dat hij nog niet gegeten of gedronken heeft? Hij zit nu bijna 24 uur onder de bank waarvan hij dus 2x heeel even er onder uit is geweest.
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Nieuwe kat is bang

Bericht door Siffie »

Hoi! Welkom hier en gefeliciteerd met het nieuwe familielid! :D
Zelf heb ik ook een bange kat uit het asiel geadopteerd, ongeveer een jaar geleden.

Ik ben begonnen om haar in een kleine ruimte te zetten (slaapkamer grootte) wat haar katten kamer was. Het geeft katten en veilig gevoel om niet gelijk in een grote omgeving te beginnen waar steeds mensen lopen. Hier stond haar eten, drinken en kattenbak, plus plekjes om weg te kruipen. Ik woog het voer savonds en sochtends om te kijken of ze wel at (en dit deed ze gewoon).
Ik zat dan een paar uurtjes in haar kamer op de grond (maar liet haar in het begin alleen zodat ze kon wennen aan de omgeving) en keek haar dan inderdaad niet aan, maar praatte tegen haar of las hardop een boek. Na een dag kwam ze opeens uit haar schuilplek lopen en kwam ze me kopjea geven. Vanaf dat moment kreeg ze het hele huis tot haar beschikking.

Ze is altijd nog wat schrikachtig voor onverwachte bewegingen en als er "vreemden" binnen komen kruipt ze altijd nog weg onder de bank of het bed, maar verder is ze helemaal gewend en happy.

Het heeft even tijd nodig, laat je kat eerst aan zijn omgeving wennen, begin het liefst eerst in een kleinere kamer als dit mogelijk is en dan doorgaan met wat je nu al doet. Dat hij al even komt spieken is een heel goed teken, ik zou me geen zorgen maken. Dit komt helemaal goed!
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Re: Nieuwe kat is bang

Bericht door Zembla »

Ja dat van die kamer las ik ook. Helaas te laat had het prima op mijn slaapkamer kunnen doen maar hij zit nu al onder de bank en komt er niet echt onderuit. Oppakken zal ook te gestresst zijn nu. Hij heeft ook speciaal voer voor zijn darmen omdat hij in het asiel aan de diarree stond. Ik wil daarom zoveel mogelijk stress voorkomen.

Had ik dat nu maar eerder gelezen..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat is bang

Bericht door Rik »

Yuna heeft ook de eerste 4 dagen onder de bank gezeten (met af en toe een kort 'uitje').
In een ander topic zit momenteel een angstige kat al 4 weken onder de bank.

Het is pas een dag. Dus niets forceren. Straks, als hij wat dapperder is en wel tevoorschijn komt, kun je wel wat met zijn grenzen spelen (eerst aaien en daarna vastpakken e.d.) maar dat is momenteel nog compleet niet aan de orde. Hij heeft ook nog helemaal geen behoefte aan spelen e.d. Heb je kattensnoepjes? Misschien dat ie dat wel lekker vindt. Of een stukje heel kort gekookte kip. Maar grote kans dat zijn hoofd daar nu helemaal niet naar staat.

Dat hij helemaal niet eet en drinkt is wat minder. Weet je dat heel zeker. Je zou zijn drinken en eten op een digitale keukenweegschaal kunnen wegen en de volgende dag kunnen kijken of hij wat op heeft. Want de komende nacht zou hij toch wel wat moeten eten en drinken. Die eerste (afgelopen) nacht... daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Dat is normaal. En hij zal echt overdag nog niet eten. Daar is het allemaal veel te nieuw voor. Dus dat zal hij 's-nachts doen en ook dan gaat ie wat op onderzoek uit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Re: Nieuwe kat is bang

Bericht door Zembla »

Gelukkig. Ik heb zijn eten en drinken nu bij de bank staan dus ik denk dat hij dan vannacht zal gaan eten. Ik hou het in de gaten. Vanmiddag heeft hij heel even in het hoekje naast de bank achter het gordijn gezeten. Ik laat hem verder maar met rust. Heel afentoe kijk ik even en ik praat wel rustig tegen hem zodat hij mijn stem leert kennen. Maar echt contact is er nog niet.
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Re: Nieuwe kat is bang

Bericht door Zembla »

Nou ik maak me geen zorgen meer. Heb het donker gemaakt en hij is gaan eten en drinken toen ik op de bank zat! :) zo blij mee!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat is bang

Bericht door Rik »

Ah, dus eten en drinken doet ie wel (maar dan in het donker (en dus 's-nachts ook). Fijn.

Dan is het verder veel geduld hebben. Dat komt zeker goed maar elke kat heeft zijn eigen snelheid. Het is wel prachtig om hem straks die stapjes te zien zetten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Re: Nieuwe kat is bang

Bericht door Zembla »

Hij is net ook langs de kattenbak gelopen. Ik heb er goede vertrouwen in maar hij zal zijn tijd nodig hebben. Ieder geluidje is eng haha
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Nieuwe kat is bang

Bericht door Moni3 »

Hoe gaat het nu Zembla? Nog steeds stapjes vooruit?
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Re: Nieuwe kat is bang

Bericht door Zembla »

Ja super goed! Hij heeft vannacht in zijn mand die n de krabpaal zit geslapen! Hij is heel actief en speels en komt ook al om knuffels vragen. Dus dit gaat echt helemaal goed komen!
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nieuwe kat is bang

Bericht door Zizi »

Fijn dat hij al meer loskomt!
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Nieuwe kat is bang

Bericht door Moni3 »

Goed te horen!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Plaats reactie