Nieuwe kat met veel stress

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
EvelienV85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2019 10:41

Nieuwe kat met veel stress

Bericht door EvelienV85 »

Gisteren heb ik een kat uit het asiel opgehaald, Winnie. Een hele lieve kat, maar de overgang van huis naar het asiel (hij is afgestaan) was erg groot voor hem. En de overgang van asiel naar mijn huis ook. Ik heb hem nu ongeveer 26 uur, en hij is ontzettend gestresst volgens mij. Hij heeft sinds hij hier is nog niets gegeten of gedronken (wel vannacht op de bak geplast 1x). Hij wil geen snoepjes, likt veel om zijn mond maar wast zich niet en ligt het grootste gedeelte van de dag op 1 plek. Ik kan hem wel aaien, hij loopt niet weg, en soms lijkt hij er ook van te genieten (op zijn rug willen rollen, poten lekker uitstrekken, kopje neerleggen). Ook merk ik soms dat als ik tegen hem praat hij meer ontspant (maar andere keren heb ik weer het idee dat hij met rust gelaten wil worden). Op dit moment ligt hij vrij lekker en ontspannen te slapen (in een hoekje tussen de muur en mijn boekenkast in). Ik begrijp dat hij moet wennen en wil hem daar ook alle tijd voor geven, maar maak me wel zorgen dat hij niet eet en drinkt en helemaal niets doet. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen om hem meer op zijn gemak te stellen. Iemand tips hiervoor?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat met veel stress

Bericht door Rik »

Heb je hetzelfde voer als in het asiel?
Heb je het vannacht afgemeten op een digitale weegschaal?
Want het kan best zijn dat hij wel gegeten heeft, maar niet zoveel.

Verder inderdaad zoveel mogelijk met rust laten. Duurt een paar dagen voordat ie een beetje los kan komen. Hij zal ook 's-nachts op onderzoek uitgaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
EvelienV85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2019 10:41

Re: Nieuwe kat met veel stress

Bericht door EvelienV85 »

Hoi Rik, ja heb hetzelfde voer als het asiel. Ik zal het vanavond voor ik ga slapen eens wegen!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kat met veel stress

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu, wat beter? het is heel normaal in het begin dat ze zich terug trekken omdat ze zo veel meemaken.
Geeft een hoop stress, een andere nieuwe omgeving
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
EvelienV85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2019 10:41

Re: Nieuwe kat met veel stress

Bericht door EvelienV85 »

Ja gaat goed! Ineens ging er een knop om en begon hij te eten, kopjes geven en spinnen. Hij ligt nu naast me in bed te spinnen 😻 ik denk dat de warmte ook niet hielp (het is best warm in mijn appartement).
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Nieuwe kat met veel stress

Bericht door Moni3 »

Fijn dat hij is bijgetrokken! Het heeft de eerste tijd vaak geduld nodig, zeker na 2 verhuizingen. Geniet veel van elkaar!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kat met veel stress

Bericht door Anne »

Oh dat is goed nieuws, geniet er maar van!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie