Staartjagen

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Staartjagen

Bericht door Cats007 »

Hoi allemaal,

Ik heb twee katten. Eentje van negen jaar en eentje van elf jaar.
De jongste jaagt sinds twee a drie weken op z'n staart. Dierenarts gebeld, kijk het aan.
Thuis bleek dat het puntje van z'n staart kaal was. Niet gewond, roze. Maar wel kaal.
Naar de dierenarts met hem. Niets medisch te vinden.

Kalmerend voedingssupplement en feliway gekocht. Vanmiddag ga ik bach druppels op maat ophalen.

Ik ben zelf ook super gespannen. Ik wil een gelukkige kat. Niet eentje met stress. Vooral omdat ik de stress oorzaak niet kan aanwijzen. Behalve dat hij in juli bij de dierenarts is geweest en er vervolgens twee weken lang geblaas en gegrom van die andere kwam. Uiteindelijk zelfs een therapeute laten komen.

Ik wil hem steeds laten stoppen met jagen, door mijn hand ertussen te duwen en hem te aaien. Maar weet niet of ik het wel goed doe....
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Staartjagen

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, zoals eerder gezegd wil ik je zeer graag helpen.
Maar om 8u30 komt mijn kleinzoontje hier voor de ganse dag, dus zal je tot vanavond moeten wachten omdat ik mijn handen vol heb met die kleine prutskous :lol: .

Je kan intussen al nagaan hoe lang hij dat al doet, onder welke omstandigheden, enz...
Wat ik ook al kan zeggen is dat je de kat niet mag aaien en voortdurend in de gaten houden. Maakt alles maar erger.
Was het topje van de staart kaal voordat het staartjagen begon of erna?
Hoe groot is het te delen woonoppervlak?
Hoeveel bronnen zijn er voor elke kat beschikbaar (kattenbakken, drinkplaatsen, verstopplaatsen, krabgelegenheid...?)
Welke tekens zie je voordat hij zijn staart aanvalt?
Wordt hij dan ook agressief? Lijkt het of hij soms door naalden geprikt wordt in zijn rug (of staart?)
Heeft hij moeite om in slaap te raken (eerst lang ineengedoken op de buik?)
Zwiept hij vaak met zijn staart?
Enkele foto's van beide katten (zonder te verklappen dewelke zijn staart haat ;-) ) helpen mij ook al verder.
Of beter: filmpjes.

Ik denk dat dit een heel lang topic zal worden...
Veel moed intussen!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Staartjagen

Bericht door Cats007 »

Hoi,

Hij doet het nu max drie weken.
Ik denk erna.
Woonkamer van ongeveer 40 vierkante meter. Hal. Slaapkamer. Mogen gewoon op de bank. Bij goed weer balkon van negen vierkante meter. Zijn nooit buiten geweest behalve het balkon.
Heb 1 hele grote krabpaal. Een krabgolf. Twee kattenbakken. Eerder twee drinkbakjes. Gisteren twee grote bakken op verschillende plekken erbij gezet. Hadden twee voerbakken en ook twee erbij gezet. Heb twee kattenbakken. Gaan beiden op allebei de kattenbakken. Overigens drinkt meneer staartmans graag uit de kraan op de badkamer en dat mag hij ook.

Voordat hij begint is het net alsof hij ineens ziet dat hij een staart heeft. Is verder niet agressief. Ook niet naar mij of de andere kat. Kan hem overal aanraken zonder abnormale reactie. Zeker geen naalden idee, ook niet als hij het doet. Zwiepen nee, niet opvallend vaak of meer dan die andere.
Geloof niet dat hij met slapen enige moeite heeft. Hij kan zeer relax languit liggen slapen. Ook naast die andere.
Hij verstopt zich niet. Beiden liggen vaker op een stoel onder de tafel. Maar verder zoekt hij geen hoekjes op, zoals onder de bank, onder het bed etc. Nu bijvoorbeeld ligt hij rustig op de leuning van de bank.
Historie van de staartenjager is dat hij langs de weg is gevonden in een doos als kitten. Hij is bij mij en de andere kat sinds hij twee maanden is.

Zoals jij al weet ben ik zelf inmiddels ook op van de zenuwen. Doet ook weinig goeds waarschijnlijk.
Ik werk fulltime. Ben toevallig vandaag vrij. Dus kan niet steeds op ze letten. En dat is misschien maar goed ook.

Ik moet even kijken hoe ik foto's moet uploaden.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Staartjagen

Bericht door Cats007 »

Ik weet niet hoe ik foto's moet toevoegen. Ik heb ze in mijn telefoon en kan ze blijkbaar niet gewoon hierin zetten. Heb niets online.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Staartjagen

Bericht door Zotvanpoezen »

Even een korte middagpauze terwijl het kleinzoontje een dutje doet :grin: .
Cats007 schreef: 16 dec 2019 08:34
Hij doet het nu max drie weken.

Voordat hij begint is het net alsof hij ineens ziet dat hij een staart heeft.
3 weken is niet erg lang. Dat is al positief. Maar het kan wel erger worden als je de oorzaak, de prikkels en de oplossing niet vind.

Voordat "het" begint zijn er normaal nog kleine aanwijzingen zichtbaar. Let op de ogen, pupillen, staart, snorharen...
De tekens zijn haast onzichtbaar, maar ze zijn er!
Je zegt dat hij graag uit de kraan stromend water drinkt. Geef hem een drinkfontein met waterstraal zodat je al 1 frustratie wegneemt. (onbeperkt van de kraan kunnen drinken, dus.)

Vanavond kom ik weer even kijken omdat ik de kleine al hoor wakker worden :lol:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Staartjagen

Bericht door Cats007 »

Die had ik. Probleem... Hij trekt dat water door de hele kamer in. En ik heb laminaat.
Ik laat hem 3 tot 4 x per dag uit de kraan op de badkamer drinken.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Staartjagen

Bericht door Cats007 »

Ik denk erover deze week een therapeut te laten komen overigens.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Staartjagen

Bericht door Rik »

Hoe vaak komt het staartjagen voor?
En is het vaak op eenzelfde plaats?
Hier doet Bono het bij de voordeur en soms bij de achterdeur.
Dat is maar 1 of 2 keer per dag heel eventjes.

In ieder geval is het feit dat de staart al kaal is natuurlijk niet zo'n goed teken.

Als het voortkomt uit speelsheid (wat je natuurlijk eerst moet bepalen) dan zou op dat moment met hem spelen hem misschien af kunnen leiden. Maar dat is dus ook afhankelijk van alle andere tekenen en reden waardoor hij het doet.

Kattengedragsdeskundige kan inderdaad ook helpen. Die zien vaak ook gelijk door bepaalde dingen heen en kunnen bepaald gedrag verklaren.

Afbeeldingen kun je uploaden naar https://imgbb.com/ en de link hier plaatsen.
Filmpjes kun je uploaden naar youtube (knopje rechtsbovenin, ook op mobiel) en dan privacy op verborgen zetten. Dan kun je de link gewoon hier delen zonder dat ie openbaar op youtube staat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Staartjagen

Bericht door Cats007 »

Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Staartjagen

Bericht door Cats007 »

Hij doet het op verschillende momenten, meerdere keren per dag en op meerdere plekken. Hij zit relax. Ineens ziet hij zijn staart en dan begint het.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Staartjagen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb nog eventjes een gaatje gevonden om je topic te bekijken.

Ik twijfel bijna niet, maar is het de rooie die zijn staart haat? Hij heeft een erg geïrriteerde blik. Iets zit hem duidelijk dwars. Let op de vorm van de ogen en de gedraaide oren. Vooral op die laatste foto. Op de eerste foto ziet hij er ontspannen uit, maar zijn ogen verraden dat het niet zo is.
Indien ik mij vergis, sorry, maar de cyperse ziet er meer ontspannen uit.
Als je een therapeut laat komen, probeer er eentje te vinden die ook een dierenarts is. Heb ik ook gedaan.
Mijn poes had medicatie tegen zenuwpijnen nodig. En ik moest uitzoeken welke triggers de aanvallen uitlokken. Ik heb ze allemaal gevonden en mijn kat heeft een fijn leven nu.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Staartjagen

Bericht door Zotvanpoezen »

Hier een foto ter illustratie van Froufrou:
Ze is al veel te lang wakker en als ze nu niet snel gaat slapen krijgt haar staart gegarandeerd een mep.
Afbeelding
Stand van de oren en ogen zijn net hetzelfde dan bij de rooie kater ;-), en ze ziet er ook "ontspannen" uit
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Staartjagen

Bericht door Cats007 »

Het is de rode inderdaad. Ik heb net de druppels gehaald. Ga nu naar huis. Met lood in m'n schoenen eerlijk gezegd.
Ik heb de gedragstherapeute geappt die ik eerder heb laten komen. Zij is helaas geen dierenarts.

Ik weet niet hoe ik thuis moet handelen. Negeer ik het, gaat hij zichzelf wellicht pijn doen. Leid ik hem af met snoep, voelt het alsof ik hem beloon. Steek ik m'n hand ertussen,frustreer ik hem waarschijnlijk eens te meer.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Staartjagen

Bericht door Cats007 »

Ik overweeg hem naar mijn moeder te brengen. In de hoop dat hij het daar fijner heeft. Zonder andere kater. En zonder baasje wat alle stress op hem overbrengt.
En dat is niet de makkelijke weg. Alleen weet ik gewoon niet wat te doen.
Plaats reactie