Advies nodig - Kitten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Akama
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2019 13:55

Advies nodig - Kitten

Bericht door Akama »

Hallo,

Ik heb zo'n 2 maand geleden 2 Ragdoll kittens in huis gehaald, Binkie en Dollie. Het zijn beide katers uit hetzelfde nest, en ze gaan heel goed samen. Binkie is de stoere broer van Dollie (vandaar zijn naam), hij zoekt vaak zijn broertje even op wanneer deze zich angstig voelt. En dat heeft hij nogal vaak. Dollie is erg angstig, de oorzaak is mij niet bekend. Mogelijk heeft het iets te maken met dat hij de kleinste was van het nest en aan het begin slecht groeide. Dit is later bijgedraaid al groeit hij nog steeds wat langzamer dan Binkie. Het kan ook zomaar zijn dat er in het oude huis iets gebeurd is waar ik geen weet van heb, en dat daar de angst vandaan komt.

Waar ik nu advies bij nodig heb. Dollie is dus extreem bang. Het heeft lang geduurd voor hij incidenteel een ontspannen houding aan ging nemen. Ook nu nog is zijn houding regelmatig niet ontspannen te noemen. Dollie vertoont vluchtgedrag zodra hij merkt dat de aandacht op hem gevestigd is. Dit maakt het moeilijk hem te verzorgen. Toch vind ik het wel heel belangrijk dat dit gebeurd, omdat het erop lijkt dat zijn weerstand wat minder is en ook i.v.m. het in de gaten houden van de groei. Nu heeft de dierenarts mij kort geleden geadviseerd Dollie en Binkie tijdens het eten in een aparte ruimte te zetten zodat Binkie niet het voer van Dollie op kan eten (Dollie volgt zijn broer overal, ook naar de etensbak wanneer ik beide uit elkaar zet. Staan ze naast elkaar dan drukt Binkie Dollie vaak weg wanneer zijn eigen bakje leeg is. Binkie schrokt zijn eten snel op, Dollie eet langzaam, brokje voor brokje). Om deze reden ben ik Dollie tijdens het eten naar de keuken gaan verplaatsen. Reden dat ik Binkie hier niet neerzet is dat hij erg nieuwsgierig en ondeugend is, en ik hem niet alleen in de keuken vertrouw. Dollie wil ik niet alleen laten om te voorkomen dat hij nog angstiger wordt. Dus ga ik samen met Dollie naar de keuken en doe de deur met de woonkamer dicht. De keuken is een plek waar de katten, zolang er iemand thuis is, gewoon lopen en spelen, dus een vertrouwde omgeving met speeltjes en schuilplekken. Het volgende viel mij op:

Dollie gaat in eerste instantie gewoon eten, totdat Binkie van binnen in de kamer begint te mauwen. Dollie wordt dan afgeleidt en gaat rondjes lopen door de keuken en begint ook langzaam te mauwen. Beide eten dan niet meer. Bijzonder genoeg begon Dollie mij op die momenten op te zoeken. Hij loopt rondjes om mij heen en kijkt me telkens aan. Ik merkte dat ik hem dan ook kan aaien en zonder hele erge tegenstribbeling op kan oppakken. Hij begint dan ook te spinnen (dit lijkt hij van Binkie te hebben geleerd, die erg aanhankelijk is en altijd naast me op de bank ligt te spinnen. Na enige tijd begon Dollie dit na te doen. Hij ging op een kleine afstand op de bank liggen spinnen. Aanraken o.i.d. nog steeds een no-go) maar zijn houding was dan niet echt ontspannen te noemen. Wanneer ik hem dan bij zijn etensbakje neerzet gaat hij weer rustig verder met eten. Dit herhaal ik een aantal keer om hem zijn bakje leeg te laten eten. Doe ik de deur weer open dan is Dollie in eerste instantie ook minder schuchter, al komt dat met enige tijd wel weer terug. Inmiddels hanteer ik dit ritueel tijdens het eten niet meer omdat het te veel tijd kost om ze op die manier de bakken leeg te laten eten en omdat Dollie in de gaten begon te krijgen en niet meer naar de keuken wilde rond etenstijd (ik zet ze nu naast elkaar en kom tussenbeide wanneer ze naar een andere bak willen gaan). Toch heb ik het idee dat het apart zetten voor Dollie een goede uitwerking heeft. Zo is Dollie sinds die tijd nog steeds erg schuchter, maar zijn er nu momenten dat ik hem eventjes kan aaien. Ook wanneer ik hem zo ver krijg om zich op te laten tillen verzet hij zich niet tot nauwelijks (daar moet ik dan wel eerst uitgebreid toestemming voor vragen), terwijl ik eerder direct de nagels in mijn huid had staan. Vanwege deze uitwerking zit ik erover te denken om Dollie zo nu en dan even apart te zetten op de gang en er aan het eind even bij te gaan zitten om op die manier zijn angst reacties te verminderen een band op te bouwen. De vraag is nu of dit kwaad kan?

Ik heb geen ervaring met katten dus ik heb moeite met het inschatten van de effecten. Om het met hondengedrag te vergelijken heb ik me al volledig afgeleerd :lol: . Wat denken jullie? Leert Dollie anders met zijn angsten om gaan? Of onderdrukt hij ze gewoon tijdelijk tot hij weer terug is bij zijn broertje? Of is hij juist zo mak omdat hij veel banger is en zich niet meer durft te verzetten?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies nodig - Kitten

Bericht door Anne »

Ik denk niet dat het apart zetten van Dollie en er bij gaan zitten, schadelijk is, tenzij het te lang duurdt.
Als je merkt dat hij veel stress ervaart moet je hem laten gaan, anders schaad dat alleen de vertrouwensband die nog geheel fragiel is.
Ik heb ook een bange kat - Happy. In het begin durfde hij alleen in de huiskamer te komen als ik er alleen was. De enige moment dat hij naar buiten durfde was als het savonds donker was. Nu, jaren later, komt meneer ook gewoon de huiskamer in als mijn man en kinderen er bij zijn. Met visite niet, dat vlucht hij weg. Ook gaat hij nu gewoon overdag naar buiten
Maar met harde knallen, vreemde stemmen, de voordeurbel dan is hij vertrokken.
Een vluchtroute is heel erg belangrijk, is het mogelijk om als je alleen met hem bent, dat er een deur openstaat naar een andere ruimte?Zonder dat Binkie er bij kan komen?
Wat je ook kan doen is dat je het zolaat. De ene kat is namelijk banger en schuwer dan de ander. Op een gegeven moment zul je zien dat hij minder schuw word als hij weet dat je te vertrouwen bent, maar daar heb je wel geduld voor nodig en zoiets mag je niet forceren. Aai hem dus liever niet, tenzij hij er zelf om vraagt, en dwing geen contact af, laat hem zelf naar je toekomen. Straal uit dat je niks van hem wilt, want geloof het of niet, als je iets van een kat wilt zijn ze gelijk vertrokken ;-)
Tenminste die bengels van mij wel, vooral als je medicatie wilt geven. dat voelen ze heel goed aan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Akama
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2019 13:55

Re: Advies nodig - Kitten

Bericht door Akama »

Bedankt voor de reactie. Er is geen vluchtroute naar een andere ruimte, maar hij kan de hoek om vluchten zodat hij uit het zicht zit :lol: Dat doet hij alleen nooit. De eerste keer ging hij achter de vaatwasser zitten, maar ook dat doet hij nu niet meer.

Voor ik het bericht had geschreven had ik Dollie nog apart gezet, niet om te eten maar zomaar om het effect te zien. Ik ben er zelf ook niet bij gaan zitten, pas aan het eind eventjes. Sinds die tijd is hij een stuk minder bang voor mij persoonlijk. Gisterochtend kwam hij zelfs bij me op de bank zitten mauwen en liet hij zich gewoon aaien. Ik denk inderdaad dat het heel veel geduld gaat vragen, maar het belangrijkste is dat ik hem nu in elk geval kan verzorgen en dat hij nu ook vaker gewoon een ontspannen houding aanneemt (al is het vaak nog wel met een oogje deels open). Hopen dat ook dat snel beter wordt. Hij heeft al enige weken zijn slaapplek van onder de bank naar op de bank verplaatst dus dat is ook een goed teken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies nodig - Kitten

Bericht door Anne »

dat zijn toch allemaal goede stapjes in de juiste richting, fijn dat je dat al hebt kunnen bereiken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie