Geadopteerde kat erg angstig

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
lisagrnk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2019 21:01

Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door lisagrnk »

Hoi allemaal,

Afgelopen maandag heb ik een ontzettend lieve ragdoll van 5 jaar geadopteerd via verhuisdieren.nl, het vorige baasje gaf al aan dat hij angstig is naar nieuwe mensen en al helemaal na een grote verhuizing en het wonen in een nieuw huis met een nieuw baasje en nieuwe geuren en geluiden natuurlijk.

Dit is allemaal helemaal prima, en ik laat hem gewoon zijn gangetje gaan. Maandag heb ik hem uit zijn reismand gelaten en nadat hij een klein beetje mijn appartement heeft onderzocht dook hij al heel snel onder mijn bed. Hier heb ik hem de afgelopen dagen gewoon gelaten en ik heb gemerkt dat hij ‘s nachts wel rond gaat kijken. Tot woensdagnacht heeft hij niet gegeten of gedronken maar tot mijn blijdschap afgelopen nacht dus wel, hij heeft eindelijk wat van het natvoer gegeten wat ik bij zijn verstopplek heb gezet en hij heeft ook wat water gedronken en zelfs wat kattengras.

Hij heeft tot nu toe twee keer geplast, waarvan de eerste keer volgensmij voornamelijk van de stress was. Ik was natuurlijk een beetje bang dat hij niet ging eten (wat vannacht dus gelukkig wel gebeurde) en op aanraden van de DA heb ik feliway in huis gehaald, kijken of dat helpt.

Mijn dilemma is nu alleen, onder mijn bed ligt een oude matrastopper die dubbel ligt, hier is hij natuurlijk lekker tussen gekropen maar daardoor kan ik hem totaal niet zien, alleen de bult van waar hij ligt haha. En hij komt alleen ‘s nachts eruit wanneer ik dus slaap, vannacht werd ik wel wakker omdat ik hem hoorde eten en drinken, maar omdat ik hem niet te veel wil storen heb ik me gewoon omgedraaid en ben weer gaan slapen.

Zal ik hem gewoon verder met rust laten? Gisteren was ik vrij, en vandaag ook, dus ik ben verder gewoon in de woonkamer en hij kan mij wel horen series kijken en mijn dingen doen zoals de afwas etc. Het is voor mij de eerste keer als kattenbaasje en ik wil het natuurlijk allemaal goed doen dus alle tips zijn welkom :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door Rik »

Yep, gewoon met rust laten. Wat je wel kunt doen is tegen hem praten. Of met snoepjes proberen te lokken (wel stressloos). Maar verder is het advies zoveel mogelijk hem de snelheid laten bepalen. Het is nu de derde (volle) dag dus hij heeft zeker nog een paar daagjes nodig (als het niet meer is). Hopelijk maakt hij daarna kleine sprongetjes voorwaarts. En dat is zeer bevredigend als je die stapjes ziet (zoals de eerste keer dat ie straks overdag zijn koppie om de deurpost heen steekt :) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik ben het helemaal met Rik eens. Gewoon met rust laten, en hem zelf laten bepalen wanneer hij het aandurft om ook overdag op onderzoek uit te gaan. Feliway zou kunnen helpen, maar dat is lang niet bij alle katten het geval. Ik denk dat het helemaal goed komt, geduld is een schone zaak!
lisagrnk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2019 21:01

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door lisagrnk »

Bedankt voor de tips, het is nu een week verder en hij eet al heel goed en gaat ‘s nachts ook op de kattenbak om te plassen en poepen, eergisternacht werd ik wakker en zat hij een meter of twee van mijn bed vandaan naar mij te kijken, hij lijkt dus wel geïnteresseerd in mij. Overdag wanneer ik er niet ben en ‘s avonds komt hij dus wel uit zijn verstop plekje. Hij speelt verder nog niet o.i.d.

Ik vind het contact leggen vooral erg moeilijk, ‘s nachts wil ik hem zijn gang laten gaan (en zelf ook slapen natuurlijk) maar overdag zit hij dus verstopt tussen dekens onder mijn 2pers bed waar je maar van één kant bij kan, de dekens liggen natuurlijk helemaal bij de muur dus het is niet zo dat ik makkelijk bij hem kan gaan zitten en hem kan proberen snoepjes te voeren (vooral aangezien hij onder de dekens zit) is het dus wel verstandig om hem hier te laten? Ik ben bang dat hij anders nooit aan mij gewend zal raken?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door pinguin »

Heeft de kat altijd alleen geleefd?

Ik zou het zeker nu zo even laten in de nacht voelt die zich nu veilig en zal die aan je gaan wennen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
lisagrnk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2019 21:01

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door lisagrnk »

Voor zover ik weet wel, de vorige eigenaar heeft hem geadopteerd toen hij 1 was en zij woonde op een hele kleine woning alleen met de kat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door Rik »

Je weet natuurlijk nooit wat er met hem gebeurd is.

Ik zou hem overdag gewoon daar laten liggen.
Je mag hem wel proberen te lokken met snoepjes (als ie die wil).

Ook als je wakker wordt en hij zit je aan te staren zou je hem een snoepje kunnen geven.
Maar onder dat bed is het momenteel het veiligste plekje voor hem.
Dat plekje afpakken lijkt mij alleen maar meer stress te geven (wat hij niet nodig heeft).

Als hij naar jou zit te staren 's-nachts, en jij wordt wakker, schiet hij dan niet gelijk weer weg?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lisagrnk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2019 21:01

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door lisagrnk »

Dat zou ik inderdaad kunnen proberen! Als hij naar me staart en ik word wakker blijft hij eigenlijk wel zitten tenzij ik een hele onverwachte beweging maak, dan sluipt hij langzaam weg.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door pinguin »

Dit gaat lang duren als ik dit zo lees. Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd met een valeriaan kussentjes of catknip.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door Inge62 »

Als hij 's nachts niet onder je bed ligt zou je rustig kunnen vertellen hoe mooi en lief hij is terwijl je knipoogt en af en toe je ogen even dicht doet.
Ook kan je hem voorlezen wanneer hij onder je bed ligt, dat is geruststellend voor hem.
En dan went hij aan je stem.
Wanneer je ligt, dus in bed, ben je minder eng dan wanneer je staat dus wanneer hij in de toekomst op meer wenselijker tijden onder je bed vandaan komt, lekker op de grond gaan zitten en blijven praten tegen hem. Misschien wil hij dan ook wel een snoepje komen halen.

Verder geduld, geduld veel geduld hebben.
En kleine stapjes vooruit maken en dan doet hij weer sprongetjes terug. Niet wanhopen, alles op het tempo van de kat. Dan komt het goed.

Ik heb nu 10 maanden een bange poes uit Cyprus, zij kwam samen met haar terror kitten neefje, dat scheelde wel voor haar, hij is totaal niet bang maar bijt.
Lynn is nu zo stoer, vind aaien heerlijk en ik kan haar sinds kort oppakken en tegen me aan houden en knuffelen, eventjes maar dan wil ze weg.
Mag allemaal, niks moet, vooral heel veel geduld hebben!
En zij lag ook alleen maar onder mijn bed verstopt de eerste weken.
Nu eigenlijk nooit meer.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door nellebel »

Gijs verstopte zich in het begin ook op onmogelijke plekken uiteindelijk hebben we die plekken voor hem toch geblokkeerd. Hij kroop helemaal onder de verwarming waar we heen niet konden zien, was ook gevaarlijk wegens de hitte, en hij kroop onder het fornuis door en dan achter de keuken kastjes. Die plekjes hebben we geblokkeerd omdat we merkten dat we geen contact met hem kregen omdat er hem ook niet zagen en hij ons ook niet. We hebben wel gezorgd voor verstop plekjes en hem verder met rust gelaten maar doordat hij toen wel geconfronteerd werd met ons kwam er toch contact. En vrij snel. Ik kon contact met hem proberen te maken door met mijn ogen te knipperen en tegen hem praten, hij kwam steeds dichterbij. Nou was Gijs wel een kitten toen hij bij ons kwam maar ook doodsbang en niet te hanteren. Nu de grootste knuffelbeer hoor, zwaan kleef aan als ik thuis ben.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door pinguin »

Hier heeft Sproet* 3 maanden onder mijn bed gewoond kwam alleen als imago te slapen of weg er onder vandaan.
Uiteindelijk kwam die ook overdag maar de afstand bleef.
Tot bleek dat Sproet* nooit alleen had geleefd en door de komst van Snabbel is die helemaal ontdooid naar mij toe.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
lisagrnk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2019 21:01

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door lisagrnk »

nellebel schreef: 27 sep 2019 15:39 Gijs verstopte zich in het begin ook op onmogelijke plekken uiteindelijk hebben we die plekken voor hem toch geblokkeerd. Hij kroop helemaal onder de verwarming waar we heen niet konden zien, was ook gevaarlijk wegens de hitte, en hij kroop onder het fornuis door en dan achter de keuken kastjes. Die plekjes hebben we geblokkeerd omdat we merkten dat we geen contact met hem kregen omdat er hem ook niet zagen en hij ons ook niet. We hebben wel gezorgd voor verstop plekjes en hem verder met rust gelaten maar doordat hij toen wel geconfronteerd werd met ons kwam er toch contact. En vrij snel. Ik kon contact met hem proberen te maken door met mijn ogen te knipperen en tegen hem praten, hij kwam steeds dichterbij. Nou was Gijs wel een kitten toen hij bij ons kwam maar ook doodsbang en niet te hanteren. Nu de grootste knuffelbeer hoor, zwaan kleef aan als ik thuis ben.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
Dat is precies waar ik bang voor ben, omdat ik nu weinig tot geen contact met hem krijg, het is ook niet dat hij mij kan zien mijn dagelijkse dingen in huis doen etc. Hoe lang heb je gewacht met het blokkeren van die plekken? Hij heeft verder genoeg plekjes waar hij zich kan verstoppen: onder de bank, in mandjes/dozen, achter/onder de stoel en ik zat er aan te denken dat als ik hem toch uit die plek haal dat ik het achterste gedeelte van mijn bed af zet, zo kan hij nog steeds zich onder het bed verstoppen maar niet zo ver en ook niet tussen de dekens waardoor ik niet bij hem kan en hij ook niet rond kijkt. Misschien een idee?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door nellebel »

Pfff Gijs is nu 8 dus dat is effe geleden. Denk en week of 2,3 maar er veranderde niks in die tijd met hem. Daarna ging het beduidend sneller omdat ik contact kon maken

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Geadopteerde kat erg angstig

Bericht door pinguin »

Een angstig kitten en volwassen kat zijn denk ik toch lastig te vergelijken.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie